40 % čtenářů uvádí, že do pěti let budou užívat spíše jiné zařízení než osobní počítač
(zdroj: pcworld.com)
Více jader, terabyty dat, HD obraz, neomezený internet
V souvislosti s očekávanými průlomovými technologickými řešeními, jež představují například rychlejší vícejádrové procesory, lze předpokládat, že domácí PC budou plnit stále více různých úkonů. Je nasnadě, že se v budoucnu objeví v mnoha rozměrech, v různých tvarech a barvách.
sobní počítače (PC) zítřka budou muset ve svém zápase o místo ve středu vašeho technologického kosmu čelit neskonale větší konkurenci než kdykoli předtím. To ovšem neznamená, že by osobní počítače postupně zcela ztratily svůj význam takový scénář rozhodně nehrozí. Do budoucna budou mít svůj význam jak moderní přenosné notebooky, tak i stávající stolní PC stanice.
Na obzoru se rýsují procesory se čtyřmi a časem i více jádry, pevné disky s obří kapacitou, externí grafické karty i větší a cenově dostupnější displeje. Zatímco některé z těch nejlákavějších prvků, jako například 20TB jednotky (mechaniky) nebo ohebné rozměrné displeje s úplnou škálou barev, jsou zatím v nedohlednu, jiné sci-fi produkty již klepou na dveře. Například notebooky příští generace s odnímatelnými minidispleji.
Osobní počítače: forma určovaná funkcí
Vývoj počítačů směřuje k převratným změnám designu jako například v případě osobních počítačů typu Media Center a systémů Shuttle. Je přitom zajímavé, že ještě před pár lety by bylo nemyslitelné, aby mohl celý počítač vypadat jako komponenta z odvětví spotřební AV elektroniky. Také by málokdo čekal, že se objeví produkty jako například laptop firmy Acer s 20,1palcovým monitorem (hmotnost 7,8 kg) nebo model XPS M2010 společnosti Dell (hybrid mezi notebookem a stolním počítačem s 20,1palcovým monitorem). Tyto systémy, které původně působily jako kuriozita, se začínají některým uživatelům jevit v poněkud jiném světle.
Společnost Dell ovšem uvádí, že jakkoliv jsou designy typu M2010 zajímavým experimentem, nelze je tak docela považovat za perspektivní řešení. Klasické stolní počítače z trhu jen tak nezmizí. Na nově vznikajících trzích, například v Číně, by poptávka po levných PC měla i nadále zůstat silná.
Přes snahy, které představovala například iniciativa společnosti Intel Viiv, jejímž cílem byla standardizace multimediálních prvků osobních počítačů, mají někteří odborníci na tuto problematiku odlišný pohled. Nedomnívají se, že domácí počítač musí vypadat příliš elegantně. Naopak je možné, že bude schován ve sklepě, ve skříni a uživatel o něm vůbec nebude vědět. Příští generace bezdrátových technologií umožní získat přístup k jakémukoliv typu média kdekoliv v domě. Nebude nutné, aby byl osobní počítač pro zábavní účely umístěn vedle televize.
Analytická firma Gartner předpokládá, že budoucí vývoj mobilních osobních počítačů se bude ubírat po dvou liniích. První bude zastoupená ultramobilními počítači s hmotností do 1,8 kg a notebooky s 15 až 17palcovými monitory. Do druhé kategorie budou spadat zařízení s vyšší hmotností (3,6 kg až 4,5 kg), která budou napájená především z rozvodné elektrické sítě.
Platforma notebooků Centrino čtvrté generace, vyráběných společností Intel a plánovaná na začátek roku 2007, by měla disponovat až několika gigabajty rychlé paměti typu flash NAND. Podle předpokladů by měla umožnit výrazně rychlejší start počítače i spouštění aplikací.
I další technologické novinky budou usnadňovat uživatelům život s počítačem. Kupříkladu funkce SideShow v systému Windows Vista umožní výrobcům notebooků umístit na odklápěcí kryt informační displej (ne úplně nepodobný externímu displeji u tzv. "véčkových" mobilů). Chcete zjistit, zda vám přišel nový e-mail? Žádný problém. Není potřeba notebook otvírat a startovat. Stačí se podívat na informační LCD. Technologie Preface společnosti Portal Player, jejíž uvedení na trh je avizováno na první polovinu roku 2007, bude koordinovaná s funkcí SideShow a nabídne odnímatelný displej nebo PDA, jež bude možné používat nezávisle na notebooku.
