Telekomunikační komunismus v USA aneb Každému podle jeho potřeb

1. 9. 1999

Sdílet

Konečně se splnil sen mnoha generací. Věci jsou k mání zadarmo! Kde? Pro někohomožná překvapivě v USA, baště kapitalismu. Potřebujete e-mail zadarmo? WWW stránku? Připojení k Intern...
Konečně se splnil sen mnoha generací. Věci jsou k mání zadarmo! Kde? Pro někoho
možná překvapivě v USA, baště kapitalismu. Potřebujete e-mail zadarmo? WWW
stránku? Připojení k Internetu? Hlasovou schránku? Telefon? Fax? Počítač? Proč
ne! Desítky firem čekají, až o jejich produkty projevíte zájem.

Internet je nejbouřlivěji se rozvíjející fenomén naší doby a obrovský business.
Tisíce společností se ucházejí o přízeň zákazníků nejrůznějším způsobem, a
některé z nich vytahují zbraně nejtěžšího kalibru nabízejí vám své služby
zdarma. Jak byste jim mohli odolat, když můžete mít vše, na co si vzpomenete a
neplatíte vůbec nic?

E-mail, WWW a fax
Nejprve přišel e-mail zdarma, následovaný volným místem na Webu, a nedlouho
poté faxovými službami zadarmo. V případě E-mailu získáte snadno
zapamatovatelnou adresu na celý život s výbornými službami, v případě WWW Site
místo pro vaši prezentaci. Jediná cena, kterou za to zaplatíte, je reklama
objevující se u vaší pošty či na vašich stránkách. A fax? Svoji zprávu napíšete
do políčka na webové stránce specializovaného serveru (.comfax, Jfax.com),
vyplníte telefonní číslo a pak odešlete. O zbytek se postará společnost, která
server provozuje. Opět "platíte" jen tím, že zhlédnete reklamní proužek
umístěný na oné stránce. Jiné firmy (eFax) nabízejí fax přes klasický e-mail,
fungující na obdobném principu.

Hlasová schránka
V posledním půlroce se objevilo několik firem propojujících klasické
telekomunikace a Internet tím, že nabízejí hlasové schránky zdarma. Jak to
funguje? Po přihlášení dostanete nové telefonní číslo. To samozřejmě není
napojeno na žádný telefon, ale na schránku na serveru, kde vám mohou vaši
přátelé či obchodní partneři zanechat zprávu. Ta je přidána jako
audioattachement do e-mailu, který je automaticky odeslán na vaši adresu a
který je samozřejmě přístupný pouze přes heslo. Některé firmy dokonce nabízejí
vybírání schránky přes telefon.
Výhody hlasové schránky jsou zřejmé: vašim klientům nemusíte dávat privátní
číslo a jak říká Scot Fletcher, podnikající v oblasti automobilů, "hlasovou
schránku si můžu přes svůj WebMail bez problémů vybrat kdykoli na cestách".
Jiné malé firmy mohou pomocí hlasové schránky zadarmo ušetřit peníze a překonat
geografické bariéry. Jeden hotýlek v Holandsku nabízí svým převážně americkým
klientům číslo na hlasovou schránku pro rezervaci pokojů i přesto, že má
interaktivní rezervační stránku klienti obecně WWW stránkám příliš nedůvěřují a
chtějí si většinou rezervaci potvrdit.
Většina společností používá toll-free číslo (u nás "zelená linka" všechna čísla
začínající předčíslím 0800-), volající tedy neplatí vůbec nic. Úspora peněz
není koneckonců jedinou výhodou na Webu založené služby nepotřebují speciální
software, jako je e-mail klient, ani hardware počítač. Jedinou věcí, kterou
musíte udělat, chcete-li kolegovi poslat e-mailovou hlasovou zprávu, je vytočit
jeho číslo a mluvit. OneBox a uReach jdou dokonce tak daleko, že nemusíte mít
e-mail, přístup na Internet a počítač ani v případě, když chcete číst hlasové
či textové e-maily, neboť tyto společnosti používají automatizovaný počítačový
text-to-speech systém, který vám do telefonu dokáže přečíst libovolný
(samozřejmě anglický) text.
O tom, že tento nápad padl na úrodné pole plné dychtivých zákazníků, svědčí
více než 35 000 klientů společnosti Telebot získaných za čtyři měsíce provozu,
stejně tak 30 000 klientů jiné služby uReach.com, získaných během necelých dvou
měsíců. Nader Rahimizad z Telebotu říká: "Neměli jsme na aplikaci tohoto nápadu
půl roku. Museli jsme to stihnout během šesti dnů". V průběhu roku se očekává
obrovský růst zájmu, společnost OneBox.com očekává přírůstek dvou až pěti
milionů klientů do konce tohoto roku. uReach doufá, že se jeho stránka stane
hlasovým portálem, stejně jako před časem Yahoo!. Podobné naděje si však dělá
více firem, například na Webu založené faxové služby zdarma, .comfax a Jfax.com
nedávno oznámily plán zahrnout hlasovou schránku zdarma a klasický FreeMail do
své nabídky.

