Hlavní navigace

Taktické fantasy bitvy na vašem stole

1. 12. 2008

Sdílet

Dungeons & Dragons Miniatures Legendární stolní RPG Dungeons & Dragons je možná některým z vás známá. Konec kon...


Dungeons & Dragons Miniatures

Legendární stolní RPG Dungeons & Dragons je možná některým z vás známá. Konec konců tato hra byla vzorem pro některé počítačové hry, například pro stařičký Eye of the Beholder či novější Baldurs Gate nebo Neverwinter Nights. Aktuálně na elektronicky zpracovaných pravidlech D&D "ujíždějí" hráči masivně multiplayerové hry Dungeons & Dragons Online.
Nová stolní hra Dungeons & Dragons Miniatures čerpá z této oblíbené značky, přitom je jak samostatnou taktickou hrou, tak doplňkem k tradičnímu fantasy dobrodružství. A zároveň se vlastně jedná o hru sběratelskou. Pro hráče, kteří se s podobnou zábavou nikdy nesetkali, poslouží D&D Miniatures nejlépe jako desková válečná hra pro dva soupeře. Balení obsahuje podrobná pravidla, po jejichž osvojení se hráči mohou pustit jeden do druhého s armádami představovanými figurkami elfů, orků, různých monster a jiných fantasy bytostí. Ke každé pěkně vymodelované figurce je k dispozici karta se všemi jejími statistikami, jako jsou obranné a útočné hodnoty, rychlost, iniciativa či různé speciální schopnosti. Podle těchto údajů a hodů kostkou se řídí výsledky střetů jednotlivých figur. Bitvy se odehrávají na speciálních podložkách, které znázorňují různá prostředí a jsou rozdělena na jednotlivá pole. Dungeons & Dragons Miniatures jsou k dispozici v různých variantách; Board Game je základní verzí obsahující 16 figur, 4 oboustranné mapy a 7 herních kostek, Starter Set pak nabízí 12 figurek a další doplňky. Obě verze obsahují pravidla v českém jazyce. Pokročilejší hráči si mohou své armády rozšířit díky doplňujícímu balení Booster Pack či Huge Pack.

Více informací ze světa počítačových her naleznete na www.gamestar.cz

The Guild 2

Už brzy se podruhé vydáme do středověku Již během letošního podzimu by se mělo na trhu objevit pokračování povedené a hlavně originální hry The Guild. I druhý díl bude mixem simulátoru středověkého života, obchodní strategie a RPG. Hráč se v roli obyvatele (respektive obyvatel ovládat bude možné až tři postavy z vybrané dynastie) středověkého světa pokusí nahromadit co největší majetek a zároveň ovlivnit i politické dění v celém okolním světě. Autoři slibují propracovanou kampaň a měnící se prostředí, ve kterém budete moci postupně ovládat několik generací na cestě k moci. Bude jen na hráči, jestli se stane řemeslníkem, obchodníkem nebo třeba králem podsvětí. Postavy se budou postupně zlepšovat a učit se novým věcem, jako v klasických RPG. Zatím to zní opravdu slibně, tak doufejme, že se autorům dílo podaří.

TrackMania United

Další kaskadérské závody na obzoru

Společnost Nadeo připravuje další kousek ze své úspěšné série akčních závodů TrackMania. Měla by nabídnout zejména možnost podělit se s ostatními hráči na internetu o všechny své výtvory ať už o postavené tratě nebo třeba potisk auta. Individuální vzhled vozu totiž bude další možností, které TrackMania United přinese. Kreativní hráči navíc budou moci vytvářet vlastní animované scény, pohrát si s muzikou a vůbec provádět další kouzla. Důležitou součástí hry samozřejmě zůstane samotné závodění; v tomto směru se můžeme těšit například na nový grafický engine s propracovanou fyzikou. Hra se na trhu objeví již během letošního podzimu.

NecroVision

Hororová válečná akce od tvůrců Painkillera

Akčních stříleček viděných z pohledu první osoby, tedy tzv. First Person Shooter, je na herním trhu bezpočet, a tak není divu, že se jejich autoři snaží od ostatních alespoň v něčem odlišit. Tvůrci Painkillera z nového vývojářského týmu The Farm 51 se rozhodli svůj nový projekt ozvláštnit tím, že jeho děj bude zasazen do hororového střetu upírů a démonů. Bude se odehrávat v době první světové války, kdy se upírům, již dlouho se skrývajícím v podzemí, "podařilo" otevřít portál do světa démonů a právě mezi těmito stranami zuří krvavý konflikt. Upíři si v konfliktu vypomáhají rekrutováním bojovníků z řad vojáků bojujících v lidské válce a na hráče díky tomu čekají jak realistické úrovně připomínající více nebo méně klasické válečné hry, tak bizarní prostředí podzemního světa plného démonů. Mixem skutečných reálií a fantastických kousků bude i arzenál zbraní, setkáte se navíc s různými upířími vynálezy, jako jsou rozmanité válečné stroje či kyborgové. Originální atmosféra by tedy měla být zaručena, příznivci multipalyeru se navíc mohou těšit na řežby více hráčů, a to jak v klasickém válečném prostředí, tak ve fantasy úrovních, kde bude možné hrát nejen za lidi, ale i za démony nebo upíry. Základem hry bude vylepšený engine oblíbeného Painkillera, podle doposud dostupných informací by hra měla být hotova v roce 2007, počítá se s verzí pro PC a Xbox 360.

Dark Avatar

Přídavek pro Galactic Civilizations 2

Série Galactic Civilizations se zejména u náročnějších hráčů, kteří mají v oblibě vesmírné strategie, těší značné popularitě. Vydavatelé ze Stardoc Entertainment to dobře vědí, a proto připravují vypuštění dalšího kousku z této řady: konkrétně půjde o datadisk s podtitulem Dark Avatar. Ten by měl přinést novou kampaň pro jednoho hráče a samozřejmě spoustu novinek. Například nové planety pro kolonizaci i nové herní postu-py, jako je třeba špionáž nebo sabotáže, objeví se i dvě dříve nezařazené mimozemské rasy, Drenginové a Zrimové. DarkAvatar by měl být hotov koncem tohoto roku.

Soldiers: Silent Heroes

Datadisk pro výbornou válečnou realtimovku

Hodně povedená válečná strategie Soldiers: Heroes of World War II se brzy dočká přídavku. Během září by měla na trh dorazit anglická verze (v Rusku a Polsku je již v prodeji) datadisku s podtitulem Soldiers: Silent Heroes, kde budete plnit zejména špionážní a sabotérské akce. Kromě nových misí se dočkáme i vylepšení grafického enginu, videa dokreslující válečnou atmosféru a hlavně desítky nových jednotek.

