Možná proto, že si uvědomují, že tento systém ubíjí ty zaměstnance, kteří dovedou za svých podmínek podat výkony podstatně lepší. Na druhou stranu, tento svobodný přístup rozhodně nemusí fungovat u všech a za každé situace.
Svoboda v práci – možnost přijít do zaměstnání v dobu, která se mi hodí. Nebo možnost pracovat z domova, čímž odpadá stres z toho, že přijdu o pět minut později a bude oheň na střeše a výpověď na stole. Svoboda vyjádřit svůj názor na fungování společnosti a nemít hrůzu toho, že se někomu „nahoře“ znelíbím a z ničeho nic mi začne dělat ze života peklo. Společnosti, které se nazývají svobodnými, stojí především na důvěře, zodpovědnosti a otevřenosti – každý má svou práci a pokud ji dokončí v termínu, ostatní se nestarají o to, kde, nebo kdy na ní pracuje.
V podobných firmách se můžeme setkat se zaměstnanci, již se v pracovní době věnují například sportu nebo dokonce počítačovým hrám a občas se na první pohled dokonce může zdát, že vůbec nic nedělají. Práci přesto odevzdají, na rozdíl od těch, co se ze svého pracovního místa nemůžou pomalu vzdálit ani na krok, včas a většinou ve velmi dobré kvalitě. A navrch bývají zaměstnanci, kteří získají takovou svobodu, ke svému zaměstnavateli velmi loajální a tento způsob práce rozhodně velmi přispívá kreativitě. Jednoduše řečeno, mít v práci nějakou tu svobodu je zkrátka dobré a není divu, že je „svoboda v práci“ pro některé společnosti trochu marketingovým nástrojem, který slouží nejen k nalákání nových zaměstnanců, ale také ke zviditelnění se.
Ale tato svoboda už ze svého principu nemůže fungovat vždy a všude. Vždy bude stát na zodpovědných zaměstnancích, kteří svou práci neberou jako nezbytnost k tomu, aby se mohli najíst, ale především jako činnost, která je doopravdy baví. A volná pracovní doba se samozřejmě dá využívat jen v jistých profesích.
Ať už se však věnujete jakémukoliv oboru a ať už je váš pohled na tento moderní trend svobodných zaměstnanců jakýkoliv, vždycky bude platit to, že zaměstnanec, kterému nedýcháte na krk a nehrozíte mu výpovědí za každou minutu pozdního příchodu, bude spokojenější. A spokojenější zaměstnanec bývá také produktivnější – a pokud se vzdáte mikromanagementu a sledování zaměstnanců na každém jejich kroku, i sobě ušetříte čas, který budete moci věnovat produktivnějším činnostem.
Markéta Gajdošová
Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.