Pokud jde o perspektivu přesahující horizont několika následujících let, prosazuje se nápaditý design. Čipy by mohly být integrovány do nábytku nebo dokonce do látky: představte si PDA nebo mobilní telefon, který je součástí rukávu vaší košile.
Nejoblíbenější zlepšení osobních počítačů mezi čtenáři: holografické displeje
(zdroj: průzkum veřejného mínění pcworld.com)
Časový průběh vývoje operačních systémů Windows
Co přijde po systému Windows Vista?
Výkonný ředitel společnosti Microsoft Steve Ballmer se vyjádřil v tom smyslu, že společnost "již nikdy nehodlá vyvíjet další verzi Windows pět let." Pokud to je pravda a pokud je časové rozpětí mezi uvedením hlavních verzí Windows pro spotřebitele na trh nějakým měřítkem, nástupce Windows Vista, který byl pracovně nazván Vienna (Vídeň), by bylo možné očekávat v roce 2010 nebo 2011.
Zlepšení rozhraní, které čtenáři očekávají nejvíce: více dotykových displejů
(zdroj: průzkum veřejného mínění pcworld.com)
Operační systémy: přichází Vista... a dále se vyvíjí
Uvedení nové verze operačního systému Windows Vista se v české verzi dočkáme zřejmě v březnu 2007. Jakým způsobem změní dosavadní fungování světa Windows?
Podle Microsoftu lze zlepšení rozdělit do tří hlavních kategorií. První a nejevidentnější je grafika. Na rozdíl od systému XP dokáže Vista používat GPU (Graphic Processing Unit) počítače současně pro vícenásobné úlohy. To je aspekt, který má klíčový význam, protože uživatelské rozhraní Aero systému Vista je na grafiku náročné a vývojáři vůbec poprvé budou mít možnost používat mnohem snáze vyspělou grafiku i mimo rámec her.
Vista pravděpodobně změní situaci i v oblasti řízení informací a ukládání dat. Skutečnost, že systém XP postrádá pro tyto účely adekvátní nástroje, podnítila boom na trhu se softwarem pro úpravu fotografií. Nástup Visty ovšem naznačuje, že firma Microsoft se snaží prozatímní náskok konkurence vyrovnat. Uživatelé mohou příznakem označit fotografie s klíčovými slovy nebo s jinými metadaty a fotogalerie systému Vista výrazně zjednoduší vyhledávání vašich snímků.
K dalším zlepšením patří funkce integrovaného "sledování spolehlivosti", která dokáže formou grafu znázornit přehled stability vašeho systému. Pokud zaznamenáte hlášení o změně spolehlivosti, můžete si ověřit, k jakému konkrétnímu problému došlo a v jakém okamžiku. Z této analýzy se můžete i jako nepříliš zkušený uživatel snadno poučit.
CPU: čím více jader, tím více muziky
Během několika málo let získají zřejmě procesory typu AMD Athlon X2 a Intel Core 2 Duo statut kuriózního přežitku. Proces vývoje vícejádrových technologií se dal totiž značně do pohybu. Intel již vytvořil prototypové čipy s osmi jádry, které při testování fungují dobře. Potenciálně lze uvažovat až o tisících jader. Jde o to, najít řešení, které je praktické. Kupříkladu procesory Intel Xeon s duálními CPU (s celkovým počtem čtyř jader) jsou už nějakou dobu na trhu. Společnosti Intel i AMD chtějí masově prodávat čtyřjádrové CPU, tzv. quad-core. Čip typu Kentsfield společnosti Intel bude uveden na trh do konce roku, zatímco čip společnosti AMD, známý pod názvem K8L, je plánovaný na polovinu roku 2007. Technologie společnosti AMD 4 x 4 slibuje systém, který se spolehne na dva čipy Athlon 64 FX. Omezujícím faktorem vícejádrových technologií je zatím především software, který není příliš často optimalizovaný pro více jader. Jinými slovy, rozdělení úloh mezi dvě nebo dokonce čtyři procesorová jádra není až tak extrémně složité, ale pokud bude potřeba rozložit běh aplikace na desítky či stovky programových proudů, bude to oříšek hodný skutečných programátorských mistrů.
Již dnes je jasné, že se vývoj nezastaví a my se budeme moci těšit na zrychlení výkonu vlivem například osmijádrových procesorů. Společnost Adobe uvádí, že většina jejich aplikací již dnes obsahuje programové části, které jsou schopny využívat více jader. Ostatně Adobe již delší čas dokáže využívat výhod CPU s podporou technologie HT (HyperThreading) i přímo dvoujádrových procesorů. Adobe si v této oblasti věří a je přesvědčena, že pro ní nebude problém využívat i mnohem vyšší počet integrovaných jader.
