Není žádným tajemstvím, že některé společnosti sledují naše on-line aktivity, aby zjistily naše zájmy a mohly používat cílené reklamy, u kterých je pravděpodobnější, že si jich všimneme. Podle Washington Postu nyní některé kamenné obchody nasazují novou generaci figurín vybavenou technologií rozpoznávání tváří.
Italská společnost Almax SpA prodává manekýny nazývané EyeSee (doslovně oko vidí), s kamerou zabudovanou do jejich očí. Kamera posílá obraz programu na rozpoznávání tváří, který analyzuje a zaznamenává věk, pohlaví a rasu kolemjdoucích, nebo kolik času a kde v zorném poli kamery strávili. Cena jedné takové figuríny má být přes 5 000 dolarů a jedním z prvních uživatelů EyeSee má být módní prodejce Bennetton.
S takovými daty mohou prodejci optimalizovat výklady i rozložení regálů v obchodech, stejně jako promoakce nasazovat podle toho, jaká část populace kdy navštěvuje danou oblast. Pokud vás myšlenka na opravdové slídící figuríny děsí, je na čase, abyste si začali zvykat. Internetové společnosti jako Facebook, Gogole, ale i Apple používají technologie na identifikaci lidí na fotografiích již delší dobu.
Samotná FBI již začala implementovat svůj systém NGI (Next Generation Identification), což je vytvářená celonárodní databáze policejních fotografií, scanů duhovek, vzorků DNA, záznamů hlasu, otisků dlaně a dalších biometrických informací nasbíraných od více než 100 milionů Američanů, s rozpočtem 1 miliardy dolarů. Databáze běží jako zkušební v několika státech a do roku 2014, kdy má být plně implementována, bude obsahovat minimálně 12 milionů fotografií lidských tváří.
Oficiálním cílem je samozřejmě získání dalšího nástroje pro identifikaci a zadržení zločinců. Doposud byly podobné snahy považovány za příliš citlivé téma. Společnost Facebook, která nasazuje rozpoznávání tváří od poloviny minulého roku, tvrdila, že to pomůže uživatelům organizovat a popisovat fotografie přátel a členů rodiny. Objevila se ale řada stížností, že sbírá osobní data bez žádosti o svolení, což stejně jako řada změn v uživatelském prostředí nasvědčuje spíše snaze o omezení uživatelovy možnosti zabránit šíření dat mimo přesně definovanou skupinu přátel. V Evropské unii musela společnost tuto funkci vypnout a všechny nasbírané údaje odstranit. Uživatel s EU si tuto funkci musí sám zapnout.
Sběr dat za komerčními účely, i když je to běžná internetová praktika, se v případě kamenných obchodů může stát opravdovým právním oříškem. V současné době USA a EU povolují obchodům monitorovat zákazníků z bezpečnostních důvodů a pouze pokud uveřejní nápisy informující zákazníky o sledování. V americkém senátu se objevují se hlasy požadující změnu legislativy a jasné stanovení limitů používání podobných technologií pro on-line i kamenné obchody i různé státní agentury.