Co může být horšího, než být obchodním cestujícím? Snad možná být zkrachovalým obchodním cestujícím během Velké krize. A pokud existuje něco nevábnějšího, tak je to být mrtvým zkrachovalým obchodním cestujícím. A to je přesně náš kámoš Stubbs.
Někdo nutí lidem vysavače, někdo nerezové nádobí, jiní si ulítávají na lifestylových časopisech jako Probuďte se nebo Strážní věž a další se vás budou snažit napatlat zaručeně zázračným hubnoucím přípravkem proti beďarům, celulitidě a chlupatým prsům. Ať už jste chlap, nebo ženská. A všichni mají společnou jednu vlastnost. Schopnost objevit se znenadání, a navíc ve chvíli, kdy se to nejméně hodí. Zrovna sedíte na záchodě, nebo máte hlavou plnou natáček a najednou zničehonic zazvoní zvonek a vy se v narychlo oblečení ženete otevřít v bláhovém domnění, že jde o vaši drahou polovičku. Za dveřmi ale narazíte na široký, provokativně bohorovný úsměv, a schopnost telekineze, zřejmě danou všem dealerům do vínku, protože ty zatracené dveře za nic na světě už znovu zavřít nejdou.
Stubbs je jiný, místo zářícího amerického úsměvu narazíte na dentální vrakoviště, a jestli vás nesloží téměř hmatatelný smrad z jeho rozkládajícího se těla, určitě tak učiní ruka, jíž vás praští. Patřící někomu jinému, utržená. Není divu, že náš hrdina volí tuto poněkud rozporuplnou obchodní taktiku, zrovna se totiž necítí ve své kůži. Jako by nestačilo, že se musel po Pennsylvánii tahat od domu k domu, jako by nebylo dost, že celý jeho život stál za prd, ke všemu ještě musel narazit na masového vraha, který ho sejmul a zahrabal v poli. A když už si Edward “Stubbs“ Stubblefield myslel, že má ode všech a ode všeho pokoj a může si v klidu a narušeně hnít pod kukuřičnou plantáží, nějaký ješitný průmyslový magnát se o dvě dekády později rozhodl postavit si jako šidítko svému egu vlastní město. A zrovna na Stubbsově poli. No kdo by nebyl vzteklej, kdyby mu po dvaceti letech vybagrovali bejvák? A tak najednou Stubbs stojí v roce 1959, všude kolem zářící světla, všechny ty nové stroje a auta, a kromě toho, že se cítí mezi vším tím přepychem trochu zmateně a naštvaně, začíná mu také kručet v břiše a jeho rozpadající se chuťové pohárky zpívají ódu na lidský mozek. Když ho miluješ, není co řešit. A tak se Stubbs stává zombíkem a rebelem nikoliv bez příčiny, leč rozhodně beze známek vitálních funkcí.
To asi bude… zánět spojivek!