Velký krok vpřed ve schopnosti souběžného zpracování dat pravděpodobně přispěje i ke zlepšení umělé inteligence. Podle společnosti Intel bude například umělá inteligence nepřátel v počítačových hrách na neuvěřitelně vysoké úrovni. Cizí postavy se budou chovat zcela realisticky a přirozeně. Doslova donutí hráče, aby je považoval za skutečné postavy, kryl se a přemýšlel o každém svém kroku a pohybu. Je zřejmé, že vysoká umělá inteligence se neuplatní pouze v zábavním průmyslu, ale i jinde. Uživatel bude moci například vybírat z tisíců fotografií a videí lidi, určitá pozadí nebo dokonce konkrétní výrazy ve tváři. Při tom všem mu bude pomáhat vyspělá počítačová inteligence.
Překážky bránící vyšší rychlosti
Již v minulosti se ukázalo, že zvyšovat pracovní frekvenci procesoru nelze do nekonečna. Ukázalo se, že jedno extrémně výkonné jádro procesoru se přehřívá a budoucnost je v rozložení do více samostatných jader, která spolu dokáží spolupracovat. Takováto architektura se osvědčuje nejen ve stolních počítačích, ale i v noteboocích, kde mohou být nyní energeticky méně náročné čipy s více jádry. Celkový výkon notebooku může být přitom mnohem vyšší než v minulosti.
Společnost AMD tvrdí, že v budoucnu bude velmi důležitá mobilita IT produktů. Z tohoto důvodu cítí, že převzetí společnosti ATI (výrobce grafických karet) je klíčový krok. V 80. letech minulého století měly modely 286 a 386 matematické koprocesory mimo procesor. Nakonec se ukázalo, že je nezbyté je integrovat přímo do procesoru. AMD se domnívá, že stejný osud čeká 3D grafické akcelerátory, které se nyní nacházejí vždy samostatně na grafické kartě nebo na základní desce.
Podle AMD lze v budoucnu očekávat, že miniaturizace bude v tomto odvětví tak pokročilá, že i zařízení typu PDA budou moci nabízet vyspělou grafiku a 3D animace v kvalitě, jak je známe zatím jen z výkonných PC herních stanic.
Hlavní překážky bránící větší výkonnosti počítačů je třeba hledat na základní desce: šířka pásma paměti musí dramaticky růst, aby udržela krok s CPU, a dokonce i vstup/výstup pevného disku bude muset zvládat rychlejší přenosy dat. Dokonce i internetové připojení se musí vyvíjet, aby stačilo vyšším nárokům moderních aplikací.
V současné době se zdá, že je ideální doba, aby začaly vznikat mnohojádrové procesory. Uvidíme časem, nicméně zatím není známá žádná překážka, která by bránila vytvoření mnoha malých jader, která budou tvořit celkový procesor.
Pevné disky by se do roku 2010 mohly prodávat za méně než 0,10 dolarů za 1 GB
(zdroj: Bill Healy, člen vedení společnosti Hitachi)
Bezdrátová technologie WIMAX
Přestože technologie WiMax (Wi-Fi kombinované s univerzálním signálem pro mobilní telefony) se na trhu prosazovala pomalu, společnost Sprint Nextel si ji nyní vybrala jako bázi pro svou síť 4G. Firma má v úmyslu zahájit zkušební provoz do roku 2007. Chce nabízet rychlosti pro stahování dat až 4 megabity za sekundu a poskytnout hodlá tuto službu do roku 2008 celkovému počtu 100 miliónu uživatelů.
LCD monitory: větší, s vyšším jasem a za nižší ceny
Výrazným trendem jsou v současnosti LCD monitory s větší úhlopříčkou. Jejich cena postupně klesá. Společnost iSupply uvádí, že 78 % monitorů prodaných v roce 2005 bylo 17palcových, případně s menší úhlopříčkou obrazu. Avšak předpokládá se, že do roku 2010 budou takovéto monitory zastoupeny pouze z 20 %. Rozlišení obrazu bude také růst. Přestože pouze 4 % dnešních monitorů nabízí rozlišení vyšší než SXGA (1 280 x 1 024 bodů), iSupply uvádí, že se tento poměr zvýší do roku 2010 až na 23 %.
