Pro úspěch týmu pracujícího na nějakém projektu je dnes naprosto klíčová dobrá komunikace. Je přitom úplně jedno, zda se jedná o partu studentů pracující na nějakém školním projektu, malou firmu, v níž tvrdě pracuje několik málo lidí (třeba maloobchod), či obrovský podnik čítající stovky až tisíce zaměstnanců. Oním slovíčkem „dobrá“ se pak myslí taková komunikace, která skutečně funguje. Pro zajištění efektivní komunikace se dnes nabízí celá řada nástrojů usnadňující spolupráci. A pokud využití těchto nástrojů spojíte alespoň s trochou pracovní disciplíny, pak věřte, že ve vašem týmu půjde vše doslova jako „na drátku“.
1. díl článku: Bejvávalo, komunikace a vše kolem ní
2. díl článku: Správa projektů, správa kontaktů
3. díl článku: Společný chat, videokonference
Každý nástroj pro spolupráci by měl obsahovat následující klíčové funkce:
5) Sdílení tabule
Při práci na projektu v reálném čase je potřeba mít možnost sledovat, co jednotliví účastníci projektu chtějí vyjádřit. I když tabule není vždy nezbytnou pomůckou, je naprosto neocenitelná v případě, kdy jednotliví členové týmu chtějí při společném online setkání své myšlenky vyjádřit vizuálně.
6) Označování různých verzí souborů
Vzhledem k tomu, že váš tým neustále upravuje spoustu důležitých dokumentů, je naprosto klíčové vedení jasného přehledu o změnách a jednotlivých verzích dokumentů. Tak zabráníte tomu, aby se během práce na projektu nezáměrně zlikvidovali důležité a potřebné údaje. Slušný nástroj pro spolupráci v rámci projektu vám umožní v čase sdílet různé verze jednoho souboru a v případě potřeby vám umožní obnovit předchozí verzi souboru (třeba pokud se později něco až tak nepovede).
Je zřejmé, že nasazení špičkového nástroje pro spolupráci na projektu představuje pouze (tu lehčí) část z veškerého úsilí, které musí firma vynaložit ve snaze proměnit se na firmu provozující social business. Ta těžší část práce spočívá ve změně firemní kultury tak, aby počítala s nástroji sociálních sítí a efektivně je využívala. Jedná se o neustále pokračující a zároveň opakující se proces, který vás pravděpodobně zaujme zejména tehdy, když budete oslovovat méně angažované spolupracovníky za účelem urychlení a pozvednutí základního povědomí o zvyšování produktivity pomocí sociálních sítí v rámci vaší firmy.