„Důkazy“ jsou přesvědčivé v obou případech, nejdříve co svědčí pro to, že Google vlastní telefon vyvíjí:
Abych pravdu řekl, moc přesvědčivě takové zvěsti nezní, co naopak svědčí pro to, že Google žádné takové plány nemá?
Před rokem se internet hemžil „zaručenými“ zprávami, že Google chystá Google PC. Nakonec se ukázalo, že jde o balík programů pro PC. Domníváme se, že podobné je to i v případě gPhone, že zvěsti o něm staví na zprávách týkajících se dvou jiných projektů Google.
Mobilní telefon se značkou „Google“
Cílem Google je vydělávat peníze na reklamě, ne na nějakém technicky "vytuněném" telefonu, který bude málokdo používat. Společnost by v tomto projektu chtěla dostat svoji značku, svůj vyhledávač, na co více cenově dostupných přístrojů, ne konstruovat svůj vlastní telefon. Smyslem je dostat Google jako vyhledávač i tam, kde jsou počítače cenově málo dostupné, zatímco mobilní telefony jsou rozšířené. Jistě by šlo o velmi levný telefon, jehož specifikace by výrobci dodaly společně telefonní operátor a Google.
Zdá se, že se snaží vyjednat partnerství mezi mobilními operátory a výrobci mobilních telefonů s tím, že bude dávat zadarmo či velmi levně prodávat telefony se značkou Google, jejichž cena a provoz bude dotován ze zobrazované reklamy. Generální ředitel Google Eric Schmidt se nechal v minulosti slyšet, že mobilní telefony a volání z nich by mohly být zdarma, pokud se najde vhodný marketingový reklamní model.
Takže: Pokud tento mobilní telefon dorazí na trh, nebude ho vyrábět Google, nebude to high-end smartphone a rozhodně nebude určen lidem jako jsme my.
Skutečný „Google phone“
Četli jsme mnoho analýz a rozhovorů, poslouchali hodně zvěstí a drbů, odkazů na patenty a prohlášení... A nakonec jsme došli k závěru, že Google dost možná vyvíjí špičkový internetový prohlížeč pro nejrůznější mobilní přístroje.
Někdo by mohl říci, že prohlížeč je mnohem méně zajímavý než telefon, ale je tomu právě naopak. Zaprvé je velmi pravděpodobné, že Google se bude držet svých zásad a nabídne program kompatibilní s mnoha přístroji a operačními systémy, který uživatele propojí s řadou internetových aplikací. Mnozí uživatelé si takový program nainstalují mnohem snáze a s větší chutí, než by si kupovali zcela nový gPhone.
Zadruhé nepůjde jen o další prohlížeč, může jít o aplikaci, co dost spolehlivě pohřbí ostatní prohlížeče, zejména ty v základní výbavě mobilních telefonů a různé mobilní varianty Internet Exploreru.
Většina mobilních telefonů přístup k internetu umožňuje, operátoři ho také nabízejí, uživatelé by jej používali rádi, ale nečiní tak. Proč? Pokud jste to zkusili, tak jste asi došli k závěru, že to není příliš záživná činnost – displej je malý, program pomalý, vyhledávání krkolomné a trvá věky, než se načte a zobrazí výsledky hledání, nemluvě o samotných webových stránkách.
Zatím utajovaný projekt Google má za cíl všechny tyhle nedostatky odstranit. Prohlížeč by měl být super rychlý a vyhledávání intuitivní, jako by program četl uživateli myšlenky. A svým způsobem tomu tak bude. Google totiž vlastní patent, pravděpodobně získaný v souvislosti s koupí společnosti Android, který se týká předpovídání vyhledávaných frází v závislosti na umístění vyhledávajícího, data, času a předchozích vyhledávání.
Například pokud jste někde ve městě, zvláště cizím, a zadáte vyhledávat slovo „taxi“, nezobrazí vyhledávač článek o taxi na Wikipedii, ani stránky významných provozovatelů taxi v jiných městech či dokonce jiných státech, ani odkaz na informace o stejnojmenném filmu, ale přesně to, co předpokládá, že chcete - tedy kontakt na místní taxi společnosti.
