The Path - cesta temným lesem

21. 3. 2008

Sdílet

Co vás na pohádkách nejvíc přitahuje? Jsou to krásné princezny a princové? Kouzla a čáry, nebo vítězství dobra nad zlem? A nebo třeba občasná morbidnost některých příběhů, v nichž čarodějnice pečou malé děti a vlci žerou babičky?

Cesta je vlk, a les, a udusaná hlína; a tmavé stíny padaj do vlasů; nalevo vrah, má nůž, co stromovím se spíná; a chmýrka strachu z křídel Pegasů...

Dozajista jste poznali parafrázovaný text Krylova songu, který ovšem v tomto případě platí dvojnásob, nežli ve válce s Turky. Nikdo tady pást staniol nebude, naopak, vydáme se za babičkou. Chudáka babičku trápí Altzheimer, chlípný myslivec a duhovky bílé, jak paže Daniely. A to v kůži maličké Karkulky, která nám postupem skrze kapitoly vyroste. Co na ni číhá v The Path?

Horor
Na všech pohádkách je vlastně něco skrytě morbidního. Jen se zamyslete – od zanechání Jeníčka a Mařenky v lese napospas jeho nástrahám, přes podlou čarodějku přežívající v perníkové chaloupce a pojídající dětičky, a konče právě Karkulkou, jež pro změnu nachází svou babičku v břiše vlka. Tato morbidnost je nejspíše důvodem, proč takový počet profesionálních spisovatelů a vývojářů tvoří své dílo po vzoru příběhů na dobrou noc. K tomu však přidávají některé své nápady – příkladem budiž hrůzná verze Alenky v Říši divů, kde se hrdinka snaží vyškrábat z neznámé říše zpět na čerstvý vzduch.

„The Path je opak nesmělé hry. Snaží se, aby zaujala hlavně uměleckou stránkou a atmosférou, nežli nějakou výraznou hratelností.“

The Path je založeno na původním příběhu o Karkulce od Charlese Perraulta. Ten vypráví o mladé slečně, jež se jednoho dne sama vydá lesem na návštěvu za babičkou. Jakmile tam dorazí, zjistí, že místo babičky v posteli odpočívá čerstvě nasycený vlk. Jenomže nepůjde o klasické happy-end dílo, právě tato dějová linka totiž zmiňuje stinné stránky její cesty na návštěvu. Příběh bude ve hře rozdělen na šest kapitol a v každé se setkáme s odlišnou verzí pohádky o Karkulce, v jiné části jejího života a s rozdílným vlkem. Ačkoliv se může zdát, že je velmi jednoduché následovat cestičku a projít lesem až k babičce, jediná cesta vedoucí ke správnému postupu hrou je paradoxně neposlušnost a tím i naprostá ignorance instrukcí, které vám hra zadává. Úsečnému příkazu typu „Dostaň se k babičce a neodbočuj ze stanovené cesty“ sice můžete klidně uposlechnout a dostat se k babičce bez jakéhokoliv incidentu a zavěsit se jí kolem krku, avšak takové chování Karkulky donutí hru, aby na obrazovku plácla velký červený nápis Game Over. Znamená to tedy, že pokud dojdete k babičce, aniž byste prozkoumali les, nepostoupíte do dalšího levelu a Karkulka se zasekne na jedné úrovni. Proč?

Neposlouchá
Hlavním mottem The Path je totiž vyrůstání, nebo chcete-li dospívání. Představte si, že máte normální dítě. To ale nevyroste, pokud půjde po přesně vytýčené cestě a dodržuje pravidla – to ani děti ve zvyku nemají. Vyvíjí se naopak tím, že neposlouchají, dělají zakázané věci, a tak postupem času poznávají, že každý jejich čin má nějaké důsledky. Takto přemýšlejí i tvůrci hry The Path, kteří chtějí, aby měla Karkulka vždycky příležitost setkat se s vlkem a důvod utéct k babičce. Abyste tedy ve hře dokončili kapitolu, musíte se s vlkem potkat. Jakmile jej Karkulka potká, musí mu utéct a zavřít za sebou dveře od babiččina příbytku. Takže sečteno a podtrženo, budete vlastně potíže přímo vyhledávat, abyste postoupili dál hrou.

Les rovněž poslouží jako sklad skrytých věcí, na něž v kůži Karkulky narazíte. Nebudete se však rozmýšlet, jestli ten který předmět chcete/potřebujete – jakmile se k němu dostanete, Karkulka se po něm automaticky vymrští.

Vývoj
Při vývoji dítěte se samozřejmě nemění jen povaha, ale i vzhled, což na Karkulce také poznáte. Viděli jsme technické demo z jedné kapitoly, v níž byla hlavní postava teenager s dlahou na levé noze, oblečená v minisukni a proužkovaném červeno-černém svetru. Stejně tak zaznamenáte známky vývoje i na vlkovi, jenž bude časem daleko větší a bohužel i strašidelnější než nějaké malé štěňátko. Inu a poslední osoba ve hře, babička, se z jakýchsi divných důvodů vyvíjet nebude. To by Karkulka babičce brzy donášela ony květiny na hřbitov. Pohyb s Karkulkou obstarávají typické kurzorové klávesy a inventář v podobě košíku je přístupný skrze stisknutí escapu. Všechny předměty nalezené v lese posléze najdete tam.



Skica?
The Path je opak nesmělé hry. Snaží se, aby zaujala hlavně uměleckou stránkou a atmosférou, nežli nějakou výraznou hratelností. Skutečně jde o úmysl vývojářů z Tale of Tales (Tale of Tales je mimochodem vývojářské studio z Belgie, působící od roku 2002 v čele s Aurieaem Harveyem a Michaelem Samynem), kteří mají na svědomí například titul Endless Forest. V něm je, podobně jako v The Path, hráč vržen do lesa v podobě vysoké zvěře. Může se zabývat hodně velkým počtem aktivit a miniher, či se jen bavit s ostatními avatáry pomocí zvuků a posunků. Všechny tyto úkoly a interakce zde však byly na úkor atmosféry, jež má být právě v The Path hodně silná. Engine hry je postaven v realtimovém editoru Quest3D a tvůrci si jej vybrali proto, že jim dovoluje rychlou a intuitivní práci s grafikou. Je to prý jako malování zpestřené o nějaké ty algoritmy.

Až příští rok
The Path vypadá zatím vcelku zajímavě. Ať už pro svou realisticky vykreslenou podobu lesa a volnosti pohybu, nebo pro zajímavý nápad a systém vývoje postav. Nebude zde přítomna jakákoliv nutnost cokoliv dělat, jelikož to právě souvisí s původním konceptem – hráč pouze musí počítat s důsledky svých činů, které mohou vést až k smrti Karkulky. Hra je ve vývoji krátkou dobu a datum vydání je naplánováno na neurčito (rok 2009). The Path bude k dostání jak v kamenném obchodě, tak i pomocí digitální distribuce.

Žánr: adventura
Výrobce: Tale of Tales
Vydavatel: Buka Entertainment
Multiplayer: ano
Datum vydání: 3. čtvrtletí 2008
Internet: www.buka.com/int_sales.Our_games.Current_line__up.The_Hunt.aspx