The Elder Scrolls IV: Oblivion

29. 1. 2005

Sdílet

Už vás nudí Morrowind a jeho datadisky? Chtěli byste něco výjimečného? Hutné fantasy RPG, u něhož se rozplynete blahem a vypustíte vaši hříšnou duši? Počkejte si na Oblivion, další díl z legendární ságy The Elder Scrolls od Bethesda Softworks.

Čeká nás v oblasti RPG žánru koncem roku revoluce? Při pohledu na první obrázky z The Elder Scrolls IV: Oblivion to vypadá, že ano. Pokud k ultra-realistické grafice přičteme obrovský fantasy svět, nelineární příběh a propracovaný RPG systém, stává se pro nás každý den před vydáním této herní pecky přímo utrpením.



Název The Elder Scrolls se stal synonymem otevřeného světa, svobodného pohybu a neuvěřitelně zábavného dobrodružství. První díl s podtitulem Arena v roce 1994 odstartoval úspěch podmanivé RPG ságy, která uchvátila obrovské množství fanoušků. Pro pokračování Daggerfall se však bohužel stala prokletím řada programových chyb, nicméně na jeho fantastickém herním konceptu odpovídajícímu zaměření série se nic nezměnilo. Filozofie The Elder Scrolls se nevytratila ani z vynikajícího moderního třetího dílu Morrowind a díky bohu zůstane podle všeho zachována taktéž v aktuálně vyvíjeném Oblivionu.



Putování po Tamrielu

Znamená to tedy, že Oblivion stejně jako předchozí díly nabídne rozsáhlý herní svět, v němž se můžete pohybovat, jak se vám zachce. Také tentokrát se vaší domovinou stane říše Tamriel, konkrétně její hlavní provincie Cyrodiil. A nemusíte se bát, že byste se ve hře krčili na nějakém územíčku kdesi uprostřed Tamrielu, právě naopak. Čeká vás zkoumání daleko rozlehlejšího území, než jaké nabízela provincie Morrowind ve stejnojmenném dílu. A aby vám z urputného trmácení nenaskákaly puchýře na chodidlech, umožní vám autoři cestovat na koních nebo se podobně jako v Daggerfallu přesouvat rychle i na velké vzdálenosti. Rychlým cestováním se však ochudíte o možné nahodilé potyčky nebo questíky, takže praví dobrodruzi se budou mezi městy raději pohybovat po svých. Oblivion vás v tomto směru nebude nijak ovlivňovat, tudíž volba závisí pouze na vás.

Začátek hry je spojen s neznámým hrdinou bez minulosti, v jehož kůži procitnete ve studené cele na dně hradního žaláře. To je klasický začátek dílů ságy The Elder Scrolls, který dává tušit, že nový herní příběh v ničem nenavazuje na předchozí díly, a tvoří tak samostatný celek. Ale zpět k našemu vězňovi. Zřejmě vůlí osudu se přihodí, že jednoho večera se tajnou chodbou kolem jeho cely žene vyplašený císař, snažící se uniknout před nebezpečným atentátníkem. No a jelikož v hlavním hrdinovi vězí špetka dobré vůle, nabídne vládci svou pomoc. Společně se tedy pokusíte proplést chodbami vězení a v boji proti zrádným živlům se naučíte základy boje. Císař vás posléze seznámí s okolnostmi nezdařeného atentátu a vysvětlí vám, že Oblivion je vlastně jakási podzemní říše podobná peklu. A hned vám také zadá první důležitý úkol, v němž musíte vyhledat osobu, která dokáže zavřít portály do Oblivionu. Některé z nich jsou totiž momentálně otevřeny dokořán a chrlí do světa hrůzostrašné kreatury, sužující obyvatele Tamrielu.



