Outlook je oproti Gmailu poměrně mladá emailová služba a zatím se netěší tak početné uživatelské základně. Přesto se jedná o kvalitní freemail, jenž si s Gmailem nikterak nezadá. Podívejme se, jak si služby stojí v přímě konfrontaci.
<< předchozí díl | následující díl >>
Organizace emailů
Mezi uživateli je zcela běžnou praxí využívat emailovou schránku ve funkci jakési kartotéky, jež má schraňovat důležité zprávy od kolegů, zákazníků či obchodních partnerů. Gmail i Outlook se však k organizaci emailů staví zcela odlišným způsobem. Zatímco Outlook vsází spíše na standardní adresářovou hierarchii, jak ji znají uživatelé z operačních systémů, Gmail razí cestu štítkování.
Outlook nabízí možnost tvorby složek, které si uživatel patřičně pojmenuje a zařadí do vlastní hierarchie. Toho lze dosáhnout přívětivou metodou drag-and-drop, s níž uživatelé běžně pracují i v jiných programech. Stejným způsobem lze takto do složek přetahovat emaily. Outlook však umožňuje také přiřazení zpráv do kategorií, které slouží pro následné rychlé zobrazení. Jedná se tak o filtrovaný seznam zpráv, v němž lze snadno vyhledat konkrétní email jako například newsletter, zprávu kolegy, nebo email s přílohou.
Oproti tomu Gmail zavedl systém štítků, kterými lze označovat zprávy, které si uživatel přeje zařadit do stejné kategorie. Systém má jistě své výhody, nicméně většina uživatelů zavedená na adresářově struktury prezentované operačními systémy si na tento způsob nemůže nebo nechce zvyknout. Nicméně vzhledem k poměrně propracovanému systému vyhledávání lze v Gmailu danou zprávu nalézt stejně efektivně jako v Outlooku. Proč se obtěžovat s organizací, když mám v ruce robustní vyhledávač?
Nelze tedy jednoznačně rozhodnout, který z freemailů je v oblasti organizace zpráv lepší. Odpověď zkrátka záleží na tom, na jaký způsob si uživatel zvykne.
V dalším díle se podíváme na podporu protokolů POP a IMAP a správu příloh emailů.