25palcové obrazovky a větší by se rovněž měly stát běžným zbožím. Kromě toho by se díky LED technologiím měl zlepšit systém podsvícení displejů a tím i kvalita zobrazení. A co nově vznikající technologie, jako například organické svítivé diody OLED a tekutý krystal na křemíkovém podkladu (Liquid Crystal on Silicon LCoS)? Obě tyto technologie najdou uplatnění ve specifických segmentech trhu: OLED jistě u malých displejů, například u MP3 přehrávačů a fotoaparátů, LCoS si také najde své místo. V každém případě lze očekávat, že LCD monitory budou mít na trhu dominantní postavení minimálně příštích pět let. Jsou cenově dostupné a zatím více než vyhovující.
Flexibilní displeje, které lze ohýbat nebo svinout, a také produkty s elektronickým inkoustem, si rovněž najdou své místo na trhu (například jako cenovky v regálech v obchodech s potravinami, které lze okamžitě a snadno aktualizovat, a podobně).
Grafika: nejenom pro ty, kdo hrají hry
Zdá se, že hledání stále kvalitnější (výkonnější) grafiky pro osobní počítače nemá žádné hranice. Výrobci GPU jsou v současné době plně vytíženi podporou nového standardu DirectX 10. Očekává se, že společnosti nVidia a ATI přejdou na GPU, jež využívají tzv. architekturu Unified Shader (architektura jednotných shaderů), obsahující proudy (linky pro výpočty, ve kterých jsou zřetězeny instrukce). Tyto jednotky bude možné využívat poměrně univerzálně. Budou moci podle potřeby zpracovávat pixely, geometrii nebo dokonce kód fyziky. Budoucí GPU budou hromadit stále větší počet těchto proudů a budou schopny předvádět fantastické věci. Může také dojít k většímu rozšíření specializovaných karet pro herní fyziku (jako akcelerátor Ageia Phys X), které doplní vaši běžnou grafickou kartu. Trh rovněž brzy rozhodne, zda je optimálním způsobem, jak řešit zpracování fyziky her, GPU nebo přídavný (sekundární) procesor.
Produkty jako nVidia Quadro Plex mohou naznačovat budoucí směřování trhu: zařízení v hodnotě 17 000 dolarů a více představuje systém externí grafiky, který dokáže provádět až 80 000 početních operací za sekundu. To je přibližně desetkrát více než je kapacita současných nejdokonalejších grafických karet pro osobní počítače. Experti jsou přesvědčeni, že příští generace grafických karet by mohla mít spotřebu okolo 200 wattů.
Další zajímavou technologií se zabývá firma Adobe. Používá tzv. GPGPU (General Purpose Computing on Graphics Processors), tedy využívá GPU pro akceleraci videa, prolínaček v reálném čase a podobně. Využívá prostě fantastický výkon GPU, nikoli však pro hry, ale pro seriózní práci s grafikou.
Ukládání dat: terabyty a vyšší hodnoty
Společnost Hitachi se jednou vyjádřila v tom smyslu, že pokud budou současné trendy pokračovat, mohl by do roku 2025 standardní 3,5palcový pevný disk obsahovat až 20 TB dat.
Faktorem, určujícím bezprostřední nárůst kapacity, je technologie kolmého magnetického záznamu (Perpendicular Magnetic Recording), která překonává omezení klasického podélného magnetického záznamu a dokáže soustředit mnohem větší objem dat do výrazně menšího fyzického prostoru. První pevné disky, které používají technologii kolmého magnetického zápisu, byly již minulý rok uvedeny na světový trh. Konkurenční výrobce disků Seagate se nechal slyšet, že všechny jejich připravované pevné disky budou tuto technologii používat.
Nástup technologie magnetického záznamu za pomoci vyšší teploty (Heat-Assisted Magnetic Recording, HAMR) se očekává až na začátku dalšího desetiletí. S pomocí této technologie by mělo být možné využívat pro záznam materiály, které budou schopny udržet vyšší hustotu záznamu. Ještě vzdálenější perspektivou jsou tzv. strukturovaná média (Patterned Media), která se zříkají jednotné vrstvy ve prospěch izolovaných "ostrůvků" materiálu, jež nejsou ve vzájemném fyzickém kontaktu. Budoucnost optického ukládání dat je mnohem méně jasná. Současné soupeření mezi optickými disky Blu-ray Disc a HD DVD nepřineslo doposud vítěze. Je jasné, že pro uživatele by byl vždy lepší jen jeden ucelený standard.
Jednou z možností modernizace flash médií, která se zatím nabízí, by mohl být tzv. systém Ultradense Probe Storage. Tuto technologii vyvíjí společnost Seagate. V budoucnu by díky ní mohlo být možné uložit na médium velikosti SD karty až neuvěřitelných 10 GB dat.