Vyhledávání se bude lišit pro různé lidi i dle zadaných osobnostních charakteristik, například co se stane při hledání slova „Pearl“ (perla):
Nový super program od Google si o uživateli bude pamatovat informace jako komu volal, o jaké akcie se zajímá, kde pracuje atd. Bude používat i údaje o věku, pohlaví a domácí adrese. Samozřejmě pokud bude uživatel ochoten je programu dát.
Další pravděpodobnou novinkou bude schopnost programu uchovávat výsledky, počítat jejich četnost a pak je zobrazovat lidem s podobnými charakteristikami v podobných situacích. Je to něco jako když nakupujete v internetovém obchodě film a zobrazí se vám, o jaké filmy měli zájem zákazníci, kteří si ho také koupili.
Program získá informace o umístění uživatele z údajů telefonního operátora, GPS či je uživatel prostě sám zadá. Vyhledávač bude jistě zvládat i řadu dalších hezkých triků, například ve vyhledaném textu automaticky rozezná telefonní čísla a umožní na ně volat jen stisknutím tlačítka.
Zlatý důl pro Google
Nový vyhledávač Google pro mobilní telefony bude pro společnost učiněným trhákem. Zároveň učiní mobilní "browsování" rychlejší a pohodlnější (snad) a zároveň umožní přesně zacílenou kontextovou reklamu.
Všechny údaje potřebné a získané pro zobrazení co nejpřesnějších výsledků vyhledávání jsou zároveň ideální pro cílenou, na míru šitou reklamu. Použijeme-li již zmíněný příklad s „taxi“, takové vyhledávání zobrazí zároveň odkaz na lokální taxi služby, ale na prvním místě bude reklamní odkaz na společnost inzerující u Google. Naprosto geniální, mnohem přesnější a cílenější než současné počítačové hledání přes Google.
Samozřejmě tento program vyvolá bouřlivé reakce u ochránců soukromí a soukromých dat. Vždyť bude na centrálním místě uchovávat osobní data o umístění, věku, vyhledávaných slovech atd. Google bude muset přesvědčit jak nevládní aktivisty, tak úřady pro ochranu osobních údajů. Samozřejmostí bude muset být zabezpečení proti hackerům a zejména proti snahám vlád o přístup k citlivým údajů o jejich občanech. Takový silný tlak lze očekávat v diktátorských režimech jako je Čína, ovšem i v mírně vyšinutých demokratických státech, zejména v USA.
Celkově to však není o tom, jestli budou mít lidé v rozvojových zemích levné mobily se značkou „Google“ či zda budeme mít na telefonech internetový prohlížeč od Google, jde o to, že Google se snaží ovládnout reklamu v mobilních telefonech, být na tomto trhu dřív, než jeho konkurenti. A soudě podle dosavadního vývoje se mu to dost možná podaří.
Foto: www.onecompare.com
- Podezřelá zvěst tvrdí, že Google má tajnou laboratoř, ve které 100 inženýrů, pod vedení bývalého člena vedení Apple Andyho Rubina, pracuje na nejnovějším převratném mobilním zařízení pro Google.
- Britský deník The Guardian loni přinesl zprávu, že Google vyjednávala s evropským mobilním gigantem Orange. Předmětem jednání měl být mnohamiliardový kontrakt s mobilními telefony tajwanské společnosti HTC, nesoucími firemní značku Google.
- Nedávno neznámá osoba v on-line příspěvku tvrdila, že se zúčastnila tržního průzkumu, ve kterém byly pokládány otázky stran případného telefonu Google vyráběného společností Samsung. Tato osoba tvrdila, že telefonní účet za používání tohoto telefonu by byl snížen díky zobrazování reklamy.
- Podle překladu na webu Ars Technica řekla jedna z ředitelek španělského Google webu Noticias.com: „část času našich inženýrů je věnována vývoji mobilního telefonu“.
- Investor Simeon Simeonov ze společnosti Polaris Venture Partners nedávno ve svém blogu napsal, že Google vyvíjí mobilní zařízení ala BlackBerry s kódovým označením Switch. Má vlastní operační systém, podporu Java a VoIP (voice over internet protocol), tedy telefonování přes internet.