Garfield 2

Líný kocour opět v akci

Během léta se v kinech objevil již druhý celovečerní animovaný film s tlustým a hlavně neskutečně líným kocourem Garfieldem v hlavní roli. Během září by se pak měla na trh dostat stejnojmenná hra akční adventura Garfiled 2, určená nejen pro PC, ale i pro platformy PlayStation 2 a Nintendo DS. Tento titul by měl být určen spíše pro mladší hráče (7-12 let), ale může být i pohodovou hrou pro celou rodinu. Bude se odehrávat na hradě Carlyle, na kterém Garfield povede další zvířecí obyvatele proti zlému lordovi Dagrisovi. Ve hře bude spousta akčních miniher, různých závodů, ale i logických hádanek a puzzlů.

Forces of Corruption

Chystaný datadisk k úspěšné strategii Empire at War

Realtimová strategie Empire at War zasazená do atraktivního světa Hvězdných válek slavila u herních novinářů i hráčů slušné úspěchy a není proto divu, že její autoři již zvesela pracují na datadisku. Přídavek s podtitulem Forces of Corruption přivede do hry novou stranu Underworld neboli Podsvětí. Tato frakce není zrovna výkvětem vzorných občanů, naopak jedná se o pěknou sebranku různých zločinců, vedených Tyberem Zannem. Nová strana konfliktu disponuje zcela novými možnostmi a hráč bude muset používat úplně novou taktiku; důležitou roli hrají peníze, za které si lze koupit v podstatě úplně všechno, od nových vynálezů přes důležité informace o nepříteli až po sabotéry, kteří poničí protivníkovu základnu.
Více informací ze světapočítačových her naleznete na www.gamestar.cz

Made Man

Od vietnamské džungle až po New York

Mafiánská a gangsterská tematika je v poslední době v kurzu a těžit z ní hodlá i vydavatelská společnost Mastertronic. Ve spolupráci s vývojářským studiem SilverBack připravuje mafiánskou akci Made Man, ve které coby Joey Verola postupně prožijete tři desetiletí od války ve Vietnamu v šedesátých letech minulého století až po New York let osmdesátých. Jelikož půjde o hru akční, můžete se těšit na spoustu zbraní, střelbu z dvou pistolí současně, ale třeba i na improvizované použití židle či kamenů. Joey se bude moci krýt a vůbec využívat herního prostředí, které by mělo navíc být zničitelné. Ve hře budou i drobné RPG prvky v podobě zlepšování schopností hlavního hrdiny. Made Man by se měl objevit již letos na podzim, těšit se mohou nejen pécéčkáři, ale i majitelé PlayStation 2.

Ubisoft v Bulharsku

Jeden z největších herních vydavatelů otevřel nové studio

Společnost Ubisoft je herním fanouškům dobře známa, například díky veleúspěšným sériím Ghost Recon, Rayman, Splinter Cell, Rainbow Six či aktuálnímu strategickému hitu Heroes of Might and Magic V. Nyní se tento herní gigant dále rozrůstá na přelomu června a července otevřela tato společnost nové vývojářské studio v bulharské Sofii. Studio bylo otevřeno s 21 stálými zaměstnanci, přičemž Ubisoft do konce roku plánuje postupně přijmout dalších 40 pracovníků. Jejich prvním počinem by měla být konverze konzolové hry Rayman Raving Rabbits pro PC a konzolová verze detektivní adventury Crime Scene Investigation: 3 Dimensions of Murder.

Zaklínač

Zaklínačem se člověk nestane jen tak musí nejprve projít těžkým a bolestivým procesem zahrnujícím nejen výcvik, ale i magické mutace.
Severní království se zmítají v poválečném chaosu a naději lidem nedává ani předpověď elfí věštkyně Ithilinne, která mluví o příchodu doby ledové. V divočině i na cestách se objevují strašlivé příšery, útočící na obchodníky i obyčejné pocestné, pojídající mrtvoly a šířící děs a hrůzu v celé říši. Proti zmatku a mrazivé věštbě se snaží bojovat nový rytířský spolek, Řád planoucí růže, jehož členové uctívají oheň. Řád je den ode dne mocnější a rytíři, ve snaze zalíbit se lidským králům, pronikají i do pustin obývaných divokými elfy. Mezitím se v horské zaklínačské tvrzi Kaer Morhen scházejí zbytky tohoto kdysi slavného bratrstva zabijáků nestvůr. Cítí, že se blíží katastrofa. Do pevnosti znenadání vtrhávají neznámí útočníci...
Andzrej Sapkowski je skutečně mistrem temné fantasy, což dokázal zejména sbírkou povídek a následným pětidílným románem Zaklínač (jeho televizní podoba byla dokonce vysílána na ČT; polský seriál je natočen pro fanoušky sice zajímavě, ale nijak výrazně). Společnost CD Projekt se rozhodla toto (zvláště ve východní Evropě) oblíbené téma využít coby nosný příběh svého chystaného akčního RPG, které nese velice překvapivý název Zaklínač.
Hráč se dostává do děje ve chvíli, kdy je hlavní hrdina bělovlasý Geralt z Rivie spolu s několika spolubojovníky nucen bránit zaklínačskou pevnost proti útoku neznámých nájezdníků. Hlavním úkolem hráče bude dopátrat se, kdo za tímto útokem stojí. Asi vás ani příliš nepřekvapí, že při tom kromě jiného tak nějak vyřeší i globálnější problémy celé říše. I když pro dobrý zážitek ze hry by rozhodně neměla být podmínkou znalost díla polského spisovatele, jeho znalci budou odměněni bonusem v podobě požitku z procházení míst, známých z knih, i setkáním s románovými postavami.
Hlavní hrdina je samozřejmě zaklínačem. Tato profese je jedinečná spojuje válečnické a šermířské schopnosti s využíváním specifické magie, takzvaných znamení. Zaklínačem se člověk nestane jen tak musí nejprve projít těžkým a bolestivým procesem, zahrnujícím nejen výcvik, ale také magické mutace. Zdaleka ne všichni adepti přežijí. Ale ti, kdo zkouškou projdou, získávají nadlidské schopnosti. Během hry se pochopitelně váš virtuální avatar bude zlepšovat s tím, jak se vypořádá s nepřáteli a splní různé úkoly, přičemž hráč může volit směr vývoje a zaklínačovy specializace na výběr by mělo být až 250 schopností. Je jen na vás, zda budete chtít své protivníky drtit pomocí magických znamení, nebo se raději zaměříte na Geraltovu rychlost a soupeře rozpářete mečem dříve, než zjistí, co se děje. Po většinu času bude Geralt na všechno sám ale není divu, zaklínač pracuje samostatně.
Už jsme zmínili, že i herní svět bude částečně odpovídat knižní předloze. A to je jen dobře. Fanoušci si jistě rádi na vlastní oči prohlédnou nejen Kaer Morhen pevnost zaklínačů ale samozřejmě i některá hlavní města říše, například Vyzimu a Myenu. Zavítáte i na hrad temerských rytířů, ale pochopitelně si dost užijete i volné přírody. Ale jak už to tak bývá, mimo civilizaci nebude nikde příliš bezpečno. Kromě klasických fantasy nestvůr na vás číhají i různé "specialitky" třeba krysodlak, tedy dříve člověk nakažený lykantropií, nyní napůl človek, napůl krysa, který je nebezpečný i svými jedovatými drápy. Nebo gravier, podobný ghůlům, ale mnohem větší a silnější. A co takhle Kostihlav opici podobný humanoid, který ovšem nemlsá banány, ale spíše lidské masíčko... Ale ani při jednání s lidmi se leckdy neobejdete bez své čepele. Jelikož Zaklínač není žádnou pohádkou, nepřekvapí, že herní svět je plný nástrah, lži a zrady. Přitom každý má nějaké motivy, existuje zde rasismus a závist... Sapkowskeho svět působí zkrátka mnohem reálnějším dojmem než některé jiné černobílé fantasy romány. Příležitostí k bojům bude zkrátka dost a dost konec konců jde o akční RPG. Ruku v ruce s krvavou řeží by ale měl přijít i silný příběh a herní volnost. To znamená, že zde nebude jen hlavní dějová linie, ale hráč se bude moci leckdy rozhodnout, co bude dělat dál.
Zaklínač poběží na nové verzi enginu Aurora (ten byl firmou BioWare použit například v RPG Neverwinter Nights). Autoři již tradičně slibují špičkové grafické zpracování, detailní textury a tak dále a tak dále. Samozřejmostí by měly být i různé efekty týkající se stínování, odlesků a podobně. Sliby jsou ale věc jedna a výsledek věc druhá pravdou je, že na doposud publikovaných videích hra vypadá velmi pěkně. Takže se těšme na finální verzi.