Budoucnost mobilů
Mobilní telefony se zmenšují a jsou stále všestrannější
Rychlost je jen začátek
Dotkni se a mluv
Ubik od firmy Frog Design je koncipován jako přehrávač hudby, her, videa a současně videotelefon. Jeho ikony a řídicí prvky jsou citlivé na dotyk a mění se podle použité aplikace.
Mysli lehceTelefony se stanou víceúčelovými zařízeními, trvale připojenými k síti.
SÍTĚ: Za pár let budou mobilní telefonní sítě přenášet data rychlostí v řádech megabitů za sekundu a budou schopné pracovat s technologiemi jako WiMax, Wi-Fi nebo DVB-H a další.
MOBILY: Můžeme se těšit na elegantní design (jaký má např. Ubik od firmy Frog Design, vlevo), na delší životnost baterie, podporu elektronického placení a pokročilé grafické schopnosti, které umožní plynulé sledování televize i hraní videoher, obdobně jako na plnohodnotném hracím automatu či konzole.
KAMERY: Připravme se nejen na vysoké rozlišení (8 megapixelů a více), ale i na odpovídající schopnost zpracovávat obraz tedy takovou, jakou se vyznačují soudobé digitální videokamery.
Když je uzavřený, vypadá Ubik jako kosmetická pudřenka.
Sklapni ho, slož ho
Flexibilní displej Ubik nepotřebuje žádné rozměrné zadní prosvětlení, takže když je mobil otevřený, je silný jen asi půl centimetru.
Pohyblivá síť: umožnit hladký přístup k internetu
GSM, CDMA, Wi-Fi, WiMax: cožpak se bez nich nemůžeme obejít? Díky IMS (IP Multimedia Subsystem) můžeme. Nyní testovaná síťová technologie IMS umožní, aby se jakékoli datové pakety ať už hlasové volání či video, hudba, HTML apod. hladce pohybovaly z jedné sítě IMS na druhou. Pomocí IMS budete moci jak telefonovat, tak i sledovat placené televizní kanály na integrované obrazovce v telefonu nebo i na připojené externí velké obrazovce. Také bude možné (samozřejmě zabezpečeně) sdílet kontakty z libovolného osobního počítače, připojeného k síti, nebo ze svého mobilu. Ovšem všechny výhody se plně projeví až tehdy, když se IMS začne široce využívat, což bude ještě několik let trvat.
Naše děti budou vyprávět svým dětem o tom, že na televizi se dalo dívat jen pomocí bedýnky v obýváku
(Rob Scheible, ředitel IMS/Multimedia, Nortel)
Ničím neomezený internet
Rychlejší připojení, obousměrné komunikace, služby 4G
Alan Stafford
Příští generace internetu nebude jen snáze přenosná a více personalizovaná, tedy lépe šitá na míru vašim osobním potřebám. Využije také lépe lidský potenciál a umožní, abyste se zaměřili přesně na to, co hledáte.
S webem se nejčastěji zachází tak, že používáte již vyzkoušené, ověřené odkazy: "Klikněte zde a my vám ukážeme další stránku." Ale v budoucnosti bude on-line připojení založeno na rychlé, obousměrné komunikaci, jejíž počátky se rodí již dnes. Nové technologie nám brzy poskytnou svižný nepřetržitý přístup na web kdekoli a kdykoliv. Budeme svědky inovativních webových aplikací, které umožní dostat se k informacím z libovolného místa a nerušeně spolupracovat s kolegy na celém světě. Lidé získají větší možnosti, když se připojí on-line než aby pouze četli zprávy, budou spíše sami o sobě dávat vědět světu. Nové servery a služby nabídnou informace zaměřené přesně na uspokojení vašich potřeb, takže servery zaměřené na všechny lidi bez rozdílu budou čím dál tím vzácnější.
Rychlejší širokopásmové připojení
Co bude následovat poté, až se vysokorychlostní připojení a mobilní telefonie přes internet stanou běžnou záležitostí?
Koncem roku 2007 firma Sprint/Nextel zkušebně uvede na trh mobilní službu WiMax (vysokorychlostní bezdrátovou technologii), s cílem získat 100 miliónů zákazníků už v roce 2008. Služba "4G", která bude existovat spolu se současnou mobilní sítí 3G provozovanou touto společností, bude nabízet downstream 2 až 4 megabity za sekundu a upstream 500 kilobitů za vteřinu. Podle všeho bude 4G síť rychlejší než jakákoli dosavadní mobilní služba. Vysoký výkon budete moci využívat jak v pohodlí domova, tak i třeba při jízdě automobilem a podobně.