- Analytik u nás nechvalně proslulé Nomury Richard Windsor opakovaně tvrdí svým zákazníkům, že Google na CeBITu potvrdila, že pracuje na telefonu majícímu „přinést Google uživatelům, kteří nemají počítač“.
Abych pravdu řekl, moc přesvědčivě takové zvěsti nezní, co naopak svědčí pro to, že Google žádné takové plány nemá?
- Mluvčí Google Erin Fors minulý týden vydal poměrně málo říkající zprávu o tom, že Google se nadále soustředí na tvorbu aplikací a posilování partnerství atd. a že společnost nemá co tuto chvíli co dalšího podstatného říci.
- Poněkud sdílnější byl Richard Kimber, vedoucí manažer Google v jihovýchodní Asii: „V tuto chvíli se soustředíme na software, ne na telefon.“ Což ovšem neznamená, že by Google neměl v plánu nějaký gPhone.
- Když chystal Apple svůj iPhone, kolovaly zvěsti několik let předem. Mnoho lidí může tedy tyto situace srovnávat a říkat, že podobně tomu bude i nyní s gPhone.
- Jenže Google není Apple. Google je specialista na vývoj internetových aplikací, ne hardware a jeho dosavadní historie rozhodně není ve znamení tříštění podnikatelských aktivit. Peníze získává z prodeje svých programů a z reklamy.
Před rokem se internet hemžil „zaručenými“ zprávami, že Google chystá Google PC. Nakonec se ukázalo, že jde o balík programů pro PC. Domníváme se, že podobné je to i v případě gPhone, že zvěsti o něm staví na zprávách týkajících se dvou jiných projektů Google.
Mobilní telefon se značkou „Google“
Cílem Google je vydělávat peníze na reklamě, ne na nějakém technicky "vytuněném" telefonu, který bude málokdo používat. Společnost by v tomto projektu chtěla dostat svoji značku, svůj vyhledávač, na co více cenově dostupných přístrojů, ne konstruovat svůj vlastní telefon. Smyslem je dostat Google jako vyhledávač i tam, kde jsou počítače cenově málo dostupné, zatímco mobilní telefony jsou rozšířené. Jistě by šlo o velmi levný telefon, jehož specifikace by výrobci dodaly společně telefonní operátor a Google.
Zdá se, že se snaží vyjednat partnerství mezi mobilními operátory a výrobci mobilních telefonů s tím, že bude dávat zadarmo či velmi levně prodávat telefony se značkou Google, jejichž cena a provoz bude dotován ze zobrazované reklamy. Generální ředitel Google Eric Schmidt se nechal v minulosti slyšet, že mobilní telefony a volání z nich by mohly být zdarma, pokud se najde vhodný marketingový reklamní model.
Takže: Pokud tento mobilní telefon dorazí na trh, nebude ho vyrábět Google, nebude to high-end smartphone a rozhodně nebude určen lidem jako jsme my.
Skutečný „Google phone“
Četli jsme mnoho analýz a rozhovorů, poslouchali hodně zvěstí a drbů, odkazů na patenty a prohlášení... A nakonec jsme došli k závěru, že Google dost možná vyvíjí špičkový internetový prohlížeč pro nejrůznější mobilní přístroje.
Někdo by mohl říci, že prohlížeč je mnohem méně zajímavý než telefon, ale je tomu právě naopak. Zaprvé je velmi pravděpodobné, že Google se bude držet svých zásad a nabídne program kompatibilní s mnoha přístroji a operačními systémy, který uživatele propojí s řadou internetových aplikací. Mnozí uživatelé si takový program nainstalují mnohem snáze a s větší chutí, než by si kupovali zcela nový gPhone.
Zadruhé nepůjde jen o další prohlížeč, může jít o aplikaci, co dost spolehlivě pohřbí ostatní prohlížeče, zejména ty v základní výbavě mobilních telefonů a různé mobilní varianty Internet Exploreru.
Většina mobilních telefonů přístup k internetu umožňuje, operátoři ho také nabízejí, uživatelé by jej používali rádi, ale nečiní tak. Proč? Pokud jste to zkusili, tak jste asi došli k závěru, že to není příliš záživná činnost – displej je malý, program pomalý, vyhledávání krkolomné a trvá věky, než se načte a zobrazí výsledky hledání, nemluvě o samotných webových stránkách.
