Podívejte se, jak lze zašifrovat vaše připojení k internetu či jakým způsobem je možné šifrovat odesílané e-maily a korespondenci uloženou v počítači.
1. díl: Co je vhodné šifrovat
2. díl: Šifrování připojení k poskytovateli e-mailové schránky
3. díl: Šifrování e-mailových zpráv
4. díl: Šifrování uložených e-mailů
Šifrování připojení k poskytovateli e-mailové schránky
Zabezpečené připojení mezi poskytovatelem e-mailové schránky a vaším počítačem či jiným zařízením vytvoříte pomocí šifrování při využití protokolů Secure Socket Layer (SSL) a Transport Layer Security (TLS). Ostatně stejný mechanismus zabezpečení se používá v internetovém bankovnictví nebo při online nakupování.
Pokud kontrolujete obsah své e-mailové schránky přes internetový prohlížeč (přitom nezáleží na tom, zda kontrolu provádíte na počítači, notebooku, smartphonu či tabletu), nezapomeňte ověřit, zda je povoleno šifrování SSL/TLS. To poznáte tak, že internetová adresa (URL) nezačíná řetězcem http://, nýbrž https://. V závislosti na použitém internetovém prohlížeči se pak může zobrazovat další upozornění vedle panelu Adresa, popřípadě se může objevit ve stavovém řádku prohlížeče ikonka malého žlutého zámku.
Pokud se v panelu Adresa řetězec https nevyskytuje a po přihlášení do webového rozhraní e-mailu ani nic jiného nenaznačuje, že by bylo použito zabezpečené připojení, pak přidejte na konec řetězce http písmenko 's' a stiskněte klávesu Enter. Pokud poskytovatel vaší e-mailové schránky podporuje SSL/TLS, pak tato drobnost stačí, abyste aktuální relaci převedli na zabezpečenou. Poté se podívejte do nastavení vaší e-mailové schránky a pokuste se zjistit, zda lze pro každé příští přihlášení nastavit, aby se standardně používalo zabezpečené připojení. Dále zjistěte, zdali budete moci v kombinaci s adresou začínající na https vyvářet či upravovat oblíbené položky či zástupce co se týče webu s vaší e-mailovou schránkou. Pokud nebude možné nastavit šifrované připojení, pak tuto skutečnost konzultujte nejlépe přímo s poskytovatelem vaší e-mailové schránky, jenž obecně nemusí SSL/TLS podporovat.
Používáte-li pro kontrolu své e-mailové schránky nějakou desktopovou aplikaci typu Microsoft Outlook, popřípadě pokud používáte nějakou aplikaci podobného typu na smartphonu či tabletu, můžete se pokusit využít zabezpečení s pomocí SSL/TLS i v tomto případě, šifrování se však daleko obtížněji konfiguruje a ověřuje. Nejprve otevřete program pro práci s elektronickou poštou a přesuňte se do nastavení programu. Zde bude váš účet pravděpodobně označen jako typ POP/SMTP, IMAP/SMTP, HTTP či Exchange. Hledejte možnost pro povolení šifrování, obvykle ji najdete v pokročilých nastaveních, kde se nachází čísla portů pro příchozí či odchozí připojení.
Pokud například používáte v zaměstnání e-mailový účet Exchange, zabezpečení jsou v tomto případě na jednom vyhrazeném místě, tudíž hned vidíte, zda je pro příchozí nebo odchozí komunikaci a pro váš účet Exchange povoleno šifrování či zabezpečení. Pokud není šifrování povoleno, pak kontaktujte poskytovatele vaší e-mailové schránky a zeptejte se, zda poskytuje šifrování. Popřípadě zvažte, zda by nebylo vhodné přejít na službu, jež šifrování SSL/TLS umožňuje.
V příštím díle si ukážeme, jak šifrovat odesílané e-mailové zprávy.