Zpočátku bude služba fungovat pouze na hybridních WiMax mobilech a noteboocích. Postupně se zřejmě čipy WiMax rozšíří do nejrůznějších druhů zařízení, včetně stolních počítačů, routerů a MP3 přehrávačů.
V první fázi vývoje budou vaše telefonní hovory zřejmě přenášeny stávajícími mobilními sítěmi daného poskytovatele. Ještě nějaký čas se jistě budou stavět sítě 3G. Budou se používat především pro specifické aplikace a rovněž jako záloha 4G sítí.
Ovšem pro zákazníky, kteří nejsou stále na cestách a chtějí ještě vyšší přenosový výkon, bude do budoucna zřejmě nejvýhodnější připojení k optické vysokorychlostní síti. Výkony takových sítí jsou již dnes skutečně nadstandardní. Není problém, aby optická přípojka nabídka 50 Mb/s downstream a 5 Mb/s upstream tedy mnohem vyšší přenosové rychlosti, než jakými disponuje stávající DSL technologie.
Web se pouští do práce
Stále se objevují další a další webové služby, které napodobují aplikace stolního počítače, ale přitom běží pouze v okně prohlížeče. Avšak webové aplikace, které jednou budete používat, se budou orientovat spíše na produktivitu a mobilitu než jen na to, aby vám nabídly funkce, na jaké jste zvyklí ze svého desktopu.
Společnost Google se orientuje na internetové a webové služby. Tvrdí, že webové aplikace jsou skvělé především v situacích, kdy chcete sdílet a spolupracovat. Oproti tomu se společnost Adaptive Path zaměřuje na webové poradenství. Firma prorokuje, že příští fáze webových aplikací se bude orientovat na praktické použití. Na věci, o nichž se zbytek světa z toho či onoho důvodu chce dozvědět a být s nimi v kontaktu. To bude platit nejen pro mladé, kteří mají dostatek času, ale i pro všechny starší generace.
Obchodní webová aplikace Coghead byla vyvíjena od roku 2003 a bude uvolněna na trh v nejbližších dnech. Je to webová aplikace, jejíž potenciál vypadá velmi slibně a která neprogramátorům umožní, aby si sami vytvořili vlastní zákaznické aplikace, sloužící třeba ke kontrolování seznamu inventárních položek, s tím, že data budou ukládána pouze on-line na straně serveru. Aplikace bude zaměřená na drobné a střední podnikatele a na ty, kdo mají alespoň základní technické dovednosti například na uživatele, kteří dokáží vytvářet makra v Excelu, pracují s aplikacemi typu MS Access nebo Adobe Dreamweaver.
Další webovou aplikací, která odráží tento trend směrem k produktivitě, je weSpendMoney. Má být spuštěna před koncem roku a je to jedna z prvních aplikací, která by ukládala finanční údaje zákazníků výlučně on-line na rozdíl od tradičnějších desktopových aplikací jako Intuit Quicken či Microsoft Money. Jeden z vývojářů této aplikace uvádí, že budoucí verze tohoto produktu uživateli umožní, aby si prohlížel údaje i na miniaturní obrazovce svého mobilního telefonu s aktivovaným přístupem k webu.
Společným rysem webových aplikací je důraz na mobilitu. Nastane doba, kdy bude možné vyspělejší aplikace, třeba Google Earth, pouštět na zařízeních tak miniaturních, jako je mobilní telefon. Uživatelé budou moci vyhledávat či spolupracovat mezi sebou daleko efektivněji a nebudou přitom závislí na tom, kde se zrovna nacházejí.
Další novinkou bude systém umožňující pracovat prakticky odkudkoliv. Jako příklad lze uvést server Kayak.com (server s webovou aplikací sloužící lidem k nákupu letenek) nebo VideoEgg (ten pomocí plug-inů komprimuje video, čímž omezuje zdlouhavé odesílání dat způsobené pomalými internetovými linkami).
Servery pro vytváření sítí společenských vztahů jako MySpace jsou obrovské, ale servery, které nejsou vyhrazené jen společenským účelům, budou využívat vazby mezi lidmi k řešení i dalších problémů. Zdá se, že servery, jež využívají sociální vazby, se zapojí do globálního internetového systému. Pomůže uživatelům snadněji se kontaktovat s lidmi, kteří mají stejné zájmy, ale jsou od vás na míle daleko. Jako příklad zde může sloužit Last.fm a Pandora: ty nabízejí hudbu, která se vám líbí. Přitom však okamžitě vyhodnocují vaše hudební preference a pak na základě toho nabízejí i písničky dalších umělců, kteří by se vám mohli rovněž zamlouvat. Tyto servery vám rovněž umožní vyhledat a spouštět internetová "rádia", jež vytvářejí další uživatelé se stejným zaměřením jako vy. Další podobný server Soundflavor má být spuštěn v budoucnosti.