Jaké si to uděláš, takové to máš

To vše se odehraje v úvodní zhruba třicetiminutové pasáži, která slouží jako tutoriál. A nebyla by to ani sága The Elder Scrolls, kdyby nám i v tomto ohledu nenaservírovala nějaký originální prvek. Jak se v rozhovoru pro naše německé kolegy zmínil producent hry Todd Howard, teprve po skončení úvodní části se zobrazí průvodce hrou se zařazením vaší postavy – stanete se mnichem, nebo atentátníkem, a to podle toho, jak jste se ve hře doposud chovali. Tímto neobvyklým způsobem „nejdřív hraj a potom si vyber“ podle Todda reagují tvůrci na častou kritiku, podle níž se hráčům nelíbilo zdlouhavé nastavování v předchozích dílech, respektive otravného opakování začátku, jestliže si v úvodu napoprvé špatně vybrali zařazení postavy. Podle nás je však tento nový způsob určen spíše úplným začátečníků a protřelý RPG hráč by spíše ocenil množství tabulek. Ale nechme se překvapit, třeba bude ve finální podobě nový systém tvorby postavy daleko zábavnější.

Nicméně ani hardcore „erpégéčkáři“ nepřijdou nijak zkrátka. Oblivion totiž bude využívat velmi podobný RPG systém jako jeho předchůdce. Vývojáři na základních funkcích hry stále pracují, proto není vyloučeno, že se ještě celá řada detailů výrazně obmění. Jak by tedy mělo vypadat alespoň to nejdůležitější? Hlavní hrdina může být příslušníkem jedné z deseti ras, klasických pro fantasy svět The Elder Scrolls. Dále ho podobně jako v Morrowindu charakterizují vybrané hlavní a vedlejší schopnosti a dovednosti, které mu budou přiděleny, případně si je sami zvolíte po skončení úvodní pasáže. Ani tentokrát ve hře nesbíráte zkušenosti za zabité nepřátele nebo splněné questy, ale zvyšujete schopnosti jejich používáním. Tento systém je logický – pokud zběsile mácháte mečem a před údery se kryjete štítem, zvýší se vám umění v zacházení pouze s těmito nástroji. Teprve po zlepšení vybraných schopností se dostaví přechod na vyšší úroveň. V Morrowindu jste mohli kupovat trénování dovedností a tento prvek by neměl v upravené podobě chybět ani v Oblivionu. Kromě toho se autoři nechali slyšet, že vytvoří ještě další možnost, jak trénovat postavu. Nicméně žádné podrobnosti neprozradili, a tudíž o dalších detailech lze pouze spekulovat.



Souboje jak ze středověku

Rozsáhlými úpravami rovněž projde systém bojů. Pro náruživé RPG fandy bude nejspíš zklamáním, že veškeré změny směřují k daleko akčnějšímu pojetí potyček s nepřáteli. Úplně zmizí tři původní a jediné údery z Morrowindu (při nichž docházelo k absurditám typu bodání do nepřítele kladivem) a nahradí je unikátní systém speciálních úderů pro každý typ zbraně. Úspěch v boji bude nyní záviset nejen na vlastnostech zbraně, ale především na šikovnosti samotného hráče. Oblivion se tak v soubojích přiblíží konzolovým bojovkám, v nichž se také musíte správně rozhodnout, kdy se krýt nebo použit nějaký speciální úder či bojový manévr. Každý úder přitom podle náročnosti ubere hrdinovi výdrž, což nutí vést boj s rozvahou. Vedle běžných ran bude také k dispozici devastující útok, který ovšem spolkne výrazně větší část výdrže, a proto byste jej neměli využívat bezhlavě.

Představte si situaci, kdy se v poklidu procházíte po tržišti na náměstí. Najednou se k vám přitočí opilý pobuda, který se s palcátem v ruce začne dožadovat obsahu vašich kapes. To si samozřejmě nenecháte líbit a rychle tasíte meč. Jenže to už se na vás rváč vrhne a vy sotva stačíte vykrýt jeho ránu štítem (pravé tlačítko myši). Nečekaný náraz opilcem na okamžik otřese, ale i ta krátká chvilka vám stačí, abyste rychle parírovali soupeřovi přímo na tělo dvěma krátkými údery mečem (dvakrát levé tlačítko myši). Protivník se však otřepe, uskočí a začne tančit kolem vás. Pozorně sledujete jeho pohyb, a když na vás skočí s napřaženou palicí, mrštně se otočíte v piruetě a seknete ho do zad. To už je výtržník rozzuřený k nepříčetnosti, ožene se po vás tak rychle, že nestačíte uhnout a schytáte ránu do boku. Soupeř vycítí svou šanci a oběma rukama vás vší silou praští palicí po hlavě, snad ve snaze prolomit štít. Jenže ten vydrží a teď nastává vaše chvíle. Svůj nejsilnější útok využijete k sražení otřeseného pobudy na zem a přesnou ranou zbavíte svět dalšího násilníka.



