Outlook je oproti Gmailu poměrně mladá emailová služba a zatím se netěší tak početné uživatelské základně. Přesto se jedná o kvalitní freemail, jenž si s Gmailem nikterak nezadá. Podívejme se, jak si služby stojí v přímě konfrontaci.
Podpora POP/IMAP
Co se týká podpory spolupráce s e-mailovými klienty, na straně e-mailového serveru je rozhodující podpora standardních otevřených komunikačních protokolů. V tomto ohledu je na tom lépe služba Gmail, jež pro přístup ke zprávám využívá jak protokol POP tak IMAP. Oproti tomu Outlook.com podporuje pouze POP, který neumožňuje synchronizaci e-mailových účtů mezi více zařízeními.
Co to pro uživatele v důsledku znamená? Kromě faktu, že je nutné všechny zprávy stahovat a ukládat lokálně na zařízení, si zprávy například neuchovávají informaci o tom, zda už byly přečteny. Pro tento účel a další funkce používá Microsoft vlastní proprietární protokol Exchange ActiveSync, který však není podporován všemi e-mailovými klienty.
Tento fakt může být pro mnohé uživatele rozhodující a v přímém porovnání Outlook.com jednoznačně oproti Gmailu znevýhodňuje.
Správa příloh a úložný prostor
Práce s přílohami e-mailů by měla být z hlediska uživatele, co možná nejpřehlednější a nejsnadnější. S tímto úkolem se obě služby potýkají velmi úspěšně. Pakliže obdržíte několik příloh současně, obě služby vám nabídnou náhled na přijaté soubory a jejich jednotlivé stažení (v originálním formátu) nebo stažení všech příloh v archivu (.zip). Obrázky se zobrazují ihned a s dokumenty lze pracovat online ať už prostřednictvím cloudové služby Google Docs nebo Microsoft Web Apps. Nutno zmínit, že s online editací formátu .odt pocházejícího z otevřeného kancelářského balíku Libre Office si kupodivu poradí pouze Outlook.com.
Co se týká velikosti příloh, Gmail stanovil limit na 25 MB na přílohu, zatímco Outlook.com nabízí 100 MB, případně až 300 MB při propojení se SkyDrive. Z hlediska úložného prostoru taktéž papírově vede Outlook.com, který slibuje neomezenou schránku, zatímco Gmail obsah dat omezuje na 10 GB.
V příštím posledním díle se zaměříme na mobilní přístup a shrneme si nejdůležitější vlastnosti obou služeb.