Inteligentní vyhledávače
Většina vyhledávačů řadí podle jednoduchého klíče: výsledky se třídí podle oblíbenosti. Tyto hrubé nástroje jsou ovšem postupně doplňovány lepšími systémy. Do budoucna je žádoucí, aby server zcela pochopil záměry uživatele vyhledávací služby. Většinou se systémy spoléhají pouze na shodu v klíčových slovech, ale to není moc. Úkolem je zjistit, co přesně uživatel chce a má na mysli.
Microsoft je další společností, která mohutně investuje do vyhledávacích technologií. Obří společnost pracuje na různých technologiích, jež by překonaly dosavadní princip strohých výstupů z vyhledávacích serverů. Kupříkladu pokud někdo vloží do vyhledávací služby slovo "Jaguár", je dobré, pokud se objeví nápověda s dotazem, zda má uživatel na mysli "auto" nebo "velkou kočkovitou šelmu žijící v pralese". Umělá inteligence je pro takovéto služby velmi žádoucí.
Vyhledávače mohou poskytnout lepší, více personalizované výsledky díky tomu, že k výsledkům připojí lepší zdroje informací. Také je potřeba, aby vyhledávače pracovaly i s informacemi ze sociálních sítí. Často chtějí lidé kontakty na osoby v blízkém okolí bydliště, chtějí získat reálné informace o zkušenostech lidí z konkrétního města a podobně. Vyhledávání pomocí sociálních sítí se brzy rozšíří i do jiných oblastí. Většina video serverů nabádá toho, kdo na ně umisťuje klipy, i toho, kdo si je prohlíží, aby připojili svůj komentář. Za nějakou dobu, zvláště pokud jde o video, vznikne sociální zpětná vazba, kdy lidé budou běžně komentovat video dalších lidí. Tak získáte soubor užitečných (vyhledávatelných) charakteristik, potvrzených danou komunitou lidí.
Tato zpětná vazba pomůže hledajícímu člověku k tomu, aby získal více personalizované výsledky vyhledávání. Google by měl v budoucnu při používání vyhledávače lidem pomáhat více, a to aktivní nabídkou například: "Zdá se, že zkoušíte ten a ten druh hledání; zde se dovíte, jak na to."
Naproti tomu Microsoft aktuálně vytváří mechanismus pro oboustrannou zpětnou vazbu, jež se bude uživatelů ptát, jak moc jsou pro ně výsledky vyhledávání užitečné a nakolik jim pomohly.
Jak Microsoft, tak Google se shodují v tom, že se vyhledávače musí zaměřit na optimalizaci výstupů z hledání a na správnou interpretaci výstupních informací. Většina vyhledávacích serverů má mnoho sekcí, které čerpají z dílčích databází. Například Google má jeden náhled pro webové servery, jiný pro zprávy a ještě jiný pro obrázky. Do budoucna by vývojáři chtěli najít způsob, jak všechny tyto sekce užitečně propojit.
Obyčejní lidé budou mít větší vliv
I s přiškrcenou kapacitou přenosu dávají lidé na YouTube každý den okolo 65 000 nových videí. Více než 52 miliónů blogů pokrývá všechna témata, od nejlepších hamburgerů po poslední finanční skandály. Připadá vám to úžasné? Amatéři budou mít již brzy k dispozici nová místa k publikování svých výtvorů, a to jejich vliv ještě posílí.
Podívejte se na některé aktivity, které se snaží ovlivňovat veřejné mínění. GIYUS.org, koalice židovských a proizraelských organizací, je první nátlaková skupina používající Megaphone, bezplatnou systémovou utilitu, která v té podobě, v jaké ji implementovala GIYUS.org promptně upozorňuje na články na internetu, o nichž je tato koalice přesvědčena, že jsou tak či onak protiizraelské. Více než 20 000 uživatelů této utility může kliknout na takové upozornění, hned se dostanou na server, který publikoval daný článek, a tam k němu mohou vyjádřit své námitky. GIYUS.org nevlastní technologii Megaphone, ale potvrdila, že tvůrce softwaru, dosud anonymní, jej už brzy nabídne dalším skupinám tak, aby ho mohly využívat.
