"Synchronizace přes cloud" zní možná trochu marketingově, ale ve skutečnosti je to docela pohodlné: Uložíte své soubory na server, který je dostupný přes internet, a pak je můžete používat z jakýchkoli jiných počítačů a mobilních zařízení.
Synchronizační služby, založené na cloud přístupu, obvykle používají virtuální disk, který v nějaké formě existuje na vaší pracovní ploše a je přímo napojen na vaše on-line úložiště. Obsah tohoto virtuálního disku je na všech desktopech, noteboocích a mobilních zařízeních, na kterých jste nainstalovali svůj klientský software, trvale synchronizován.
Jakmile označíte soubory nebo složky, které chcete zařadit do virtuálního disku, uloží se všechny automaticky na on-line server. Odtamtud jsou, po přihlášení s vaším uživatelským jménem a heslem, přístupné i z ostatních vašich zařízení, buď z jiné instalované verze aplikace, nebo přes webové rozhraní. Přístup můžete povolit i jiným lidem.
Pro test jsme vybrali pět služeb, které ukládají, synchronizují a sdílejí vaše soubory přes cloud. Jsou to DriveHQ, Dropbox, OpenDrive, SpiderOak a ZumoDrive. Ke zkouškám jsme použili jejich front-endové klienty, a to pouze verze, které byly zdarma. K většině z nich existují i placené nadstavby, dostupné případy budou v seznamu uvedeny.
Také Microsoft donedávna nabízel svou službu pro synchronizaci dat pod názvem Live Mesh, ale ta už teď nefunguje. Jiná služba Microsoftu, Windows Live Sync, nemá přímý synchronizovaný přístup na on-line úložiště dat. Vlastnosti Live Meshe ale bude mít příští verze Windows Live Sync jako část Windows Live Essentials.
Nový Windows Live Sync nabídne 2 GB on-line úložiště pro synchronizaci souborů. Naneštěstí nová verze Windows Live Essentials nepoběží na Windows XP, takže pro jejich uživatele nejspíš nebudou tyto služby zajímavé.
Jak jsme testovali
Vyzkoušeli jsme desktopové aplikace každé služby ve verzi pro Windows. Nainstalovali jsme klienta na dvou noteboocích, jeden měl Windows XP a druhý Windows 7. Notebook s Windows XP zůstal zapnutý a připojený k internetu v kanceláři. Notebook s Windows 7 jsme brali na různá místa s Wi-Fi přístupem k internetu. Experimentovali jsme se soubory o velikosti od 1 do 20 MB.
Ještě poznámka k bezpečnosti. Ačkoliv všechny tyto služby používají základní způsoby ochrany vašich souborů pomocí hesel a většina firem ujišťuje, že vaše soubory se přenášejí „zabezpečeným spojením“, pořád zůstává skutečností, že posíláte své osobní a komerční soubory na vzdálený server. Buďte tedy opatrní.
DriveHQ FileManager
Společnost Drive Headquarters, která nabízí DriveHQ, prodává on-line úložiště, zálohování a další on-line služby navržené především pro komerční uživatele. Její cloudový desktopový software DriveHQ FileManager se objevil počátkem roku 2007.
Jak pracuje: DriveHQ FileManager pracuje velmi podobně jako aplikace pro FTP přenos. Má ve svém uživatelském rozhraní dva panely. Pravý ukazuje obsah lokálního pevného disku a levý zobrazuje složky a soubory na on-line úložišti DriveHQ.
Pro přenos souborů nebo složek mezi těmito dvěma adresáři jednoduše požadovaný objekt přetáhnete myší do druhého panelu.
Můžete také vybrat myší soubor nebo složku, kterou chcete odeslat z vašeho lokálního disku, a pak kliknout na tlačítko "Upload", čímž se přenese do on-line úložiště. Funguje to i obráceným směrem, soubory můžete zkopírovat na svůj lokální disk tak, že je myší vyberete z úložiště na serveru DriveHQ a kliknete na tlačítko "Download".