Některé knižní postavy ve hře

Alchymista Kalkstein

Hans Kalkstein je znalcem mystických umění. Živí se prodejem lektvarů, bylin a afrodiziak, ale jeho skutečné ambice míří mnohem výše.

Maggot král žebráků

Maggot je jedním z "nejváženějších" vyzimských žebráků. Je chytrý, prohnaný, všemi mastmi mazaný a ve městě zná téměř každého.

Zoltan Chivay

Drsný a velmi neslušně hovořící trpaslík, který kdysi vedl velmi bouřlivý a dobrodružný život.

Need for Speed: Carbon

Nový silniční zákon je sice značně kontroverzní, ale jedno se zákonodárcům upřít nedá snaží se naše silnice učinit bezpečnějšími. Naivkové. Asi nikdy nehráli Need for Speed...
Až si závoděním vybojujete určitou prestiž, založíte si vlastní tým a budete si moci přizvat na pomoc partičku spoluzávodníků.
Jedna z nejprodávanějších závodních sérií Need for Speed od Electronic Arts měla vždy punc nelegálních závodů, ale teprve poslední díl s podtitulem Most Wanted spojil všechny prvky automobilového podsvětí dohromady. Nezákonné závodění, honičky s policií, vyhrávání automobilů na poražených socích a nezbytný tuning, to vše se hráčům líbilo. A chlapci z EA to dobře vědí. Nový díl série NfS proto bude většinu osvědčených ingrediencí obsahovat a přidá i něco navrch.
Nejzásadnější novinkou by měl být management závodnického týmu. Ano, čtete dobře už nebudete hrát za osamoceného silničního piráta, kterému jen občas někdo podá pomocnou ruku. Až si závoděním vybojujete určitou prestiž, založíte si vlastní tým a budete si moci přizvat na pomoc partičku spoluzávodníků. A nejen těch, k ruce vám může být třeba i šikovný mechanik. Vaši svěřenci by se měli postupem času zlepšovat a v RPG stylu zvyšovat své dovednosti. Carbon tak nebude jen o závodění (i když to samozřejmě bude dále základem celé hry), ale trochu i o vedení týmu. A to by mohlo být zajímavé.
Proměnou by mělo projít i prostředí, ve kterém se budou nelegální závody pořádat. Hlavní atrakcí by měly být honičky v serpentinách lemujících kaňony a horské srázy; dovedete si asi sami představit, že silnička vinoucí se mezi kopci vyžaduje úplně jiný styl jízdy než široké městské silnice. Ovšem i na ty dojde, městského prostředí si také užijete dosyta. Mapa herního světa by měla být opět o něco větší než v předchozím díle a úctyhodný bude podle všeho i počet závodů, nicméně nebudete muset absolvovat zdaleka všechny: už výše jsme zmínili, že budete mít v týmu několik kolegů závodníků, kteří se mohou o ty méně prestižní podniky postarat. Závodění vám pochopitelně budou ztrpčovat policisté, kteří si na rychlou jízdu v plném provozu moc nepotrpí, ale role a obtížnost honiček s policií by měla být menší než v případě titulu Most Wanted, který byl na veselých hrátkách s muži zákona přímo postaven. Znalcům série asi ani nemusíme připomínat, že se bude jednat spíše o arkádové závodění než o automobilovou simulaci, díky tomu půjde o opravdu adrenalinovou záležitost s maximálně rychlými závody.
V duchu série Grand Theft Auto si navíc postupně budete díky vyhraným závodům podmaňovat různé části města, což se projeví třeba v lepších cenách v obchodech s auty či jednotlivými díly. Tuning a moding by měl být přitom opravdu bohatý dostupné zdroje zatím hovoří až o stovce různých modelů aut, vzhledem k obrovskému počtu tuningových doplňků se pak nabízí téměř nekonečné množství variant závodních strojů.
Po grafické stránce se nemusíme obávat žádného "béčka" hry ze série Need for Speed tradičně patří k tomu nejlepšímu, čím lze v oblasti závodních her potěšit oko. Kromě propracovaného prostředí bychom se měli dočkat i zničitelných objektů, jako je například svodidlo na kraji serpentin. Autoři také dobře vědí, že k burácejícím motorům patří sličné děvy i v tomto případě si proto pozvali na pomoc modelku, konkrétně Emmanuelle Vaugier, která se objevila například v seriálu Smallville či v thrilleru The Saw II. Ještě dodejme, že hra je připravována pro všechny myslitelné herní platformy kromě pécéčkářů si tak budou moci zazávodit i majitelé konzol Xbox, Xbox 360, PlayStation 2, PlayStation 3, Nintendo GameCube, Nintendo Wii i handheldů GameBoy, Nintendo DS a Sony PSP.

