Stranger - kouzelníci z pustiny

8. 2. 2008

Sdílet

Stranger is... strange. Nový titul z produkce Fireglow kombinuje prvky realtimové strategie s RPG vývojem hrdinů, ovšem způsobem velmi složitým a bez zajímavého koření.

Stranger is... strange.



Tahle hra je vážně divná. Ono to tak občas dopadne, když se míchají prvky různých žánrů tak, jako v tomto případě. Směsice realtimové strategie a RPG (což je i tento případ) přitom leckdy naopak patří mezi kvalitní tituly, vzpomeňme třeba výbornou fantasy sérii Spellforce... V případě Strangera je to ale spíše nepovedený dort, jak z Čapkovy pohádky o dvou domácích zvířátkách. O křečkovi a papouškovi, pokud si dobře pamatuji...



Bylo nebylo, v pustopusté pustině stálo pusté město... tedy až na kouzelníky a mágy ze všech krajů, kteří se do tajemného (a pustého, to je důležité!) místa nastěhovali. Žili, pracovali, bádali... a to vše celkem v klidu, mimo jiné i díky přísným zákonům. Jednoho dne však někdo z jistého klanu porušil zákon a zákazu používání bojových kouzel ve městě. A jelikož viník nebyl nalezen, musel klan obětovat své tři příslušníky. Nebožáci určení losem byli odsouzeni k vyhnanství – ovšem ne jen tak stylem sbal si saky paky a táhni do pouště (pardon, do pustiny), ale způsobem kouzelníkům mnohem příznačnějším – šup s odsouzeným do magického portálu vedoucího do jakéhosi strašlivého místa...



„Stranger je především složitý a také k uzoufání pomalý, prostě nemá vůbec odpich.“



Odsouzení mágové jsou samozřejmě těmi hlavními hrdiny, se kterými se postupně seznámíte a jež budete ovládat. Nebezpečný svět za portálem je poměrně živý, obývají ho různé kmeny více či méně podivných stvoření, a samozřejmě také vládci konkrétních území. Herní příběh je rozdělen do samostatných misí (leckdy se dvěma úrovněmi – nadzemní a podzemní), které jsou z globálního pohledu podobné spíše realtimovým strategiím než RPG hrám. Samozřejmě vždy máte nějaký ten hlavní úkol, a většinou i vedlejší, nepovinná zadání. Postupně si prostřídáte hlavní hrdiny, přičemž ústřední postava samozřejmě nesmí zemřít, u dalších je to obvykle celkem fuk. Těmi ostatními máme na mysli žoldáky, které lze najímat. Univerzálními surovinami zde přitom jsou magické krystaly různých barev, důležitý je také kov. První jmenované většinou padají ze zabitých nepřátel, druhá zmíněná komodita se dá získat třeba rozebráním zbraní a brnění. A čas od času samozřejmě dostanete nějakou tu odměnu za splněný úkol.



OK, takže najímáte žoldáky za suroviny, to je strategická klasika. S vojáky pak můžete také provádět vcelku klasické věci, tedy seskupovat je do skupin (s přiřazenou klávesovou zkratkou, když chcete) a posílat je proti nepřátelům – bijci vpředu, lučištníci vzadu... však to znáte. Ve hře jsou přitom dost silně zastoupené RPG prvky, takže i obyčejní vojáci se zlepšují a s růstem úrovní jim vybíráte různé speciální schopnosti, jako třeba mistrovství v zacházení se sekerou (mečem, kuší, palcátem...), více životů, rychlejší regenerace životů apod. Samozřejmě ještě bohatší nabídka v RPG vývoji se naskýtá u hlavních hrdinů. Ti totiž kromě rozmanitější nabídky skillů disponují také třeba schopností vyrábět v zabrané kovárně zbraně či brnění, kterými pak mohou obšťastnit jak sebe, tak své podřízené. A pak tu máme také magii. Ta se dělí podle různých barev krystalů (kterými je třeba hrdinu zásobit) a navíc různé skupiny kouzel se různě navzájem blokují. K magii obecně řekněme, že je zbytečně složitá.



A to se vlastně dá říci o celé hře. Stranger je především složitý a také k uzoufání pomalý, prostě nemá vůbec odpich. Pomalým pohybem jednotek počínaje, přes složité ovládání a ne zcela standardní klávesové zkratky, až po špatný, ale opravdu špatný pathfinding jednotek, které se zasekávají za všechno možné a chvílemi vůbec neposlouchají vaše příkazy. Technické zpracování je celkově slabé, typicky budgetové. A nejde jen o lehce zastaralý engine, ale třeba i o příběhové sekvence řešené formou jednoduchého komiksu. A je to přitom velká škoda, jelikož je vidět, že někdo se o herních principech docela snažil přemýšlet a vypotil ze sebe i pár zajímavých nápadů; jenže výsledný produkt není příliš zábavný ani pro začátečníky, ani pro hardcore hráče. Jde prostě o nefunkční a podivný slepenec všeho možného – zkrátka jako když křeček s papouškem vařili dort...



Jiří Sládek (autor je manažerem magazínů portálu Centrum.cz)



Hodnocení: 4,6
Žánr: strategie/RPG
Výrobce: Fireglow
Vydavatel: Fireglow
Distributor pro ČR: Cenega Czech
Lokalizace: titulky
Cena: 799 Kč
Multiplayer: ano
Internet: www.stranger-game.com