Synchronizace mezi složkami ve vašem lokálním adresáři a on-line úložišti dosáhnete kliknutím pravého tlačítka myši na složku uloženou na DriveHQ on-line disku a výběrem "Synchronize with local" z nabídnutého menu. DriveHQ File Manager automaticky přenese soubory mezi lokálními složkami a on-line úložištěm tak, aby si navzájem odpovídaly.
Když chcete někomu umožnit sdílení složky na svém on-line DriveHQ disku, kliknete na ni pravým tlačítkem, zvolíte "Share" a zadáte e-mailovou adresu nebo uživatelské jméno v DriveHQ osoby, které chcete sdílení umožnit. Váš přítel či kolega potom dostane e-mailem ukazatel, přes který má na složku přístup.
Klady: Posílání souborů a jejich stahování z on-line úložiště je stejně rychlé jako přenos pomocí FTP.
Co se musí zlepšit: Tato služba má základní vlastnosti služby on-line úložiště, není na ní nic jedinečného nebo „cloudového“. DriveHQ FileManager mohl být stejně dobře typickou FTP aplikací.
Celkově: DriveHQ FileManager bude moci snadno používat každý, kdo je zvyklý na FTP přenosy. To ale znamená, že není tak snadný jako automaticky synchronizované cloudové úložiště.
Dropbox
Když budete chtít vysvětlit nováčkům, co je synchronizace s cloudem, asi použijete jako příklad Dropbox. Tato společnost si od začátku roku 2008 získala mnoho stoupenců – v lednu 2010 oznámila, že má 4 miliony uživatelů.
Jak pracuje: Software Dropbox se sám nainstaluje jako složka na pracovní ploše. Pro synchronizaci soubory prostě přetáhnete myší do složky Dropboxu nebo některé jeho podsložky; soubory se pak okamžitě přenesou na servery Dropboxu.
Se složkou Dropboxu můžete zacházet stejně jako s ostatními složkami na vašem lokálním disku. Když například vytvoříte nebo uložíte soubor přímo do složky Dropboxu, přenese se soubor dokumentu automaticky na váš účet na serverech Dropboxu. Zároveň se stáhne do všech vašich ostatních počítačů s instalovaným klientem Dropboxu.
Když chcete sdílet své podsložky s ostatními, kliknete pravým tlačítkem na jednu z podsložek a zvolíte "Share This Folder". Objeví se webový formulář, do kterého zanesete e-mailové adresy lidí, se kterými chcete složku sdílet. Ti pak dostanou e-mailem ukazatel, který jim umožní přístup na sdílenou složku přes Dropbox. (Sdílet můžete i s lidmi, kteří nejsou uživateli Dropboxu, ti si tam ale nejprve musí zaregistrovat bezplatný účet.)
Pokud mají lidé, které jste vybrali pro sdílení, na svých počítačích nebo mobilních zařízeních nainstalován Dropbox, objeví se vaše sdílená podsložka v jejich složce Dropboxu a obsah se stáhne na jejich lokální pevné disky.
Klady: Synchronizace souborů byla rychlá a okamžitá a uskutečnila se ihned po přihlášení notebooku do Wi-Fi služby. Dropbox má klientské programy pro mnoho operačních systémů, což je výhodné, když máte několik zařízení na různých platformách.
Co se musí zlepšit: Software pro klienty obsahuje jen základní soubor vlastností. Pro doplňky se musíte přihlásit ke svému účtu na webu Dropbox, např. když chcete vidět seznam souborů, které byly aktualizovány, poslány nebo vymazány z vašich složek na Dropboxu.
Celkově: Bez ohledu na minimalistický software je Dropbox přímočará a snadno použitelná služba s dlouhodobým použitím. Je jasné, proč se stala nejpopulárnější volbou mezi cloudovými službami pro uložení a synchronizaci.
Dokončení testu přineseme zítra…