Mnoho manažerů a CEO by se mohlo učit z odkazu Steva Jobse, protože úspěch produktů Applu, jako jsou Mac, iMac, iPod, iPhone nebo iPad, stojí na několika zásadách, které Jobs prosazoval.
Jednoduchost především – jedním z typických rysů posledních generací produktů Applu, jako je iPhone a iPad, je jejich jednoduchost. Steve Jobs trval na tom, že přístroje musí být jednoduché k použití, uživatelé se je musí naučit snadno ovládat a věnovat jejich ovládnutí minimum námahy. Řada sofistikovaných a pokročilých řešení neměla na trhu úspěch mnohdy jen proto, že bylo příliš obtížné naučit se s nimi pracovat. Jobs dokázal přijít s kombinací jednoduchosti, ale technologické vyspělosti, která se stala pro mnoho uživatelů doslova magnetem a preferovali pak produkty Applu před jakýmikoliv ostatními.
Design hraje roli – i když řada lidí v oblasti IT považuje design stále za podřadnou záležitost, příklad produktů Applu, od OS X až po kamenné obchody Applu, ukazují na výraznou společnou signaturu. Ta sama komunikuje s uživateli a byl to právě Steve Jobs, který poukázal na to, že design hraje při úspěchu důležitou roli.
Uživatelská zkušenost začíná v obchodě – produkty Applu jsou obvykle velmi luxusně balené a není tomu náhodou. Jejich cílem bylo podle Jobse uživatele nadchnout na první pohled, odlišit se na první pohled od zbytku konkurence a získat si uživatele od první vteřiny, kdy začne nový přístroj značky Apple rozbalovat. Uživatelská zkušenost se stala dnes klíčovou pro téměř jakoukoliv firmu a stojí za to ji rozvíjet od prvních okamžiků.
Marketing je o porozumění a propojení lidí – Steve Jobs nebyl jen technologický vizionář, ale dokázal výborně pochopit potřeby lidí. O Jobsově schopnosti vycítit potřeby trhu byly napsány celé knihy a iPad a iPhone byly podle komentátorů úspěšné z jediného důvodu – nezaměřovaly se na technické specifikace, kterým řada uživatelů nerozuměla nebo na speciální efekty, ale jednoduše nabídly uživatelům pokrytí jejich základních potřeb, dosažení toho, co potřebovali. Jobs také dokázal jedinečným způsobem nadchnout fanoušky a jeho keynotes na konferencích Applu nyní kolují internetem jako nezapomenutelné okamžiky, když Jobs dokázal o obyčejných věcí udělat unikáty s magickou přitežlivostí.
V řízení firmy je potřeba podílet se na všem – Během doby, kdy Steve Jobs pracoval jako CEO Applu, se struktura firmy výrazně změnila na podobu kola, jehož centrem byl Jobs a manažeři nebo oddělení jednotlivé paprsky. Steve Jobs chtěl být součástí všeho a aktivně se zabýval každým elementem, který chtěl mít pod kontrolou, což není pro CEO takových firem běžná role. Právě i z toho důvodu analytici hovořili o klíčovém významu Steve Jobse pro Apple, který se nedá srovnávat se situací v jiných firmách podobné velikosti. I to je důvod, proč řada komentátorů vyslovovala obavy nad převzetím Applu Timem Cookem, který je sice dobrý pracant, ale kouzlo a styl Steva Jobse mu chybí.
Inspirace lidí kolem sebe – Steve Jobs dokázal již v době prvních Maců inspirovat tým, který pracoval na vývoji, k neuvěřitelným výsledkům. Ti pak byli ochotni pracovat více než 90 hodin týdně, aby dokázali docílit požadovaných výsledků.
Když jste vyhozeni, nevzdávejte se – Když byl Steve Jobs v polovině 80. let vyhozen z Applu, projevil svého nezdolného ducha tím, že i když měl již v té době značný majetek a nebyl nucen aktivně se vrhat do dalšího podnikání, rozhodl se založit další počítačovou společnost NeXT. Ta sice nikdy nedosáhla věhlasu Applu, ale dokázala přijít s řadou inovací, které by jí mohly závidět i mnohem významnější korporace.
Změnit svět jen jednou nestačí – Jedna z nejzajímavějších věcí na Stevu Jobsovi je ta, že dokázal přijít opakovaně s něčím, co zcela proměnilo svět. Od prvních počítačů s grafickým rozhraním a myší (i když první pokusy v této oblasti zkoušeli jiní, až Apple je dokázal skutečně prosadit), přes MP3 přehrávače pro masy až po nové způsoby distribuce mediálního obsahu přes internet pomocí iTunes. Byl to právě Steve Jobs, kdo stál za prvním komerčně úspěšným smartphonem ovládaným gesty a kdo dokázal z do té doby okrajových tabletů udělat mainstreamovou záležitost.
Není divu, že smrt Steve Jobse svět zasáhla a že ředitelé dalších významných firem, ale i běžní lidé, vyjadřují smutek nad ztrátou této osobnosti a jejího potenciálu. Více viz článek Smrt Steva Jobse ovládla sociální sítě, ale i spam.