The X-Files: The Lion‘s Den

Akta X jsou značkou věru známou a už nejde ani zdaleka jen o původní seriál, ale také o celovečerní filmy, karetní hry i videohry. A nechybí ani titul pro mobilní telefony. Hlavním hrdinou hry s podtitulem The Lion‘s Den není ani charismatický agent Mulder, ani jeho poměrně vyvinutá kolegyně Scullyová, ale jejich kumpán agent Chase. Příběh se odehrává v laboratorním komplexu společnosti GeneLoft, která podle všeho stojí za tajemnými úmrtími v nedaleké nemocnici. Ústřední postava příběhu má pro vyšetřování vskutku osobní motiv mezi oběťmi totiž byla i Chasova manželka. Chase je navíc pro infiltraci GeneLoftu ideálním kandidátem, jelikož dříve pracoval v komplexu jako bezpečnostní agent.
The Lions Den je akční adventura. Při procházení kancelářemi, skladišti, laboratoři a dalšími místnostmi rozdělenými do jednotlivých pater si užijete jak boj, tak trochu přemýšlení a kombinací. Sice nedojde na klasické přestřelky přece jen stojíte na té správné straně zákona a zabíjení není tím pravým způsobem řešení problémů ale dost často budete strážné likvidovat pomocí paralyzéru. Chase se navíc umí plížit, takže střetům lze i předcházet. Agent se bude také muset vyhýbat paprskům, které spouštějí alarm, hledat přístupové karty a občas se prohrabat v počítačových terminálech. Ty slouží k otevření některých dveří, ale také ke čtení e-mailů a dalších textů, které odkrývají tajemství, jež podezřelá společnost GeneLoft skrývá. Textů je ve hře poměrně dost, jelikož kromě již zmíněného prohledávání počítačů na vás další čekají zprávy v podobě rad od Muldera, který nad vámi drží ochrannou ruku.
Grafika je poměrně jednoduchá, ale o to přehlednější. I pomocí několika pixelů se navíc autorům podařilo docela pěkně vymodelovat rozmanité interiéry, docela slušně vypadají i postavy. Hra sice nepřináší nic extra převratného, ale nabízí poměrně solidní zábavu.

Sacred

Pokud patříte mezi znalce počítačových her, pak vám název Sacred určitě něco říká. A pokud ne, vězte, že se jedná o pár let staré a velmi oblíbené akční RPG, zasazené do světa fantasy. Jak už to tak v poslední době bývá, i tento úspěšný titul se dočkal zjednodušené konverze pro mobilní telefony.
Hráč se zde chopí ovládání serafínky, tedy andělské bytosti s nadpřirozenými schopnostmi. Příliš andělsky se ovšem tato hrdinka nechová, spíše naopak podle tradičních hesel "ty do mě kamenem, já do tebe mečem" a "Bůh nikdy neodpouští" své nepřátele řeže hlava nehlava. A že na boje dojde poměrně často na svých cestách za splněním různých úkolů (znáte to, zase prostě budete jen tak mimochodem zachraňovat celou říši) pošle do pekel spoustu nepřátel. Nepřátele můžete kosit jak v boji tělo na tělo, tak pěkně z dálky třeba pomocí kuše. V zabití některých konkrétních nepřátel často přímo spočívá váš úkol, jiné šarvátky absolvujete jen tak "mimochodem". Za absolvované boje, ale také za splněné úkoly získává hrdinka zkušenosti, které zúročuje v postupném vylepšování svých schopností, prostě jako v klasickém RPG. Samozřejmě občas dojde i na rozhovory, obchodování nebo sbírání předmětů. Herní svět je poměrně rozsáhlý a vedle vesniček a klasické zelené přírody vás zavede i do rozpálené pouště nebo naopak zmrzlé severské pustiny. Celá říše je rozdělena na jednotlivé sektory, přičemž cestu k cíli putování pomáhá určit navigační šipka.
Grafika není špatná, zvláště některé objekty jsou poměrně hezky vykreslené, ale krajina je často dost prázdná a procházení zelené, žluté nebo bílé plochy není zrovna motivující. Jinak je ale titul Sacred na poměry mobilních telefonů dost "promakaný" čeká na vás několik zbraní, v boji můžete používat speciální schopnosti a k orientaci slouží přehledná mapa. Nechybí ani podrobný seznam úkolů, které čekají na vaše splnění. Pro fanoušky RPG, jež z nějakého důvodu nemají po ruce své PC, je to ideální volba.

Beer Shooter

Přiznejme si na rovinu, že Beer Shooter není zrovna mozkolamná hra s bůhvíjakou myšlenkou. To ale neznamená, že by nebyla zajímavá. Zajímavá nebo minimálně docela úchylná naopak opravdu je. Hlavním postavou je pivní střelec, který v úvodním menu vypadá jako legendární počítačový akční hrdina Duke Nukem, ovšem navlečený v klasických tyrolských kalhotách s "padacím mostem", s pivním sudem na zádech a stříkačkou v ruce.
Náplň hry je poměrně jasná ukojit žíznivé hosty a získat tak v časovém limitu co nejvíce bodů. K dispozici jsou dvě úrovně. První je zahradní restaurace u lesa, kde sedí pár lidí a kolem plotu pobíhají žízniví turisté, ale i pivachtivá zvířátka. Hráč pak musí pohotovým ovládáním pivního děla strefovat stoly, u kterých sedí hosté, hlásící se o svůj příděl. Podobně o sobě dávají vědět i tvorové za plotem. Vypadá to jednoduše, ale je potřeba dávat pozor pokud natlakovaný pivní mok namíříte na hosta, který o něj zrovna nemá zájem, odečítají se vám body. V obtížnějším levelu je princip velmi podobný, až na to, že se jedná o velkou bavorskou nálevnu, kde se u stolů tísní mnohem více hostů a situace je o dost méně přehledná. Na druhou stranu se vám může podařit obsloužit mnohem více hostů a nahrát tak vyšší skóre.
Beer Shooter je hrou značně odlehčenou, jde vlastně o klasickou hříčku na zabití několika minut třeba při čekání na autobus. Humornému pojetí odpovídá i grafické zpracování, zejména pak vykreslení žíznivých zákazníků chlapíků a ženštin oblečených v klasických bavorských krojích. Od této hry rozhodně nečekejte tak trvanlivou a hodnotnou zábavu jako od ostatních titulů v přehledu pro tento měsíc, na druhou stranu se u ní ale můžete docela zasmát. A to také není úplně k zahození!

