Tablety v podnicích zažívají rychlý vzestup

1. 3. 2011

Sdílet

Počet korporací vybavujících zaměstnance tablety se počátkem letošního roku zdvojnásobí, uvedla v listopadu loňského roku výzkumná společnost ChangeWave Research.


Průzkum ChangeWave Research mezi 1 600 manažery ukázal, že Apple iPad zůstane dominantním produktem tohoto typu, přestože na trh vstupují historicky silní podnikoví dodavatelé, jako je například Hewlett-Packard.

ChangeWave označuje požadavky na nákup tabletů za explozivní a uvádí, že 14 % dotázaných firem plánuje koupit tablety zaměstnancům v prvním čtvrtletí roku 2011. Přibližně 7 % všech firem oslovených průzkumem ChangeWave uvedlo, že již koncem loňského roku poskytovalo tablety některým zaměstnancům.

„Může to být gigantický trh,“ uvedl Paul Carton, vedoucí výzkumu společnosti ChangeWave. „Na výsledcích průzkumu je pozoruhodná intenzita nárůstu požadavků. Je to mnohem více, než jsme původně čekali.“

Apple iPad bude v segmentu firemních tabletů nadále dominovat a zastiňovat relativně nové rivaly od firem Dell a HP či zatím na trh ještě neuvedený PlayBook společnosti Research in Motion (RIM), která je známa díky své řadě chytrých telefonů BlackBerry. Ze společností, které oznámily své plány koupit tablety v prvním čtvrtletí roku 2011, uvedlo 78 procent, že si vybraly iPad. Dell, HP a RIM byly v podstatě nerozhodně na druhém místě s tím, že Dell a RIM získaly 9 % hlasů a HP 8 %.

Dell prodává svůj Streak, zařízení s pětipalcovým displejem, zatímco tablet HP s názvem Slate má 9 palců a prodává se jako zařízení pro firemní účely za 800 dolarů. RIM PlayBook nebude pravděpodobně dodáván dříve než koncem prvního čtvrtletí letošního roku.

„Apple má obrovský náskok přede všemi,“ tvrdí Carton. „Nemůžete dát na začátku firmě Apple náskok a čekat, že ji potom budete moci konkurovat.“ Žádný ze současně dostupných tabletů není pro iPad konkurencí, tvrdí Carton.

Dva z nejpopulárnějších druhů využití tabletů zaměstnanci jsou podle Cartona přístup k internetu a kontrola elektronické pošty. Carton však tvrdí, že údaje firmy ChangeWave také ukázaly zdravý nárůst využívání tabletů namísto tradičních notebooků: Počet lidí, kteří to už vyzkoušeli, vyšplhal v listopadu 2010 na 38 procent, a to z pouhých 25 procent v srpnu 2010 – což představuje rozdíl třinácti procentních bodů a zároveň 52procentní nárůst.

„Největší procentuální skok ze všeho (v oblasti korporátních funkcí) leží v počtu firem, které oznamují, že používají iPad jako náhradu notebooků. Je to trend, který má obrovské důsledky,“ prohlašuje Carton. Průmysloví analytici sledovali stejný trend a někteří z nich ohlašovali optimistické zkušenosti při komunikaci s podniky, které vyměňují notebooky za tablety.

Také manažeři firmy Apple se chlubili svým úspěchem při prodeji iPadu korporacím. V říjnu 2010 prohlašoval Tim Cook, provozní ředitel Applu, že 65 % firem ze seznamu Fortune 100 již tablety iPad nasadilo nebo má pro ně pilotní projekty.

„Za celý život jsem neviděl takové nasazování v podnicích,“ komentoval 18. října Cook situaci během hovoru o ziscích s analytikem Wall Streetu. „Podniky bývají z hlediska přijetí technologií obvykle mnohem pomalejší.“

Carton také citoval výsledky průzkumu, který ilustroval jeden z důvodů, proč firmy volí iPad – celkové hodnocení spokojenosti. Souhrnné procento těch, které odpověděly, že jsou  „velmi spokojeny„ a „spíše spokojeny“ – s produktem iPad, bylo 97 %.

Uživatelé produktů firem Dell a HP přitom nejsou se svými tablety tak spokojeni: Hodnocení spokojenosti získalo původně 74 procent, respektive 69 procent.