Připojení k Internetu
Ať využíváme jakoukoli z výše uvedených služeb zdarma, pořád je tu jakýsi
háček. Stále musíme zaplatit providerovi za připojení k Internetu. To
samozřejmě nemohlo zůstat samosebou, a tak se vyrojily firmy nabízející
připojení na Internet zdarma. Funguje to velice jednoduše. Objednáte si
připojení, dostanete telefonní číslo na server služby, samozřejmě e-mailovou
adresu a někdy i určitý počet hodin, který můžete strávit brouzdáním po Webu
zdarma (obvykle 5-10 hodin), a můžete vesele rozesílat e-maily svým přátelům
zadarmo. Jak říká doktor Roger Abrahams: "Proč bych měl platit 10 dolarů za
měsíc AOL, když to můžu mít zadarmo u Physicians\ online". Cenou za tuto službu
je sdělení některých osobních údajů pro reklamu, která se vám po dobu připojení
neustále zjevuje na obrazovce. Reklama je to velmi agresivní, oslovuje vás
jménem a láká k sobě jak sirény Odyssea.

Počítač zadarmo?
Počítače zdarma včetně volného připojení na Internet začala v únoru tohoto roku
nabízet společnost Free-PC. Daří se jí to poměrně úspěšně, i když celá věc má
jeden velký háček na obrazovce máte neustále reklamní proužek, při akceptování
nabídky musíte o sobě prozradit demografické údaje pro cílenou reklamu, a ještě
k tomu se musíte zavázat strávit 10 hodin měsíčně na Internetu. Konkurence na
sebe nedala dlouho čekat, a tak si můžete vybrat z několika dalších společností.
Počítače zdarma jsou samozřejmě nejméně výkonné stroje na trhu v hodnotě okolo
400 USD v současné době je to Cyrix 333 MHz, 32MB RAM a 2,1GB disk, a často je
počítačem zdarma míněn právě jen samotný počítač bez monitoru.
S jiným modelem nabídky takzvaného "počítače zdarma" (takzvaného proto, že ve
skutečnosti zdarma není) přišli velcí poskytovatelé připojení na Internet
America Online (AOL), Prodigy a MSN (Microsoft Network). Princip, jak to celé
funguje, je podobný jako v případě dotovaných mobilních telefonů. AOL vám
nabídne počítač (jen centrální jednotku, samozřejmě) zdarma, když podepíšete
smlouvu s CompuServe (provider spadající pod AOL) o připojení k Internetu na
tři roky ve výši 21,95 USD/měsíc (cena pro normálního klienta je 9,95
USD/měsíc). To dělá během tří let 790,20 USD, z čehož 400 USD dá AOL výrobci
lowend počítače a zbytek připadne jí. A nejde jen o přímé peníze, jak říká šéf
CompurServe Weil: "Garantovaný zákazník po tři roky je pro nás výborný obchod.
Noví zákazníci vytvoří po dobu tří let, což je na Internetu celá věčnost,
stabilní reklamní základ a stanou se potencionálními zákazníky e-komerce
partnerů AOL."
Stejně jako u mobilních telefonů začali velcí provideři (viz tabulka) nabízet
výkonnější stanice s tím, že všechny mají sníženou cenu o oněch 400 USD zbytek
do reálné ceny si musíte doplatit.
Mnoho konkurentů AOL se domnívá, že 400 USD je příliš velká cena za získání
nového zákazníka, avšak jsou na omylu. Touto nabídkou ztrácí zisky mnoho malých
poskytovatelů připojení na Internet, a samozřejmě všichni klasičtí výrobci
počítačů Compaq, IBM, Gateway.

Situace v Evropě a u nás
Vlna změn v poskytování služeb a nabídky hardwaru pomalu přichází do Evropy.
Více než 70 malých providerů začalo nabízet připojení na Internet zdarma také
ve Velké Británii, a velké firmy si rozvíjející se trh rozhodně nenechají ujít.
Dell začal nabízet připojení k Internetu zdarma ve Velké Británii, v Německu a
příští měsíc plánuje spustit internetovou ofenzívu ve Francii. AOL také nelení
a plánuje spuštění projektu poskytujícího přístup na Internet zdarma v srpnu.
Výše uvedené společnosti to samozřejmě nedělají z dobročinných účelů. Avšak
model ziskovosti je jiný než v USA. Kromě vytvoření základny stálých klientů
pro své e-business partnery dostávají tito provideři určitý podíl z
protelefonovaných minut od telekomunikační společností. Takže to vlastně není
úplně zadarmo, ale určitě lepší než nic.
A jak vypadá situace u nás? Zatím jsme v počátečním stadiu nabídek
internetových služeb zdarma, avšak až se během tohoto roku rozjedou podobné
projekty v celé Evropské unii a západní trh se začne pomalu nasycovat, můžeme
očekávat s příchodem nového tisíciletí a s demonopolizací českých
telekomunikací podobné nabídky i u nás. To není předpověď, to je jistota. Máme
se tedy na co těšit!
Autor je stálým spolupracovníkem redakce, v současné době na stáži v USA.

9 0556/JL

Odpovídající odkazy
E-mail:
www.email.cz
www.post.cz
www.seznam.cz
www.atlas.cz
www.hotmail.com
PC WORLD 1/1999

WWW Site:
www.mujweb.cz
www.geocities.com
PC WORLD 2/1999

Fax:
www.comfax.com
www.jfax.com
www.efax.com

Hlasová schránka:
www.telebot.com
www.ureach.com
www.onebox.com

Internet access:
www.pol.net
www.aol.com
www.dell.com



Srovnání nabídky počítačů "zdarma"
Provider
Partner vyrábějící PC
Nabídka

CompuServe (AOL) eMachines sleva 400 USD na PC při 3leté smlouvě připojení k Internetu
za 21,95 USD/měsíc
MSN BestBuy sleva 400 USD na PC při 3leté smlouvě připojení
k Internetu za 19,95 USD/měsíc
Prodigy Staples sleva 400 USD na PC při 3leté smlouvě připojení
k Internetu za 19,95 USD/měsíc