Lemmings

Pamětníci asi zamáčknou slzu, mladší hráči jen nechápavě zakroutí hlavou, co je tahle hra vlastně zač. Jedná se o další remake původně počítačové hry, v tomhle případě dokonce v pravdě legendárního titulu. Lemmings jsou tuze originální, průlomovou a v mnoha ohledech dodnes nepřekonanou logickou hrou, která běhala ještě na starých "třiosmšestkách".
Princip hry je na první pohled triviální dovést bandu nablblých lumíků bezpečně do východu z každé úrovně. Jenže... lumící jsou paličatí až hrůza a když si umíní, že půjdou třeba vpravo, tak jdou vpravo. Co na tom, že skončí v nebezpečném sekáčku nebo třeba spadnou do jámy s lávou. To samozřejmě nesmíte dopustit a lumíky tudíž musíte ovládat. Jenže to nejde přímo (už jsme se zmínili o tom, že lumíci jsou neskutečně paličatí?) musíte na to jít trochu oklikou. V každém levelu máte k dispozici několik příkazů, které můžete vybranému jedinci zadat. Například z jedné postavičky můžete vytvořit zarážku, která spolehlivě zastaví ostatní (jenže oni se otočí a kráčí zas opačným směrem, takže musíte trochu plánovat). Jiným příkazem můžete třeba lumíkovi vrazit do ruky deštník a ten ho při pádu z výšky použije místo padáku. Jinému lumíkovi zas můžete zadat, aby se prokopal zdí. Nemožné není ani probít se skrz podlahu nebo třeba vyšplhat na strmou stěnu. Hru lze naštěstí přerušit, takže si můžete kdykoliv další postup rozmyslet a zároveň nehrozí, že se na titěrném displeji třeba zmýlíte a uděláte něco, co jste neměli v plánu. Celá hra se skvěle hraje a navíc je docela pěkně zpracována. Postavičky natuplých lumíků jsou opravdu roztomilé, ovládací ikony přehledné a herní prostředí dost rozmanité. Obtížnost hry samozřejmě postupně stoupá, od jednoduchých levelů až po složité úrovně, ve kterých opravdu budete muset svůj mozek potrápit. Jedná se o jeden z nejlepších remaků pro mobilní telefony, které se v posledních měsících na trhu objevily.

Titan Quest

Ne vždy se ale jedná o bezduchou předělávku a leckterý titul inspirovaný touto pekelnou hrou stojí opravdu za to. Dalším kouskem v dlouhé řadě Diablo klonů je aktuální Titan Quest, který hráče zavede do neokoukaného prostředí starověkých bájí a pověstí. Příběh hry na poměry akčních RPG docela propracovaný se točí kolem útěku titánů z božského vězení a následného chaosu, který po celém světě vyvolávají. Hlavní hrdina (či hrdinka) je samozřejmě vyvoleným rekem, které má jejich řádění zastavit a obnovit klid a mír. Na začátku hry si můžete vybrat pouze pohlaví ústřední postavy a barvu oblečení, výběr jednoho z osmi bojového zaměření vás čeká až po pár chvílích, kdy se v úvodu děje seznamujete s herními principy. Po čase si navíc budete moci přibrat druhou specializaci, takže variant, jakým směrem se vaše postava může ubírat, je dohromady velmi příjemných 28.
Strastiplná cesta plná nebezpečí a nepříjemných protivníků vás provede "klasicky antickým" Řeckem, ale zavítáte i do Egypta nebo třeba do starověké Číny. Příběh budete odkrývat plněním hlavních dějových questů, které vás povedou stále dále a dále. Hra je v tomto směru poměrně lineární, ale příběh zase má díky tomu spád a nijak nehrozí, že byste se mohli někde ztratit nebo nevěděli, co dělat dál. Vaší cestu lemují oživovací studánky a pokud v nějakém obtížném boji zemřete, objevíte se vždy u té naposledy navštívené. Cestování mezi bojovými lokacemi a vesničkami určenými k oddechu a obchodování zajišťuje teleportační runa, kterou můžete použít kdykoliv. Zpestřením mohou být nepovinné úkoly, které sice pro dokončení hry plnit nemusíte, nicméně pokud s nimi pár chvil strávíte, získáte zajímavé odměny. Lidé, kterým takto pomůžete, vás totiž obvykle odmění zajímavými věcičkami. Vedlejších úkolů je ve hře poměrně dost, ale je pravda, že nejsou nijak zvlášť originální obvykle se jedná o zabití nějakého speciálního nepřítele či o získání konkrétního předmětu (který má obvykle v držení nějaký tuhý protivník, takže je to vlastně totéž jako v prvním případě).
Hlavní náplní hry je samozřejmě boj, jak je u akčních RPG dobrým zvykem. Své protivníky budete posílat na smrt zbraněmi na blízko, na dálku i pomocí kouzel, přičemž ovládání je značně akční; na soupeře musíte ukázat kurzorem a stisknout levé či pravé tlačítko myši (na každém můžete mít nastavený jiný úder či kouzlo), nebo což je trochu krkolomné vybrat číselnou klávesou zvolené kouzlo a pak ho zaměřovačem seslat na nebohého drzouna, který usiluje o váš život. Podobně lze sesílat i některá ochranná či léčivá zaklínadla na sebe, na vyvolaného pomocníka nebo na spolubojovníky (v multiplayeru).
Nepřátel je ve hře opravdu požehnaně, a to nejen co do celkového počtu, ale i z hlediska jejich různých druhů. Budete narážet na klasické antické potvory, jako jsou harpyje, kentauři či minotauři, ale potkáte i pavoučí humanoidy, různé démony nebo třeba obrovského kyklopa. Někteří nepřátelé jsou extra tvrďáci a bojem s nimi strávíte dost času ale stojí to za to, obvykle z nich vypadnou cenné předměty. Ty konec konců nevypadávají jen z tuhých bossů, ale i z obyčejných nepřátel. Další předměty můžete nalézt v truhlách, ve hře nechybí ani obchodníci se zajímavým zbožím. Postupně budete svého hrdinu rozmazlovat lepším a lepším brněním, silnějšími zbraněmi nebo účinnějšími magickými amulety a prsteny. Zbraně a další vybavení můžete vylepšovat pomocí speciálních run a artefaktů sebraných z některých zabitých monster. Samozřejmě nemohou chybět kouzelné lektvary, které po vypití vašemu rekovi obnoví zdraví nebo dodají magickou energii.
Postupným vývojem ovšem nebude procházet jen váš inventář, ale i samotná postava. Jsme přece v RPG, a to znamená získávání zkušeností (za poražené nepřátele i splněné úkoly) a postup na vyšší a vyšší úrovně. Při každém "level-upu" můžete rozdělit pár bodíků mezi hlavní statistiky zdraví, magická energie, síla, obratnost a inteligence. Navíc můžete vylepšovat jednu ze svých dvou specializací a učit se nových speciálním schopnostem nebo je posilovat. Pokud například investujete nově získané dovednostní body do již dříve osvojené schopnosti vyvolávání zvířete, budete si moci přičarovat silnějšího pomocníka než předtím.
Jednou z nejsilnějších stránek hry je nádherné grafické zpracování. Prostředí jak vystřižené ze starověkých bájí je úžasné, nepřátelé jsou pěkně vykreslení i bezchybně animovaní. Nechybí ani propracované efekty jako různé stíny, odlesky, střídání dne a noci a podobně. Je však pravda, že na slabších strojích budete muset snížit detaily, rozlišení a filtrování obrazu. Tak jako tak se ale na hru moc pěkně dívá.
Pokud patříte mezi hráče akčních RPG, asi podle uvedených informací nabudete přesvědčení, že Titan Quest nepřináší příliš nových nápadů a originálních herních principů. A máte naprostou pravdu. Autoři opravdu použili osvědčené systémy a vytvořili velice kvalitní, ale nikoliv průlomovou záležitost. Trochu jiný rozměr než kampaň pro jednoho hráče poskytuje multiplayer, v němž se můžete na antických bojištích potkat se živými hráči. Příjemné přitom je, že můžete s jednou postavou střídat singlei multiplayer. Titan Quest lze určitě doporučit všem příznivcům fantasy a fanouškům akčních RPG. I přes zmíněnou neoriginalitu se totiž jedná o řemeslně výborně zpracovaný kousek, který navíc díky značnému rozsahu herního světa vydrží na pořádně dlouho.
Postupně budete svého hrdinu rozmazlovat lepším a lepším brněním, silnějšími zbraněmi nebo účinnějšími magickými amulety a prsteny.

