Outlook je oproti Gmailu poměrně mladá emailová služba a zatím se netěší tak početné uživatelské základně. Přesto se jedná o kvalitní freemail, jenž si s Gmailem nikterak nezadá. Podívejme se, jak si služby stojí v přímě konfrontaci.
<< předchozí díl | následující díl >>
Rozhraní
Kniha se nemá soudit podle obalu, to však neplatí v případě počítačového SW, kde je především přehlednost a intuitivnost uživatelského rozhraní esenciálním faktorem ovlivňujícím použitelnost produktu. Jedná se sice o subjektivní názor, avšak opovažujeme si tvrdit, že schránka Gmail je pro nového uživatele o poznání méně přehledná než Outlook.
V případě Gmailu si holt musíte na rozložení panelů, ovládacích tlačítek, reklam a textových oken nějakou dobu zvykat. Návrh prostředí schránky Outlook je naopak v tomto ohledu poměrně přímočarý, využívá větší fonty a snaží se držet konceptu minimalistického GUI nastoleného stylem Metro.
Obě schránky umožňují měnit vzhled, avšak u Outlooku se jedná pouze o barvu horní lišty, zatímco Gmail disponuje celou řadou barevných schémat (které však často více matou, nežli zpřehledňují).
Pakliže jsme zmiňovali větší font Outlooku, pak musíme také zmínit, že v Gmailu lze alespoň měnit hustotu zobrazení doručené pošty (Nastavení (ikona ozubeného kola) -> Kompaktnost zobrazení).
V případě Outlooku musíme taktéž kladně hodnotit ovládací prvky, neboť některé často používané operace jako smazání či označení zprávy jako nepřečtené jsou dostupné na jediné kliknutí.
Vyhledávání
V oblasti hledání jehly v kupce sena jednoznačně vede Gmail. Rozdíly se však projeví až tehdy, snažíte-li se v záplavě stovek emailů vydolovat klidně měsíce starou zprávu.
Outlook pokrývá základní funkce jako zápis klíčových slov zprávy, nebo lze v sekci Rozšířené vyhledávání specifikovat předmět zprávy, odesilatele, složku a časový interval.
Od Googlu jakožto předního hráče na trhu vyhledávačů lze však čekat něco více. Nabízí dynamické vyhledávání, kdy vám našeptávač nabízí výsledky již při psaní klíčových slov, lze využívat speciální operátory pro zpřesnění požadavků hledání a z nastavených voleb lze dokonce vytvořit filtr pro příští použití.
V následujícím díle se zaměříme na organizaci příchozí pošty.