Švýcarská pošta náležela mezi průkopníky robotické automatizace, svůj systém totiž testovala už od roku 2016, tedy ještě dříve než americký Amazon.
Narazila však na obdobné potíže, které maří tyto pokusy jak například ve Francii, tak také třeba v některých státech USA; totiž na klauzuli, která stanovuje robotickým dodávkovým systémům nutnost lidského doprovodu. V praxi jde o nesplnitelné legislativní nařízení, celou podstatou konceptu donáškových robůtků je automatizace práce a omezení nutnosti vysílat do terénu pošťáky, příp. umožnit dodej i do logisticky náročných míst.
Testy úspěšné, nasazení nemožné
Claudia Pletscher, zodpovědná za inovace ve Švýcarské poště, uvedla, že během tří let roboti projeli celkem 800 km na 200 různých cestách. Byť technickým potížím se roboti nevyhnuli, obzvláště při přejíždění silnice, byly testy z většiny dosti úspěšné.
Šance, že by měli plnit své původní poslání a dodávat balíčky přímo zákazníkům, nejsou vysoké; zákony to neumožňují a podobně jako ve většině zemí světa není příliš vysoká touha je měnit. Restriktivní omezení mají především bezpečnostní důvody, avšak proces inovací zpomalují.
Prozatím tak budou roboti manipulovat se zbožím ve velkoskladech, podobně, jako své roboty využívá i Amazon.
Z frankofonních zemí přemýšlí nad podobnými koncepty i Francie. Společnost Franprix letos testuje robotickou doručovací službu v Paříži, ovšem stejně jako Švýcarská pošta má svázané ruce nutností lidského doprovodu u robotů.
Donáškové roboty a drony jinak testuje kupříkladu německá DHL, americký Amazon a v Pekingu něco podobného děají Zhen Robotics, dokonce v propojení s aplikací na mobilu. V Číně obecně jsou podobné pokusy oblíbené a firmy zde mají dveře otevřené, pokud se dohodnou s vládou.
Není jasné, zda Švýcarská pošta pokračuje v testování dronů, na které se obecně vztahují jiné zákony. K testování pozemních systémů pošta využívala roboty estonské značky Starship Technologies.
Zdroj: BFMTV