Osm profesí

Warrior

Tento bojovník představuje brutální útočnou sílu, dokáže nepřátele řezat dvěma zbraněmi naráz. Ovládá různé útočné výpady a umí soupeře ochromit zatroubením na roh.

Defender

Tento chlapík je pro boj tělo na tělo vybaven zejména mnoha obrannými schopnostmi. Jeho nerozlučným parťákem je štít, kterým dovedně odráží nepřátelské útoky.

Hunter

Mistr lovec, který bravurně ovládá střelné zbraně. Svým lukem dokáže hezky z dálky kosit nepřátele jak žito, ovšem pokud se mu dostanou na tělo, už je to s ním slabší.

Rogue

Tichý zabiják ovládá hlavně rychlé smrtící výpady, ovšem do klasického boje není příliš stavěný. Ideální je, pokud může rychle udeřit a vzdálit se. Nepohrdne ani jedy a dalšími zákeřnými prostředky.

Stormcaller

Mistr magie ovládající zejména blesky má v repertoáru několik silných kouzel, která jsou účinná zejména proti malému počtu silných protivníků. A nejde jen o přímá destrukční kouzla, ale třeba i o zmrazení.

Pyromancer

Čaroděj ovládající síly země a ohně se specializuje na plošná kouzla, která dokáží srazit na kolena větší počet slabších soupeřů. Navíc dokáže zavolat na pomoc silného elementála, který ho ochraňuje.

Wanderer

Tato druidsky založená postava čerpá svou sílu z přírody. Dokáže sebe i své spolubojovníky ochránit magickými bariérami, léčit a také si umí na pomoc přivolat lesní bytosti.

Theurgist

Tajemná postava ovládá zejména životní energii dokáže jí vysávat z nepřátel a zároveň se tak léčit. Umí vyvolat různé aury a dokáže také na pomoc přivolat mocné nemrtvé.

Hitman: Blood Money

Škrtící struna, injekce s jedem, pistole s tlumičem či kuchyňský nůž jsou leckdy elegantnější než "jatkomilná" brokovnice.
Série Hitman má mezi počítačovými hráči dobrou pověst, i když při prvním uvedení charismatického nájemného zabijáka na scénu elektronické zábavy se vývojáři z IO Interactive nevyhnuli negativním reakcím na toto kontroverzní téma. Plešoun s ocelovými nervy se však již na herní scéně zabydlel a nyní přichází znovu řešit obtížné zakázky, aby vydělal pořádně krvavé peníze.
Agent 47 pracuje pro tajnou agenturu nájemných vrahů. V rámci zakázek se podívá do všech koutů světa, ale všude se bude řídit stejným heslem nevzbudit žádný rozruch, vykonat čistě svoji práci a potichu zmizet. Ač se ve hře objevuje slušný arzenál zbraní, Hitman prostě není střílečkou, ve které byste jak na běžícím páse přemísťovali náboje ze svých "gunů" do těl nepřátel, kteří po vás jdou v zástupech.
Tady se to zkrátka neobejde bez plánování a opatrného postupu. Hitman má k dispozici spoustu pomůcek pro tiché zneškodnění stráží, některé v základní výbavě, jiné může sebrat cestou škrtící struna, injekce s jedem, pistole s tlumičem či kuchyňský nůž jsou leckdy elegantnější než "jatkomilná" brokovnice. Svůj arzenál navíc budete postupně rozšiřovat (o kousky nalezené v jednotlivých misích) a vylepšovat. Pokud si vyděláte dost peněz, můžete si na své zbraně pořídit například lepší optiku, subsonické střelivo nebo třeba laserový zaměřovač. Kromě opatrného postupu a tichých zbraní můžete ovšem využít i další triky. Zneškodněné osoby totiž lze vysvléct z jejich šatů a vydávat se díky tomu třeba za policistu, kuchaře nebo instalatéra. Pokud vypozorujete, co které postavy dělají a kam kdy chodí, není problém instalovat na správné místo nálož a pak v klidu z bezpečné vzdálenosti vyřešit problém jednoduchým stisknutím tlačítka na dálkovém detonátoru. Nebo můžete třeba otrávit nápoj, který se právě chystá sekretářka odnést svému šéfovi... Možností je prostě spousta.
Když se to vezme kolem a kolem, většinu misí můžete projít i "Rambo stylem". Nebo se o to alespoň pokusit. Ale většinou se to nevyplácí herní úrovně jsou obvykle plné bodyguardů, policistů či agentů a proti velké přesile obvykle nemáte moc šancí. Navíc bývá v okolí spousta civilistů, kteří při sebemenším násilí ztropí povyk nebo běží žalovat nejbližšímu policistovi. A i kdyby se vám povedlo všechny nepřátele postřílet, budou vaše fotografie na titulních stranách všech novin a postup v dalších misích budete mít díky své popularitě dost ztížený. Ovšem i na to se najde lék pokud máte dost peněz, můžete podmáznout nějaké svědky nebo rovnou policejního šéfa a vaše nechtěná "sláva" půjde rázem dolů. To víte, každý může zapomenout, jak ten zabiják vlastně vypadal, ztráta dokumentů na policejním oddělení také není úplně nemožná... Také vám to připomíná situaci v české justici?
Graficky je hra velmi hezky provedená, i když pro vychutnání a ocenění všech odstínů, odlesků a dalších efektů musíte mít docela slušné železo. Nejen herní prostředí, postavy a všemožné objekty potěší svým zpracováním velmi dobře vypadají také filmečky, které mezi jednotlivými akcemi velice chytlavým způsobem vyprávějí zajímavý příběh. Výborné je i ozvučení a hudba. Krvavé peníze jsou opravdu vydařený, i když trošku drsný titul. Pro všechny, kdo mají rádi inteligentní akční hry, je to jasná volba.

