Ohlásili nám ho už v roce 2007, ale kdo měl alespoň minimální povědomí o Blizzardu, bylo mu jasné, že se finálního produktu jen tak nedočkáme. A pokud jste mezi těmito jedinci byli, měli jste zatracenou pravdu. Roky ubíhají jak na běžícím pásu a druhý StarCraft stále nikde. Člověku se do úst dere přirovnání k Duke Nukem: Forever, ale na rozdíl od 3D Realms, Blizzard hry vydává! Jen mu to trochu trvá...
„Bude to opravdu velké,“ hlásají vývojáři! Svá tvrzení podporují pro někoho možná kontroverzním krokem – rozsekáním příběhu na tři kousky. První z nich naleznete ve hře a zbylé dva si časem dokoupíte v podobě dvou datadisků... Narozdíl od prvního dílu si tedy nebudete moct vybrat, s jakou rasou potáhnete kampaň, a to se pravděpodobně nebude líbit milovníkům Zergů a Protossů. Začíná se totiž s Terrany a jejich kouskem příběhu zvaným „Wings of Liberty“.
Příběh bude navazovat na události z minula, i když je mezi ním a datadiskem Brood Wars několikaletá prodleva. Vtělíte se do kůže Jima Raynora, který na konci onoho datadisku neuposlechl rozkazy a uvrhl se tak v armádní nemilost. Považován za vrcholného zločince, bojuje Raynor proti vládě a skládá si svou armádu, když se televizí roznesou záběry Zergů, kteří se dlouhá léta neobjevili, a jejich útoku na celý planetární systém. Aby toho nebylo málo, jeví tito, jinak pouze instinkty hnaní zabijáci, podezřelý zájem o protosské artefakty a vede je Raynorova bývalá láska Kerrigan... Všechno je tedy připraveno na další obrovský konflikt, kterému nebudou chybět hrdinové, či nejrůznější zvraty a nouze nebude ani o hloubku a propracovanost.
K tomu, abyste se do příběhu mohli řádně ponořit, vám poslouží i speciální adventurní vložky mezi každou misí. V praxi se můžete potulovat po základně a klikáním aktivovat bezprostřední okolí – televizí začínaje, lidmi konče. Během těchto túr byste měli ochutnat spoustu té lahodné příběhové omáčky a nezřídka narazit i na nějakou tu důležitější informaci. Přesto, pokud o podobný zážitek nemáte zájem, bude vám nabídnuta možnost vložky přeskakovat.
Jednotlivé mise budou rozloženy po rozličných planetách, které si navíc mohou samy od sebe zažádat o vaši pomoc. Skladba kampaně tedy bude pouze ve vašich rukou, ale je nutno podotknout, že žádný dobrý skutek zde nezůstane bez odměny. Plněním misí si odemknete nové jednotky, z nichž některé dokonce nenajdete ani v multiplayeru, a v neposlední řadě vám povyroste konto, díky němuž lze pro vaši armádu pořizovat nejrůznější vylepšení.
Vypadá a zní to docela slibně, ovšem vyznavači odvážnějších ras, než jsou lidé, pravděpodobně stejně na Wings of Liberty nesáhnou a rovnou se vrhnou do multiplayeru. Tomu věnuje Blizzard svou neskonale pečlivou pozornost už dlouhou dobu a pečlivě piluje každou jednotku. I když je to v jádru stále ten dravý a akční StarCraft, nové jednotky značně zamíchaly hratelností. Všechno se proto znovu vyvažuje, schopnosti se odlaďují a tento proces nepřestane, dokud si vývojáři se složenýma rukama neřeknou: „Tak, a je to hotovo.“ V praxi to znamená, že vše bude na svých místech a nic ve hře nebude podléhat náhodě. Ostatně slovo „náhoda“ vývojáři prý přímo nesnášejí. Chtějí, aby každá jednotka měla přesně stanovené a vyvážené statistiky. Nemáme se proto těšit na nějaké náhodně se generující bonusy, nebo vliv počasí na hratelnost. Když vás někdo roznese po herní ploše, nebudete si moct říct, že jste prohráli, protože zrovna začalo pršet, nebo protože nepřátelská armáda přeběhla přes bonus a celá povýšila o úroveň. Když prohrajete, bude to proto, že byl protivník lepší. Nic víc, nic míň.
Aby se co možná nejvíce eliminoval faktor náhodnosti, upustilo se také od přehnaně velkých množství jednotek. Každá rasa jich prý má tak akorát, aby byla hra přístupná pro nováčky a hardcore hráči měli spousty možností se vyblbnout. Podle slov autorů se za rasu naučíte hrát za dva týdny, ale k ovládnutí všech jejích taktik a postupů spotřebujete jeden průměrně dlouhý život. K učení vám mimo jiné poslouží i vylepšený spectátorský mód, v němž se na vás vyroluje velká halda nejrůznějších tabulek a grafů. Stěžejní bude také tabulka s výrobním postupem hráče, díky níž se vám odhalí jeho kompletní výrobní linka od stavění těžičů, až po budování armády.
Na vašem herním umění se zcela jistě podepíše i nová podoba Battle.netu, která s druhým StarCraftem odstartuje. Mezitím, co o většině nových funkcí se prozatím ani nešušká v kuloárech, je pravda taková, že Blizzard není slepý vůči okolním sociálním trendům a nový Battle.net bude mít spoustu funkcí známých například z Facebooku, či Twitteru. V jednu chvíli se mluvilo o zpoplatnění, ovšem Blizzard s ním pro začátek nepočítá. Stačí mít originálku SCII, nebo kterékoliv jiné hry, která Battle.net bude podporovat. V budoucnosti, která je značně nejasná, se však lehce počítá s modelem mikrotransakcí, který Blizzard provozuje ve World of Warcraft. Těžko říct, jestli si za úplatu budete moc změnit pohlaví některých svých jednotek, ale proč ne?!
Závěrečný odstavec bychom chtěli věnovat oné „masově proklínané“ absenci podpory LANu, tedy hraní po lokální síti. Mezitím, co škarohlídi stále supí, Blizzard prohlédl oním nepropustným závojem nostalgie a je mu zcela jasné, že na LANu v dnešní době, kdy má každý doma vysokorychlostní internet, už skoro nikdo nehraje. Takže ano, ani přes zjevný tlak se Blizzard nehodlá zlomit a LAN přidat. Naopak usilovně pracuje na maximální odladěnosti kódu a snižování nároků na internet. V praxi je hra prý tak šetrná k vašemu připojení, že ho k multiplayeru skoro nepotřebuje.
S nadsázkou v duši ještě poznamenáme, že datum vydání je stanoveno na čtvrtý letošní kvartál. Kdo z vás si vsadí, že se dočkáme akorát dalšího odkladu?
Video: Battle report 3 – Zerg vs. Protoss