Stavíme Centrum sdílených služeb: Poslední míle

9. 7. 2013

Sdílet

 Autor: © rukanoga - Fotolia.com
Centrum už je postavené, zbývá jen vybalit krabice s hardwarem a začít nabízet služby.

Pokud jste četli minulé díly našeho seriálu pozorně, může se zdát, že nás již čekají jen příjemné povinnosti, které má každý z IT oboru rád. Nový hardware, nové služby, vše moderní, hezké, bez vazby na minulost, beze strachu z migrací dat atd.

Jakmile byly dokončeny stavba a podpůrné technologie pro chod a bezpečnost centra, naskladněny krabice s novým hardwarem, získal jsem pocit, který mají závodníci vbíhající do poslední míle či kola závodu. Cíl je blízko, teď už jen konečné kolo. Jak už to ale bývá, tento úsek je hodně dlouhý.

Krizové scénáře a testy
Dříve, než jsme začali s osazováním serverů a diskových polí do studené uličky, bylo potřeba udělat velké množství testů, které by odhalily případné budoucí problémy při chodu centra. S dodavateli jsme velmi pozorně vyzkoušeli:

bitcoin školení listopad 24

  • výpadky cest a zdrojů napájení,
  • testy UPS a diesel agregátu,
  • testy požární signalizace, plynového zhášení,
  • testy vzduchotechniky,
  • testy nouzového osvětlení atd.


Naše Centrum sdílených služeb využívá dnes již léty osvědčený scénář v případě výpadku napájení. Krátkodobé výpadky jsou pokryty z redundantních UPS, po první minutě výpadku startuje dieselagregát, který se po ustálení otáček na 1 500 ot./min připojuje do sítě centra.

Po obnovení napájení je dieselagregát odpojen od sítě a po vychladnutí vypnut. Proces je plně automatický a může se opakovat několikrát za sebou, například v případě výpadků proudu v průběhu bouřky. V krátkém chodu pouze na UPS jsou krátkodobě odpojeny klimatizační jednotky a část osvětlení. Označení nouzových východů a část světel jsou však stále v činnosti stejně jako všechny bezpečnostní systémy a dohled centra.

Osazení IT technologiemi
Po prvním nadšení z ucelené dodávky hardwaru přišla otázka: „Kam s ním?“ a „Odkud začít“. Celá dodávka obsahovala mnoho set krabic různých velikostí a váhy. Dnes již jsou zařízení pevně umístěna v rackových skříních, kdy jedna strana zrcadlově kopíruje protější řadu pro snazší orientaci mezi produkčními a záložními zařízeními.

Volné pozice jsou též již uzavřeny záslepkami, abychom zabránili mísení studeného a teplého vzduchu. V průběhu chladnějších měsíců můžeme dochlazovat prostory mimo uličku systémem vzduchotechniky.

Stejně jako samotná budova i IT technologie potřebují důkladné otestování pro případ výpadku systému či jeho části.

Tato součást testů nás čeká v následujících dnech a jsme velmi zvědaví, jak se naše architektura bez zjevných slabých míst projeví. Kritické systémy jsou navrženy pro 99,999% dostupnost.


Klakson troubí, stírače stírají
V průběhu osazování technologie a z důvodu horkého léta nám vyvstala potřeba začít upravovat nastavení jednotlivých systémů pro optimalizaci provozu. Jelikož jsme se před začátkem výstavby rozhodli pro centrální inteligentní správu celé budovy, pozvali jsme si specialisty od dodavatele, aby nás celým systémem provedli a zaškolili technické pracovníky v obsluze.

Samotný test funkčnosti systému nebyl zdaleka tak jednoduchý jako kontrola funkcí automobilu ve známé komedii.

V centrální konzoli s výstupem na monitorovací obrazovku se shromažďují informace ze všech systémů budovy. Počínaje teplotními a vlhkostními čidly, které jsou rozmístěné v prostorech Centra sdílených služeb, přes stavy zvlhčovače vzduchu až po systémy na detekci požáru a pohybu osob. V centrální konzoli je též možné nastavovat programy jednotlivých klimatizačních celků, vzduchotechniky i kotelny.

Samotná optimalizace těchto systémů a nastavení adekvátních kombinací pro časové intervaly by vydalo na středně obsáhlou publikaci.

Ačkoliv jsme před i v průběhu výstavby velmi důsledně plánovali, například tento bod se ukázal v testovacím provozu jako velmi provozně a procedurálně náročný a bude v ostrém provozu vyžadovat zvýšenou pozornost a postupnou optimalizaci.

Přípravy na spuštění
Centrum sdílených služeb, ač je velmi zajímavé i z interního pohledu, je určeno především pro poskytování služeb našim existujícím a budoucím zákazníkům. Do slavnostního otevření, které se uskuteční 20. září tohoto roku, nám zbývají poslední týdny, kdy jsou síly všech nasměrovány k odladění posledních nedodělků.

Věříme, že toto moderní, nově vybudované centrum, bude všem sloužit k plné spokojenosti mnoho let.

Jsem velmi rád, že jsem se mohl o část zkušeností a zážitků z průběhu výstavby podělit s vámi, čtenáři oblíbeného magazínu Computerworld.

Autor je ředitelem Centra sdílených služeb společnosti Algotech