Jednou z organizací, které bedlivě sledují politický život, je nadace Sunlight Foundation (sunlightfoundation.com). Disponuje obrovským počtem dobrovolníků, kteří se snaží dosáhnout toho, aby nedocházelo k tvz. earmarkingu, tedy ke specifickému způsobu financování lokálních projektů z veřejných prostředků, jež může Kongres Spojených států vyčlenit na konkrétní účel v dané lokalitě. Přitom mohou politici určit agentuře, která je pověřena realizací příslušného projektu, jak přesně musí tyto prostředky alokovat. Nadace vyhledává na Google Maps místa, kde dochází k takovému způsobu financování: identifikovala již 1 800 takových projektů v celkové hodnotě víc než 500 milionů dolarů. Dobrovolníci kliknou na mapku a díky tomu objeví projekty tohoto typu v místě svého bydliště. Poté kontaktují svého poslance s otázkou, zdali daný projekt podpořil. Konečným cílem dobrovolníků je tlačit na lobbyistické skupiny v parlamentu pomocí technologie a díky ochotě tisíců lidí.
Někteří publicisté se domnívají, že amatérští a profesionální novináři mohou spolupracovat a vytvořit díky tomu lepší reportáže, než jaké by vznikly, pokud by každá z těchto skupin pracovala samostatně. Někdy se amatéři dostanou k informacím až nečekaně rychle a velmi rychle o něčem napíšou reportáž. Nicméně velkou roli přitom hraje náhoda: píšou prostě o tom, co vidí bezprostředně kolem sebe nebo s čím se setkají. Tím vzniká spousta užitečného materiálu na téma, co se kde aktuálně děje. V budoucnu by měl fungovat server NewAssignment.net, jehož cílem bude spojit úsilí amatérů a profesionálů. Účastníci budou předkládat návrhy, diskutovat a vyhledávat náměty na články; profesionálové pak vybrané náměty dotvoří do finální podoby.
Web se bude nadále vyvíjet a měnit podle potřeb lidí nejen profesionálů a odborníků, nýbrž každého, kdo má nějaký názor a vůli se prosadit.6 0568/VAC o
Nejbližší budoucnost Webspendmoney:
Tato nová webová aplikace vám umožní sledovat svůj účet a zaznamenávat veškeré finanční transakce pomocí nepřetržitého okamžitého přístupu z libovolného prohlížeče, aniž potřebujete jakoukoli synchronizaci.
Nejbližší budoucnost Pandora:
Tento server používá velmi sofistikované označování (tagging) a zaznamenává vaše reakce na hudbu tak, abyste si mohli sami založit personalizované internetové "rádio", které můžete sdílet se svými přáteli.
Naším konečným cílem je zatlačit na lobbystické skupiny v parlamentu
(Zephyr Teachoutouvá z nadace Sunlight, která používá webové aplikace a sociální sítě k dohledu nad Kongresem Spojených států)
Čtyři trendy, které mohou ohrozit nový internet
Potenciál webu je nevyčerpatelný, následující čtyři problémy by však opravdu mohly napáchat pořádné škody.
Konec neutrality internetu: Kongres USA vyhodnocuje návrh, zda by velké telekomunikační společnosti měly mít právo nechat si platit za to, že svým uživatelům zaručí rychlejší přístup k internetu. Ovšem jakmile telekomunikační giganty dostanou tuto příležitost, budou to mít (podle kritiků tohoto návrhu) malé, inovativní nové firmy hodně těžké, pokud nebudou chtít být vytlačeny obřími společnostmi jako Microsoft a Google, které si budou moci dovolit platby za rychlý přístup.
Stížnosti na porušování autorského práva: Reportér, který zachytil zmlácení Rodneyho Kinga, v srpnu žaloval YouTube za to, že někdo vystavil toto video na server. Universal Music Group zvažuje žalobu na YouTube a MySpace za to, že tam někteří uživatelé umisťují video chráněné autorskými zákony. Odstraníte-li tyto kanály, snadno přijdeme o zásadní výstupy důležité pro veřejné mínění a veřejnou diskusi.
Obavy o bezpečnost: Rychlost, s níž zákazníci přecházejí na internetové bankovnictví, se snížila, a to zejména proto, že mají obavy z nedostatečného zabezpečení. Banky zkoumají nové možnosti, například to, že by používaly bezpečné RSS, což by umožnilo dostávat oznámení o pohybech na úvěrové kartě ovšem banky samy mají obavy ze zavádění takových služeb. Dokud nebude web bezpečnější, tyto problémy zůstanou nedořešené.
Nevyhovující spojení: Rychlost upstreamu je stále značně omezená, čímž se uploadování například videa a podobných objemných dat stává časově neúměrně dlouhou záležitostí. Navíc použitelná mobilní vlnová pásma jsou stále velmi drahá a mnozí operátoři možnosti přístupu na web nepříjemně omezují.