Glory of the Roman Empire

Snad každý má v dětství nějaký sen o své budoucí profesi. Někdo chce být fotbalistou, jiný kosmonautem, další popelářem. A někdo se chce stát vládcem obdivovaným všemi obyvateli. V nové budovatelské strategii se vám tento sen může splnit alespoň virtuálně.
Budovatelských strategií zasazených od období starověku je bezpočet a nemá ani smysl je zde připomínat. Jedná se však o žánr stále oblíbený a není tedy divu, že se objevují další a další kousky například aktuální Glory of the Roman Empire. Poměrně klasicky se z pozice správce nedůležité provincie postupně vypracováváte ve vládce velkých měst a řešíte všemožné problémy, které sužují vám svěřené území a jeho obyvatele. Pod kontrolou máte opravdu mnoho aspektů vládnutí, ale nejdůležitější činností je budování nových staveb. Samozřejmě potřebujete pro své občany obytné budovy, ale musíte myslet i na zemědělství, získávání surovin, výrobu, kulturu, zábavu a další oblasti městského života. Důležitý přitom není jen počet a druh budov, ale hlavně jejich umístění každá budova je schopná obsloužit jen určité území, takže třeba hospoda na kraji města rozhodně nepřiláká k návštěvě obyvatele z opačného konce vašeho území. Neustále také budete řešit zásobu surovin, počet otroků, dostatek vojáků... prostě starostí budete mít víc než dost. V každé provincii se navíc budete potýkat s jinými problémy někde to bude hladomor, jinde občanské nepokoje.
Grafické zpracování je poměrně líbivé, ale i když nedosahuje úplné dnešní špičky, rozhodně nedělá autorům ostudu. Glory of the Roman Empire je solidní hra, která ve většině aspektů lehce převyšuje průměr, ale nepřináší žádný převratný nápad. Je vhodná spíše pro začínající a občasné hráče, pro "hardcore playery" nepředstavuje žádnou větší výzvu. Už jsme rozhodně viděli kvalitnější tituly s budovatelskou tématikou, ale i tak se tenhle kousek hraje celkem příjemně. Nic více, nic méně.

Sensible Soccer 2006

Dlouhodobý souboj dvou velikánů počítačových sportů série FIFA a Pro Evolution Soccer je veden ve vážném duchu. Argumenty v této bitvě představují licencované týmy, perfektní fyzikální model, propracovaný herní systém a špičková grafika. Nový přírůstek do rodiny virtuálního fotbálku nenabízí z těchto atributů vlastně nic. Zato sází na odlehčené pojetí.
Už na první pohled je Sensible Soccer tak trochu jiný fotbálek. Tato reinkarnace kdysi slavné hry nabízí kopanou viděnou z velkého nadhledu, s fotbalisty jak vystřiženými z animovaného filmu. Nenajdete tu žádná skutečná jména, i když hráči jednotlivých týmů jsou pojmenováni tak, aby bylo jasné, o koho by mělo jít. A to včetně českého národního týmu, za který hrají například Risocky, Ujfeloso či Pibirsky... I ovládání je oproti vážně pojatým konkurentům zjednodušené vystačíte si tu se směrovými šipkami a s klávesou pro nahrávku, střelu, sprint a přepnutí na brankáře. V alternativních situacích můžete těmito klávesami také přepínat hráče, provést obranný skluz či hlavičkovat.
Hra nabízí samostatné mače, ligy a turnaje. Zápasy jsou hodně svižné a díky velkému záběru hřiště je možné docela dost kombinovat. Ze svého letitého vzoru si titul bere i možnost falšovat střely či nakopávat dlouhé loby. Velkou slabinou nového "Senziblu" je poměrně chabá umělá inteligence, takže i hráč začátečník začne velmi brzy soupeře přehrávat rozdílem třídy. Ve hře nelze nastavit obtížnost a pokud si chcete opravdu zahrát, je lepší to zkusit proti živému protihráči. Autoři však z nepochopitelných důvodů do hry implementovali jen multiplayer u jednoho počítače (až pro čtyři hráče), zápolení po LANu či internetu se jaksi nekoná. Hra může být na chvilku příjemným odreagováním od "velkých" virtuálních fotbalů, ale žádnou převratnou a trvanlivou zábavu od ní nečekejte.

Rise of Nations: Rise of Legends

Rozmanitost jednotek, budov a všelijakých specialit je opravdu úctyhodná.
Strategie Rise of Nations rozhodně nebyla žádným "béčkem" a není proto divu, že se po slušném úspěchu autoři rozhodli vytvořit další gamesku. Nutno hned v úvodu podotknout, že se nejedná o žádné přímé pokračování, i když některé herní principy i pojítko v podobě části názvu zůstaly zachovány. Nový titul Rise of Legends vás zavede do úžasného světa Aio, ve kterém se střetává technika a vynálezy se starobylou magií. V režimu pro jednoho hráče na vás čekají celkem tři kampaně, v nichž se postupně chopíte vedení tří naprosto rozdílných národů.
Vinciové jsou vědci a technici. Jejich pojmenování je patrně inspirováno osobou Leonarda Da Vinci některé jejich stroje totiž připomínají nápady a vynálezy tohoto slavného myslitele. Mohou stavět zajímavé věci, jako je třeba teleskop nebo dalekonosné dělo, v jejich armádách pak působí různé mechanické jednotky včetně obrovského pavouka. Alinové naopak připomínají národy z arabských bájí a pověstí; žijí v nekonečné poušti a vládnou silnou magií. Jako hlavní surovinu využívají manu a jejich vojska jsou složena ze škorpiónů, ifrítů, skleněných draků a dalších bizarních stvoření. Třetí stranou jsou Cuotlové, kteří využívají různé božské dary, jako je například Hvězdný paprsek. Jejich nejsilnější zbraní je v podstatě neporazitelné Město odplaty. Jednotlivé národy se od sebe značně odlišují a díky jejich postupnému vedení si můžete užít tři různé styly hry. A nutno říci, že rozmanitost jednotek, budov a všelijakých specialit je opravdu úctyhodná.
Rise of Legends není úplně klasickou realtimovou strategií. Podobně jako její předchůdce Rise of Nations je zde oddělena globální strategie a jednotlivé mise. Na velké mapě světa rozhodujete, jaké území se pokusíte dobýt, samotný boj je pak zpracován jako samostatný scénář. Postup je díky tomu nelineární, což je zajímavější než klasická předem daná posloupnost misí. Kromě volby dalšího postupu slouží globální mapa i k dalším strategickým kejklím, jako je například stavění budov, které jsou důležité pro kumulování bohatství, výzkum i vojenskou expanzi. Podobně ale samozřejmě postupuje i nepřítel.
Kromě této globální strategie budete samozřejmě většinu času trávit v bojových misích, při dobývání zvoleného území. Začínáte obvyk
le s jedním městem a dolem, případně pouze s několika hrdiny a je na vás, abyste vhodně zvolenou strategií na určeném území expandovali a splnili dané úkoly. Těmi je obvykle klasické "vydrcení" soupeře, ale najdou se i jiná zadání, například ochrana karavany. Mise jsou spíše svižné a poměrně krátké, nejedná se o žádné obrovské a rozsáhlé boje. Což je asi dobře, protože bitevních map je ve hře poměrně hodně.
Jak už to ve strategiích bývá, budete se věnovat stavění, získávání surovin, vynalézání a bojování. Základem pro budovatelské eskapády je město, ve kterém lze stavět různě zaměřené čtvrti a budovy. Management surovin je zaměřen hlavně na těžbu Timonia, získávání peněz obchodováním, a také (v případě Cuotlů) shromažďování energie. Každý národ má specifické jednotky a různé objevy, které po objevení vašimi výzkumníky poskytují nepřeberné výhody a bonusy. A samozřejmě dojde i na střety vašich armád s nepřáteli. Zajímavým prvkem je tu faktor únavy, který je třeba brát v úvahu na nepřátelském území je záhodno zajistit zásobovací vozy, které únavu zcela eliminují. Na vlastním území se vojáci tolik ne-unaví, naopak se automaticky léčí.
Graficky není hra vůbec špatná, autoři použili spoustu efektů a odlesků či animovaných detailů; zamrzí ale značná jednotvárnost prostředí. Kromě hry pro jednoho hráče se lze pustit i do zápolení po lokální síti či internetu a nemusíme snad dodávat, že hra proti živému protějšku má zase úplně jiný rozměr než řezání počítačového protivníka.