Stubbs the Zombie je akční hra. Hrajete za zombíka, mlátíte lidi a žerete jim mozky. A tím bychom mohli skončit Vratkosti tohoto nástinu si ale zřejmě byli vědomi i autoři, a tak kromě značně odlehčeného pojetí hry s rozkládajícím se pojišťovákem v nablýskaném pseudofuturistickém městě padesátých let přidali i pár dalších svěže hnilobných prvků. Zprvu se váš zmatený zombík jen tak rozhlíží a snaží se přežít, což v padesátých letech plných předsudků není pro mrtvolu nic jednoduchého. Když se ale trochu rozkouká, projeví se v něm dřímající ambice a touha po moci i zombické lásce. Hororový film Braindead od Petera Jacksona a scéna s nadrženými zombíky toho dala chlapcům z Wideload Games zřejmě opravdu hodně. Jenže Stubbs je sám a nepřátel jsou hordy, ať už jde o obyčejné vesnické vidláky s vidlemi, ochranku ve městě vyzbrojenou již podstatně širší paletou střelných zbraní nebo další z nepřátel, na něž v několika různých částech města Punchbowl narazíte. Navíc je váš hrdina zarytý pacifista, aspoň co se týče používání zbraní, jinak svými hnijícími prackami velmi ochotně rozdává háky a direkty na všechny strany, přičemž občas někomu i něco urve, takže pak můžete protivníka proplesknout jeho vlastní rukou. Ovšem vřítit se bezhlavě do větší skupiny nepřátel by ale mohlo skončit opravdu bezhlavě. Doslova. Už proto, že šouravý Stubbs má k Jessemu Owenovi hodně daleko. Pak nastává čas na ruční prácičku. Na rozdíl od pravačky Bruce Campbella (pro změnu horor Evil Dead a režisér Sam Raimi) je to u Stubbse levá ruka, která si tu a tam ráda odskočí. Stačí si ji urvat a pustit na procházku (pochopitelně ji ovládáte) a dostat se s ní na místa, kam by se celý Stubbs neprotáhl. Nejdůležitější je její schopnost lézt i po stěnách i stropě a ve stylu vetřelčího facehuggera někomu přistát na hlavě, ovládnout jej a pak nadělat v řadách nepřítele paseku jeho vlastními zbraněmi. I když je Stubbs mrtvý, rozhodně není nesmrtelný. A když už má namále, vždycky jej spraví pořádná porce jemňoučkého lidského mozku. Svačinka ve stylu vajíčka na hniličku má i další výhodu – Stubbs tímto způsobem rozšiřuje řady svých následovníků, a tak nejenže se z chlápka, který vám šel po krku, stává oddaný slouha, ale krůček po krůčku se přibližujete ultimátnímu cíli – úplné zombifikaci celého města.
To be, or not to be Zombie?
Stubbs je sice prvním projektem chicagských Wideload Games, ale tihle chlapíci nejsou žádní gamedesignérští holobrádci. Z jedenáctičlenného stálého týmu jich sedm pracovalo v Bungie, kde se podíleli na vývoji her jako Halo nebo Myth. To je také zřejmě důvod, proč Stubbs poběží právě na Halo enginu, který je chlapcům z Wideload důvěrně znám. Jeho vousatost jim nevadí, prý nikdy neusilovali o to stát se rekordmany v množství polygonů vytlačených na obrazovku, i přesto se ale nedá říci, že by Stubbs vypadal vyloženě špatně. Prostředí se sice zdálo být trochu monotónní s převládající zelenošedou, kterou tu a tam projasní krvavý cákanec, kaluž či šmouha (a tento vzácný mok poteče proudy), ale obrázky i videa jsou k dispozici zatím jen z prvních fází hry a autoři slibují, že prostředí bude dostatečně variabilní. Při hraní by se z reproduktorů měly linout melodie Mika Salvatoriho, který se podílel na ozvučení her Halo a Myth a o dabing se postarají profesionální herci, i když zřejmě nemůžeme očekávat jména kalibru Bruce Campbell.
Stubbs the Zombie: Rebel without a Pulse bude řež. Zdá se ale, že to rozhodně nebude řež tupá, mechanická anebo snad dokonce nudná. Obrázky sice o mnohém nevypovídají, ale autoři vypustili i několik trailerových vnadidel. A nutno přiznat, že vysílání podřízených zombíků na zteč a jejich použití jako živého štítu před deštěm rozžhaveného olova, ovládání mrštné utržené ruky, již zmíněné mlácení nepřátel jejich vlastními urvanými údy, vykusování mozků s tím, že si pro oběť sáhnete skrz okno či zavřené dveře, nebo dokonce masová kašifikace některým z dopravních prostředků - třeba traktorem s radlicí - vypadají slibně. Jestli autoři udrží zábavu a hratelnost na dostatečné úrovni po celou délku hry, zjistíte letos na podzim, kdy Stubbs the Zombie vyjde na PC, Xbox a Macintoshe.