Denní život lidiček

Nejen bojem je však správný dobrodruh živ, a proto občas musíte zavítat do civilizovaných měst. Zde se setkáte s obyvateli, od nichž získáte informace o aktuálním dění, domluvíte si s nimi různé úkoly nebo obchodujete. Autoři vytvořili obrovský virtuální svět, obývaný více než tisícovkou NPC postav, které na rozdíl od Morrowindu žijí vlastní život. Umožňuje to speciálně vytvořená umělá inteligence Radiant, která všechny lidičky řídí podobně, jako jsme to měli možnost vidět v Gothicu II. Obyvatelé tedy otevírají obchody jen v určité hodiny, na noc se vypraví do svých domovů uložit se k spánku a ti chytřejší zasednou do hospody k zaslouženému zlatavému moku. Stejně tak na nich poznáte emoce – smutek, vztek, radost, lítost nebo neutrální náladu. Díky použití nové AI prodělají zásadní změny také dialogy, které by už neměly spočívat v omílání stále stejných témat a získávání totožných odpovědí od úplně jiných lidí. Rozhovory také ovlivní pozdější chování – osoba vám třeba prozradí důvěrnou informaci, nebo se na vás naopak rozzlobí a už z ní nic nevypáčíte.

Další novinkou v Oblivionu se stane přítomnost stealth prvků. Hrdina totiž nemusí pouze rozdávat rány sekerou nebo kouzlit ohnivé koule, ale se správným tréninkem se může plížit ve stínech, okrádat obyvatele a ze zálohy je přepadat. Záruku kvalitního zlodějského zážitku by měl přinést designér Emil Pagliarulo, který pracoval na známé sérii Thief. Proto nepřekvapí, že se ve stínu objeví na obrazovce speciální ukazatel viditelnosti, díky němuž odhadnete, zda vás strážní dokáží odhalit, nebo ne. Do jaké míry se stealth systém projeví na hratelnosti, zatím není příliš jasné, jisté však je, že plížení ve stínech bude dobrovolné (ostatně jako téměř vše v sáze The Elder Scrolls). Pokud se tedy chcete pro vzácný artefakt v podzemí probít, klidně zabijte každého, kdo se vám postaví na odpor. Máte-li však jiné ambice, ani 3D engine plný světel a stínů, ani nic jiného vám nebrání nepozorovaně se mezi nepřáteli protáhnout.



Úkoly budou vždy výzvou

Herní dobrodružství stejně jako v minulých dílech spočívá v plnění stovek nejrůznějších vedlejších i hlavních úkolů. Oblivion by podle vývojářů měl nabídnout daleko jasnější základní příběhovou linii, avšak to by hru nemělo nijak ochudit o nejrůznější postranní questy. Kromě úkolů pro řadové obyvatele provincie Cyrodiil se můžete pustit do práce pro jedno ze společenstev, jako je cech kouzelníků, válečníků či zlodějské Temné bratrstvo. Ve zvoleném spolku postupujete mocenskou hierarchií a v podstatě zažijete nový příběh, zcela oddělený od hlavní linie. Plnění questů se bude týkat nová vlastnost hry – tzv. level offset. Díky této funkci se neustále přizpůsobuje úroveň oponentů hlavnímu hrdinovi, což znamená, že každý úkol se kdykoliv ve hře stává výzvou. To má však i své stinné stránky. Pokud by se měl level offset aplikovat na každou potvoru ve hře a nebylo by slabých nepřátel, dost by to znehodnotilo radost z dosaženého levelu a chuť do dalšího trénování. Doufejme, že vývojáři vymyslí nějaký rozumný kompromis.

The Elder Scrolls IV: Oblivion by měl spatřit světlo světa ještě na konci letošního roku. Díky informacím, které o hře naslibovali vývojáři s Bethesdy, se tento titul jednoznačně vyhoupl na přední příčky našeho žebříčku nejočekávanějších her. Měli bychom se dočkat nejen fantastické grafiky, plné neuvěřitelného množství detailů, ale hlavně do nejmenších podrobností propracovaného RPG, které by nás mohlo bavit možná i stovky hodin. A o to nám jde především.

Autor článku