Zatím utajovaný projekt Google má za cíl všechny tyhle nedostatky odstranit. Prohlížeč by měl být super rychlý a vyhledávání intuitivní, jako by program četl uživateli myšlenky. A svým způsobem tomu tak bude. Google totiž vlastní patent, pravděpodobně získaný v souvislosti s koupí společnosti Android, který se týká předpovídání vyhledávaných frází v závislosti na umístění vyhledávajícího, data, času a předchozích vyhledávání.
Například pokud jste někde ve městě, zvláště cizím, a zadáte vyhledávat slovo „taxi“, nezobrazí vyhledávač článek o taxi na Wikipedii, ani stránky významných provozovatelů taxi v jiných městech či dokonce jiných státech, ani odkaz na informace o stejnojmenném filmu, ale přesně to, co předpokládá, že chcete - tedy kontakt na místní taxi společnosti.
Vyhledávání se bude lišit pro různé lidi i dle zadaných osobnostních charakteristik, například co se stane při hledání slova „Pearl“ (perla):
- Pro 25letého člověka v západním Hollywoodu během sobotní noci zobrazí na prvním místě odkaz na noční klub Pearl.
- 50letý v Honolulu najde jako první vyhledaný odkaz na památník Pearl Harbor.
- A například pro 35letého vyhledávajícího z přístroje BlackBerry Pearl zobrazí vyhledávač jako první odkaz na informace o jeho přístroji.
Nový super program od Google si o uživateli bude pamatovat informace jako komu volal, o jaké akcie se zajímá, kde pracuje atd. Bude používat i údaje o věku, pohlaví a domácí adrese. Samozřejmě pokud bude uživatel ochoten je programu dát.
Další pravděpodobnou novinkou bude schopnost programu uchovávat výsledky, počítat jejich četnost a pak je zobrazovat lidem s podobnými charakteristikami v podobných situacích. Je to něco jako když nakupujete v internetovém obchodě film a zobrazí se vám, o jaké filmy měli zájem zákazníci, kteří si ho také koupili.
Program získá informace o umístění uživatele z údajů telefonního operátora, GPS či je uživatel prostě sám zadá. Vyhledávač bude jistě zvládat i řadu dalších hezkých triků, například ve vyhledaném textu automaticky rozezná telefonní čísla a umožní na ně volat jen stisknutím tlačítka.
Zlatý důl pro Google
Nový vyhledávač Google pro mobilní telefony bude pro společnost učiněným trhákem. Zároveň učiní mobilní "browsování" rychlejší a pohodlnější (snad) a zároveň umožní přesně zacílenou kontextovou reklamu.
Všechny údaje potřebné a získané pro zobrazení co nejpřesnějších výsledků vyhledávání jsou zároveň ideální pro cílenou, na míru šitou reklamu. Použijeme-li již zmíněný příklad s „taxi“, takové vyhledávání zobrazí zároveň odkaz na lokální taxi služby, ale na prvním místě bude reklamní odkaz na společnost inzerující u Google. Naprosto geniální, mnohem přesnější a cílenější než současné počítačové hledání přes Google.
Samozřejmě tento program vyvolá bouřlivé reakce u ochránců soukromí a soukromých dat. Vždyť bude na centrálním místě uchovávat osobní data o umístění, věku, vyhledávaných slovech atd. Google bude muset přesvědčit jak nevládní aktivisty, tak úřady pro ochranu osobních údajů. Samozřejmostí bude muset být zabezpečení proti hackerům a zejména proti snahám vlád o přístup k citlivým údajů o jejich občanech. Takový silný tlak lze očekávat v diktátorských režimech jako je Čína, ovšem i v mírně vyšinutých demokratických státech, zejména v USA.
Celkově to však není o tom, jestli budou mít lidé v rozvojových zemích levné mobily se značkou „Google“ či zda budeme mít na telefonech internetový prohlížeč od Google, jde o to, že Google se snaží ovládnout reklamu v mobilních telefonech, být na tomto trhu dřív, než jeho konkurenti. A soudě podle dosavadního vývoje se mu to dost možná podaří.
Foto: www.onecompare.com
- - Alexandr Radecký, Mike Elgan