SWAT 4: Global Strike Team

Sdílet

Očekávaný čtvrtý díl policejní série SWAT už klepe na dveře a láká všechny fanoušky taktických akcí na spoustu novinek a vylepšení. Co všechno pro vás autoři v chystaném pokračování připravují, se dočtete v našem podrobném preview.

Tak kdy už konečně? SWAT 3 vyšlo před čtyřmi lety a od té doby ticho po pěšině. Že by někdo připevnil této sérii pomyslnou bombu pod toaletu jako nebohému Dannymu Gloverovi ve druhém dílu série Smrtonosná zbraň?



Od SWAT 3: Close Quarters Battles uplynulo již docela dost vody a čtvrtý díl stále nikde. Před dvěma lety se objevily informace o SWAT: Urban Justice, jež měla být i přes absentující čtyřku v názvu přímým pokračováním série, a když jsme na jaře 2002 psali na tuto hru preview, vypadalo vše velmi dobře. V červnu se rozjela oficiální internetová stránka a zdálo se, že plánovanému podzimnímu vydání nic nestojí v cestě. Jenže chyba lávky – v září 2002 se nic nestalo, a dokonce ani o rok později se hráči nedočkali ničeho jiného než oddalování data vydání. Nakonec na jaře 2004 Sierra tiše stáhla se svých stránek veškeré informace o této nadějně vypadající hře, čímž potvrdila dohady, že Urban Justice byla zrušena. Asi měsíc nato se naopak nechalo studio Vivendi Universal Games (pod jehož křídla patří i Sierra) slyšet, že společně s australskými Irrational Games (vytvořili Freedom Force, Tribes: Vengeance a spolupodíleli se i na druhém dílu System Shocku) vyvíjejí novou hru ze série SWAT, která ponese podtitul Global Strike Team a v názvu jí nebude chybět ani ona regulérní čtyřka. Vzhledem k tomu, že začátkem října byla na World Cyber Games předvedena její hratelná betaverze, snad ji nepotká stejný osud jako Urban Justice a resurekce této zdánlivě mrtvé série proběhne začátkem příštího roku podle plánu.



Simulátor s lidskou tváří

Přestože SWAT 4: GST by měla navazovat na celkem osvědčený předchozí díl, vypadá to, že o hromadu vylepšení a inovací rozhodně nebude nouze. Třeba příběh a mise – přestože jde o taktický simulátor, hra by měla nyní obsahovat mód kariéry (kromě něj si budete moci zatrénovat, nedočkavci jistě zkusí „instant action“ a v módu Quick Mission si překonfigurujete a znovu zkusíte projít již splněné mise). Na rozdíl od SWAT 3: CQB si tak již nezahrajete mise halabala, jak se vám zlíbí, ale pěkně jednu po druhé s postupem po příběhové linii, i když v tomto případě nepůjde o žádnou tlustou čáru, ale spíše o nenásilné propojení misí. Váš tým bude pětičlenný (zatím je znám jen velitel major Kinkain, demoliční expert Jackson a odstřelovačka Kana Lee), přičemž čtyři postavy budou v terénu, zatímco snajper bude celou situaci kontrolovat ze strategické pozice na střeše některého z okolních domů. Podobně jako v pokračování Ghost Recona, o němž jsme psali minule, i v novém SWATu přijdete o možnost přepínání mezi vojáky. Hrajete totiž za velitele Kinkaina, a pokud vás sejmou, máte smůlu – mise končí, stejně jako v případě, že dostanou jakéhokoliv z vašich podřízených. Ti s vámi tak vydrží od začátku až do konce, přestože se během hry jejich schopnosti nijak zlepšovat nebudou.



Nový díl, nové ovládání

Změnu přináší i interface a systém ovládání ostatních policistů. Nejspíš zůstane zachován systém klávesových zkratek z předchozího dílu, ovšem pro nováčky i pro ostatní, kteří si neradi za dlouhý večerů rozmotávají zauzlované prsty, je tu intuitivní systém kontextových menu, velmi podobný použitému v Rainbow Six 3. Stačí někam ukázat kurzorem a hra vám sama podle toho, zda to je země, dveře, nebo nepřítel, dá na vybranou z různých akcí – několik druhů pohybu či různé způsoby otevírání dveří od odemykání zámku paklíčem až po použití brokovnice či trhaviny. Jenže čtyřčlenný tým je potřeba občas také rozdělit a provést několik akcí najednou. Ve SWAT 4 i přes absenci přepínání mezi postavami to není žádný problém – autoři totiž přidali podle našeho názoru absolutně geniální systém kamer připevněných na přilbách. Z nich si můžete kdykoliv vyvolat obraz v podobě malého okénka a lze se jimi i rozhlížet, a dokonce udělovat příkazy. Pokud máte pocit, že jsme zapomněli na pátého ve skupince, tak tím je právě snajper, který sedí nahoře a číhá na nebezpečí, jež může zůstat vašim zrakům ukryto, ovšem přes kameru odstřelovače by mělo být možné je zlikvidovat.



Unreal nanovo

Hra pochopitelně staví na realistické výzbroji, i když pro lepší hodnocení budete muset ostrou munici nahradit plastovými projektily a místo nemilosrdného kosení nepřátel je likvidovat humánně a před výstřelem je ještě poprosit, aby se vzdali. Dostanete se ke zbraním jako M4, brokovnice SPAS 12 a Benelli 90, G-36 nebo pistole Mark 23. Kromě toho na zásah čekají různé plynové, oslepující a pepřové granáty, paklíče a trhaviny k otevírání dveří i kamerka k nahlížení za roh a pod dveře. A až se prokoušete všemi 14 misemi (které si díky náhodně generovaným pozicím nepřátel můžete plnohodnotně užít vícekrát), čeká na vás multiplayer se třemi herními módy – klasický deathmatch pochopitelně nemohl chybět, dalším je záchrana VIP osob a trošku Counter-Striku na vás dýchne při zneškodňování bomb. Ty pochopitelně nejsou na radaru vidět, mimo jiné i proto, že žádný radar nemáte. Takže nastražit uši, zapnout surround a hledat podle pípání. Celkově se může proti sobě utkat až 16 hráčů, nebo – což je ještě více potěšující – mohou až čtyři hráči hrát celou kampaň kooperativně. Hra je postavená na silně modifikovaném Unreal enginu, s nímž již mají Irrational zkušenosti z Tribes: Vengeance. Znamená to také, že se jistě dočkáme i nějakého toho editoru úrovní odvozeného od UnrealEd. Grafika, ač nikterak omračující, vypadá velmi solidně a prostředí, stejně jako modely postav i textury, je velmi detailní, engine by měl umět využívat snad všechny funkce DX 9 včetně například pixel shaderů verze 3.0. Premiéra je ohlášená na druhý kvartál tohoto roku, tak už aby to tady bylo…