Říkejte mi Riddick. Život v týhle galaxii je nuda. Člověk si ho ale snaží trochu zpříjemnit. Sem tam nějaká ta loupež, přestřelky, pár mrtvejch, však to znáte. Nakonec mě ale dostal jeden nechutnej lovec odměn. Dovlekl mě až do týhle špinavý díry. Ale to mě ještě nezná. Mě žádná mříž nezadrží!
Patříte-li mezi filmové fanoušky sci-fi žánru, určitě vám v roce 2000 neunikl vcelku zdařilý snímek nazvaný Černočerná tma (Pitch Black). V něm jste se mohli seznámit se svérázným antihrdinou, kriminálníkem a vrahem „nakopnu tě do řiti, až opustíš tuhle planetu“ Richardem B. Riddickem, jehož ztvárnil Vin Diesel. V současné době putuje do amerických kin pokračování nazvané The Chronicles of Riddick. Důvod, proč se o těchto filmech bavíme, je prostý. Na jejich motivy totiž vzniká také počítačová hra The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay.
Přísně střežená věznice
Pokud jste se po sdělení této informace vcelku pochopitelně zděsili a už už otáčíte na další stránku, vydržte ještě chvilku. Ačkoliv se stalo pravidlem, že hry podle filmů vyvolávají v našich trávicích traktech spíše dávivé reflexy než blažené pocity z dobře investovaných peněz a času, právě The Chronicles of Riddick se zdá být klasickou výjimkou potvrzující pravidlo. Nedávno totiž vydavatel vypustil do světa xboxovou verzi, a ať už to bylo opravdu způsobeno schopnostmi vývojářů nebo jen nějakým náhodným proudem nekonečné nepravděpodobnosti, hra si vysloužila v řadě médií téměř absolutní hodnocení. Proto jsme s povděkem přijali zprávu, že se připravuje rovněž verze určená pro PC.
Hra má svůj vlastní příběh, zasazený do období před událostmi z obou filmových předloh. Nemusíte proto být fanoušky Černočerné tmy ani Vina Diesela, abyste si ji dokázali patřičně vychutnat. Na začátku dovleče lovec odměn Riddicka do té nejdrsnější a nejobávanější věznice v galaxii, známé jako Butcher Bay. Z jejích zamřížovaných cel se doposud nikomu nepodařilo uniknout. To však našeho drsňáka nemůže zastavit, a proto neváhá ani minutu a pouští se do šíleného útěku na svobodu. V této chvíli se strhne kolotoč zběsilých akčních událostí, jež Riddick řeší s klidem chladnokrevného zabijáka a s ironickým úsměškem na tváři. A ačkoliv stojí na nesprávné straně zákona, je to přesně ten typ zločince, kterému nakonec začnete fandit.
Bojové umění
Zjednodušeně řečeno, The Chronicles of Riddick je lineární first person akce. Ovšem akce, která by v žádném případě neměla být stereotypní, ba naopak – bude v sobě efektivně kombinovat zběsilou střelbu, náročný neozbrojený boj muže proti muži, řadu stealth prvků a v neposlední řadě i něco málo RPG prvků. Spíše než na klasický koncept, kdy hlavní hrdina získává stále lepší vybavení a úměrně tomu likviduje náročnější nepřátele, se autoři soustředí na vytváření stále nebezpečnějších situací, které jste nuceni řešit za pomoci stávajícího vybavení. Tomu právě odpovídají ty části, v nichž odložíte zbraň a soustředíte se na tiché plížení kolem strážných, hledání možných únikových cest nebo rychlý boj se speciálním obuškem, který na nějaký čas nepřítele omráčí.
Jak vyplývá z příběhu, cestu vězeňskými prostorami Butcher Bay začínáte neozbrojeni. Spolehnete se tedy pouze na Riddickovy svaly a bojové umění. V této části by hra měla svým pojetím připomínat spíše akční bojovku. Riddick disponuje několika účinnými údery pěstí, kopy, bloky a dalšími útoky. Jak bývá v podobných titulech zvykem, skládáním úderů budete moci objevovat různá bojová komba, která efektně pošlou nepřátele do márnice. Krom toho ovládá hlavní hrdina i celou řadu chvatů, jejichž správné načasování zajistí úspěch i v souboji s ozbrojeným nepřítelem. Rvačky zblízka patří mezi Riddickovy silné stránky, a proto si jich budete užívat v míře vskutku hojné.
Dojde i na střelbu
Nicméně časem přijde na řadu rovněž boj na dálku. V tomto směru bude Riddick vybaven omezeným zbrojním arzenálem, který se v jeho rukách promění v neobyčejně rychlé a přesné nástroje na zabíjení. Těšit se můžete na pistole, brokovnice, automatické pušky, ovšem pozor. Nebudete moci jen tak sebrat ze země každou zbraň, která se vám připlete pod nohy. Většina těch, jež používají strážci Butcher Bay, má totiž v sobě zakomponován otisk DNA majitele a každého neoprávněného uživatele usmaží ve zlomku sekundy silný elektrický výboj. V boji se nepotkáte se žádnými ořezávátky. Členové vězeňské stráže jsou perfektně vycvičení, a proto od nich můžete během přestřelek očekávat realistické uhýbání ze strany na stranu, schovávání za různými předměty a samozřejmě využívání různých taktik, pramenících z jejich mnohonásobné přesily.
Ne vždy se během hraní střídá jedna akční scéna za druhou. V jistých pasážích se The Chronicles of Riddick částečně změní v adventuru s několika RPG prvky. Seznamujete se s vězeňským životem, hovoříte s ostatními zločinci a navazujete styky s místními šmelináři. Z rozhovorů se samozřejmě dovídáte důležité informace a občas vám může někdo zadat nějaký úkol, za jehož splnění pak můžete získat třeba malou ruční zbraň. Během těchto „meziher“ se volně pohybujete ve vyhrazených částech věznice a musíte si dávat pozor pouze na to, byste nepřekročili bezpečností zónu. V takovém případě by vás totiž strážci nemilosrdně usmažili na škvarek.
Zábava na několik hodin
Celá hra se bude skládat ze třiceti lokací, a pokud se nebude příliš lišit od xboxové verze, bude ji možné dohrát zhruba za 10–11 hodin. A to není zrovna mnoho, připočteme-li k tomu, že se zatím neplánuje zařazení multiplayeru. Proto se autoři budou muset nadmíru snažit, aby do této relativně krátké doby vtěsnali velkou porci zábavy. Tu by měly zajistit nejen perfektně designované lokace, rozmístěné v prostředí futuristické věznice, ale také řada zajímavých vedlejších úkolů. Většina z nich, jako třeba sbírání intergalaktických krabiček cigaret, bude sloužit spíše jen k odreagování od hektické akce. Zajímavým zpestřením budou rovněž Riddickovy speciální dovednosti. V mnoha situacích určitě využijete schopnost slyšet tlukot srdce nepřátel, funkcí EyeShine zase prohlédnete i tu nejčernější tmu.
Perfektní zážitek by mělo rovněž zaručit téměř dokonalé grafické zpracování. Engine podporuje většinu technologií moderních 3D karet, a proto se můžete těšit na množství vizuálních efektů a detailních textur. Atmosféru by měl dotvářet i dabing postav, který zajistili hollywoodští herci v čele s Vinem Dieslem. Vše tedy nasvědčuje tom, že bychom se měli setkat s vysoce nadprůměrným akčním titulem. Doufejme jen, že se autorům podaří dobře přizpůsobit původní konzolové ovládání a kameru požadavkům PC.