Hvězdné války patří bezesporu ke zlatému fondu světové kinematografie. Pravda, dnes už je na nich vrstvička prachu, kterou jen tak někdo neodhrne. Nové filmy už se nechystají, a tak bude celé univerzum spíše ztrácet na své slávě. V pamětech lidí ale zůstane navždy. A možná nejen tam. Studio BioWare totiž s podporou molochů Electronic Arts a LucasArts pracuje na perzistentním světě, který čerpá právě z Hvězdných válek. Jedno takové MMORPG už tu máme. Jmenuje se Star Wars: Galaxies, a přes nadějný začátek nakonec moc neuspělo. The Old Republic je tak druhým a snad i nadějnějším pokusem. Ostatně na internetových fórech se mluví dokonce o tom, že právě tento titul by mohl překonat World of Warcraft, nebo s ním alespoň hrát vyrovnanou partii. Naděje jsou totiž skutečně velké. Možná víte, že BioWare stojí za vynikajícím RPG Knights of the Old Republic. Po jejich vzoru zasadí Star Wars: The Old Republic do stejného období, tedy do kulis takzvané Staré republiky, která je na časové ose umístěna zhruba tři a půl tisíce let před první z filmů. To ale vůbec nevadí a nemusíte se bát, že byste nepoznávali místní reálie. Jen jsou v trochu odlišném světle. Ovšem konflikt mezi Republikou a Impériem tu samozřejmě nechybí. A přeneseně vzato je to i konflikt mezi rytíři řádu Jedi a Sithy. Avšak na začátku se dozvíte, že ne všichni Jediové jsou tak dobří, jak by měli být a naopak někteří Sithové se řídí silným kodexem věrnosti a jsou paradoxně správnější než Jediové. Bude to tedy věru zajímavý svět.
BioWare pro The Old Republic slibuje velmi propracovaný příběh. Ale není to ve spojení s MMO žánrem protimluv? Nikoliv. Tahle hra má být totiž opravdu pro všechny, tedy i pro ty, kdo zrovna příliš neholdují spolupráci s ostatními hráči. The Old Republic tak překvapivě půjde hrát víceméně jako klasická singleplayerová hra, kdy na sebe navazují úkoly hlavní příběhové linie, zatímco si z ní můžete odskočit na vedlejší questy. Ovšem zůstat osamocen by byla přece jen škoda. Dalších hráčů se v tomto světě jistě budou pohybovat tisíce a autoři chystají bohatý obsah i pro ně. Samozřejmě půjde o kolektivně plnitelné úkoly a nejrůznější šance na „raidy" apod. Hra je plánována s dlouhodobým výhledem, takže její náplň bude skutečně hutná.
Ostatně autoři tvrdí, že rozloha i obsah titulu mají být větší, než u všech jejich dosavadních her dohromady. A když se podíváte do historie studia, uvidíte tam pořádné kolosy, Baldurs Gate počínaje a Neverwinter Nights konče.
Vývojáři se nebojí ani dalšího silného tvrzení. Že prý příběh bude pro každého hráče úplně jiný. To slůvko úplně sice bereme s rezervou, jinak ale nemáme proč věřit. Karty totiž budou rozdány už prvotním výběrem, který nabídne hru jak za Republiku, tak za Impérium a k tomu dodá plejádu povolání. Každé z nich bude mít v určité kombinaci jiný dějový vývoj. K tomu si navíc hned na začátku musíte vybrat parťáka. Ale ne z živých hráčů, nýbrž řízeného umělou inteligencí. Ten bude vaším společníkem, pomocníkem a i poradcem zároveň. V průběhu hry ho můžete v lecjaké knajpě vyměnit za jiného a mělo by se dát ho i zradit. Tím tvůrci chtějí do hry vměsnat emotivní prvky. Ostatně, jak už jsme si řekli, hrdina se v tomhle světě může chovat jako hrdina, ale může sledovat i vlastní zištné zájmy a na ostatní se neohlížet. Také to přispěje k různým průběhům příběhů, stejně jako to, jak budete řešit jednotlivé úkoly. Trochu se bojíme, že se časem promění ve stereotyp, ale v BioWare se údajně snaží o maximální variabilitu. Po zkušenostech s jejich singleplayerovými RPG jim to věříme, ale dokáží si originalitu udržet v prakticky nikdy nekončícím projektu?
Kromě úkolů pro jednotlivce a pro skupinky se chystá také takzvané PvP, tedy boje hráčů proti hráčům. V přípravě jsou jak náhodné bitvy, kdy se setkají dvě skupinky Impéria a Republiky a pustí se do sebe. Ovšem v plánu jsou i bitvy obří, které budou dopředu ohlášeny a na něž se seběhnou hráči z celého okolí, takže půjde o vskutku galaktický konflikt. A propos galaxie. Zatím v tomto směru nepadlo mnoho určitého, ale objevily se náznaky, že by si hráči mohli obstarat své vesmírné stíhačky a vydat se bojovat i do kosmu. My si myslíme, že to v plánu sice je, ale pravděpodobně až pro jeden z rozšiřujících datadisků, jelikož by to znamenalo až příliš mnoho práce najednou.
Bojový systém má být maximálně dynamický a filmově vypadající, na druhou stranu se drží poměrně rigidního průběhu známého třeba z World of Warcraft, tedy naklikávání příkazů, které potom charaktery provádějí. Možná by nebylo na škodu posunout se více směrem k Age of Conan a přímému boji, ale snad to mají autoři dobře promyšlené. Určitou kontroverzi budí také grafické zpracování, jež je laděno lehce komiksově a ne tak realisticky jako Star Wars: Galaxies. Někomu se to líbí, jiný volá po změně. Ta už se ale pravděpodobně neodehraje.
To by však nemělo vadit, jelikož grafika je to poslední, co u tak velkého projektu hraje roli. Mnohem důležitější je otázka, zda autoři skutečně nabídnou tak atraktivní obsah, aby přilákali miliony hráčů a dokázali je udržet delší dobu, jako se to daří World of Warcraft? Troufáme si tvrdit, že výchozí pozici mají slušnou. Zkušené studio a známá značka - to snad ani lepší být nemůže. Snad to tedy klapne a budeme mít co do činění s opravdu komplexní a trvanlivou onlinovkou, která by univerzu Hvězdných válek zajistila nesmrtelnost.