Formální blízké spojení obou firem je záležitostí minulého týdne, předtím bylo SolarCity samostatným podnikem, ač rovněž pod vedením Elona Muska.
Ta’u má kolem 44 km čtverečních a je nejlidnatější ze skupiny atolů Manu, nacházejících se 4 000 kilometrů od západního pobřeží Spojených států. Ostrov se 785 obyvateli byl dosud poháněn dieselovými generátory a potýkal se s pravidelnými výpadky elektřiny, píše o projektu technický ředitel SolarCity Peter Rive.
Každý z generátorů na Ta’u vyžadoval 1 135 litrů nafty denně, tedy kolem 412 000 litrů ročně.
Nyní je na Ta’u „solární farma“ s 5 328 fotovoltaickými panely a úložištěm elektrické energie, složené ze 70 lithium-iontových baterií Powerpack od Tesly; ty mohou uložit až 6 megawatthodin elektřiny, což vystačí na třídenní pohon ostrova bez dostupnosti slunečního zařízení. Baterie se dobijí za sedm hodin denního světla.
„Pamatuji si na dobu, kdy se sem nemohla dostat loď celé dva měsíce,“ popisuje Keith Ahsoon, obyvatel ostrova, jehož rodina vlastní jeden ze skladů jídla na ostrově. Cituje jej blog Petera Rivea. „Spoléháme se na lodě kvůli všemu, včetně nafty do generátorů pro celou naši rozvodnou síť. Když zásoba nafty klesne, snažíme se ji šetřit využíváním elektřiny jen ráno a odpoledne.“
Projekt financovaly skupiny American Samoa Economic Development Authority a americká Agentura pro ochranu životního prostředí spolu s Ministerstvem vnitra Spojených států amerických.
Systém má ušetřit výše zmíněných 412 000 litrů nafty ročně.
„Zvyšující se cena paliva spolu s náklady na transport tak vysokého množství nafty na malý ostrov finančně znatelně dopadalo na Ta’u,“ píše Rive.
Tesla a SolarCity vystavěly na různých amerických ostrovech a ve velkých městech za poslední rok větší množství různých mikrosítí, tedy nízko nebo středně napěťových rozvodných sítí.
Obě společnosti vyhrály ještě před svým spojením dvacetiletý kontrakt na vybudování 52 megawattové soustavy solárních panelů, první svého druhu, spolu s úložištěm elektrické energie na 50 akrech pro Havajský ostrov Kaua’i.
Tesla primárně dodává baterie, zatímco původní SolarCity je zodpovědné za samotnou výstavbu solárních panelů; systém je první svého druhu na světě a má být hotový ještě na konci tohoto roku.
Kaua’i bude od Tesly odebírat energii za 14,5 amerických centů za jednu kilowatthodinu.
Tesla také byla v září vybrána pro vývoj Powerpack systému, dodávajícího 20 megwattů kapacity a generujícího 80 megawatthodin výkonu do substatnice Mira Loma společnosti Southern California Edison. Jde o největší úložnou stanici lithium-iontových baterií na světě.