Hlavní navigace

Tip: Jak na elegantní vkládání dat v Excelu - 4. díl

13. 7. 2012

Sdílet

 Autor: © baurka - Fotolia.com
dnešní pokračování věnujeme specifickým posloupnostem dat a rychlému vložení vzorce či dat do skupiny buněk.

Excel je navržen tak, aby vám zjednodušil život při tvorbě rozsáhlých formulářů, seznamů, tabulek a dalších dokumentů. Mnohé funkce však nemusí být na první pohled zřejmé. Pojďme se podívat, jak z Excelu dostat maximum.

 

1. dílRychlé vkládání názvů dnů a měsíců

2. dílTvorba vlastního seznamu, Posloupnosti čísel

3. dílPosloupnosti kalendářních dat

4. dílPosloupnost pracovních dnů, Rychlé zaplnění buněk vzorcem či daty, Automatické vkládání desetinné čárky

5. dílVkládání dat ze seznamu dříve použitých hodnot, Přizpůsobení směru pohybu kurzoru

6. dílPráce s komentáři

 

5) Posloupnost pracovních dnů

Zvláště pro pracovní účely se občas setkáte s potřebou vytvořit posloupnost kalendářních dat, jež však bude zachycovat pouze pracovní dny od pondělí do pátku. I tuto funkci Excel hravě zvládne. Vepište startovací datum do libovolné buňky, například „2. červenec 2012“. Následně uchopte pravý spodní roh buňky pravým tlačítkem myši a datum roztáhněte dle potřeby. Jakmile tlačítko pustíte, vyberte z kontextového menu volbu Vyplnit pracovní dny. Tímto získáte požadovanou posloupnost s ohledem na existující kalendářní data.

excel-dny

6) Rychlé zaplnění buněk vzorcem či daty

Pakliže potřebujete vyplnit skupinu buněk stejným vzorcem či stejnými daty, nemusíte přistupovat ke každé buňce zvlášť. Vyberte libovolnou buňku a táhněte myší nad skupinu buněk, jež mají nést požadovaná data. Ponechte skupinu označenou a začněte vepisovat vzorec či text. Jakmile budete hotovi, stiskněte klávesovou zkratku Ctrl+Enter, jejímž prostřednictvím zaplníte všechny označené buňky.

excel-kopírovaná data

7) Automatické vkládání desetinné čárky

Ušetřete si několik úhozů nastavením automatického vkládání desetinné čárky do zadávaných čísel. Pokud například plánujete vepisovat výsledky měření ve formátu typu „50,35“, tedy dvě celá čísla a dvě desetinná, můžete psát pouze „5035“ a nechat Excel vkládat desetinnou čárku za vás.

Přepněte na kartu Soubor -> Možnosti -> Upřesnit a v sekci Možnosti úprav zaškrtněte volbu Automaticky vložit desetinnou čárku, přičemž vyberte počet desetinných míst.

excel-desetinna_carka

Nevýhodou tohoto řešení je fakt, že jakmile budete chtít vložit řekněme číslo „50“, budete muset vepsat „5000“, neboť by při daném nastavení z vašeho čísla udělal Excel hodnotu „0,5“.

ICTS24

 

V následujícím díle se podíváme, jak vkládat data z rozbalovacího seznamu.