Noční hlídka

Počítačových her podle filmových předloh jsme tu už měli spoustu. Vesměs se však jednalo o zpracování holywoodských trháků. Až teď přichází zásadní změna.
Vaši hrdinové se mohou věnovat třem různým profesím nejde ovšem o instalatéra či kadeřníka, ale mnohem fantastičtější specializace, konkrétně o vlkodlaka, mága a čaroděje.
Pokud patříte mezi příznivce sci-fi a fantasy, asi vám název Noční hlídka nebude cizí. Jedná se o ruský film na motivy stejnojmenného románu Sergeje Lukjaněnka, který strhujícím způsobem popisuje souboj dvou frakcí Jiných, lidských bytostí obdařených nadpřirozenými schopnostmi. Aby se Světlí a Tmaví navzájem nevyhubili a při svém střetu jen tak mimochodem nezničili celý svět, bylo před dávnými lety uzavřeno příměří. Tento křehký mír je ovšem potřeba chránit, a právě k tomu slouží Noční hlídka, Denní hlídka a Inkvizice. Aktuální hra stejně jako první díl filmové i knižní trilogie vypráví osudy Světlých, sloužících v Noční hlídce. Hlavním hrdinou počítačového zpracování je mladík Stas, čerstvě zasvěcený, a několik jeho spolubojovníků.
Noční hlídka je v principu taktickou strategií. Základem děje jsou bojové mise, ve kterých Stas a jeho parťáci bojují proti rozmanitým nepřátelům, obvykle z řad Temných. Dokud se nic podstatného neděje, ovládáte svoji družinku v reálném čase. Dojde-li ke střetu s nepřítelem, přepne se hra do tahového režimu a vaši svěřenci a protivníci se po jednotlivých kolech postupně střídají. Každá postava má přitom určitý počet tzv. akčních bodů, které může použít pro provedení různých akcí. Samozřejmě se lze pohybovat, ale také útočit zblízka či střelnou zbraní a zejména používat kouzla a speciální schopnosti. Ty jsou alfou a omegou celé hry. Jak už jsme naznačili v úvodu, Jiní mají nadpřirozené schopnosti a je snad jasné, že novodobí mágové, čarodějnice a upíři se nemlátí po hlavě klacky, ale využívají sofistikovanější metody vzájemné destrukce. Kromě nepřeberného množství kouzel, ale i očarovaných předmětů hraje důležitou roli v bojích takzvané Šero, alternativní dimenze, ve které jsou Jiní silnější a v níž také svádějí vět-šinu bojů. Zároveň jsou z normálního světa nezranitelní a pro obyčejné smrtelníky navíc ještě neviditelní čehož se dá využít například k nenápadnému přiblížení se k nic netušícímu nepříteli. Při vstupu do Šera je ovšem potřeba být opatrný tato dimenze z každého Jiného postupně vysává jeho magickou energii a poté i zdraví, takže je potřeba dobře promyslet, kdy a na jak dlouho do tohoto světa vstoupíte.
Vaši hrdinové se mohou věnovat třem různým profesím nejde ovšem o instalatéra či kadeřníka, ale o mnohem fantastičtější specializace, konkrétně o vlkodlaka, mága a čaroděje. První jmenovaný se dokáže měnit do zvířecí podoby a jeho specialitou je boj zblízka. Mág má široký repertoár kouzel, jako je například uspání nepřítele, ohnivá koule či telekinetický úder. Asi nejzajímavější je čaroděj: i on notně pomůže v boji, ale také umí vyrábět z obyčejných věcí magické artefakty a není pro něj problém proměnit třeba zářivku v magickou zbraň nebo očarovat tiket do loterie tak, aby přinášel svému nositeli štěstí v boji. S vybojovanými potyčkami získávají vaše postavy zkušenosti a zlepšují své dovednosti. Kromě základních statistik, jako je třeba množství magické energie či počet životů, také získávají nové schopnosti.
Engine hry je poměrně kvalitní, i když není úplně nejnovější jedná se o upravený základ úspěšné strategie Silent Storm z prostředí druhé světové války. Graficky tedy nejde o vyloženou špičku, ale pořád se jedná o "koukatelnou" záležitost. Je jen škoda, že velká část hry se odehrává v Šeru, což není vizuálně nijak přitažlivé místo jedná se o kopii skutečného světa, která je ovšem notně rozostřená a rozmazaná. Lidé z Future Games zapracovali na české lokalizaci ta je ovšem trochu rozporuplná, jelikož ruku v ruce s gramatickou bezchybností jde leckdy nelogický překlad a podivná stylistika.
Noční hlídka není sice kdovíjak převratnou hrou, je postavena na postarším enginu a některým "hardcore" stratégům může připadat herní systém trochu zjednodušený, ale přesto není vůbec špatná. Nevypadá zle, je celkem zábavná, příznivce fantasy a sci-fi potěší její neotřelá atmosféra a v neposlední řadě je v češtině, což může být pro mnohé hráče také výhoda.

Byl pro vás článek přínosný?