Tip: Zefektivněte práci v MS Word 2010 - 1. díl

24. 2. 2012

Sdílet

 Autor: © pressmaster - Fotolia.com
Ačkoliv Microsoft obohatil kancelářský balík Office o pás karet z důvodu snazšího přístupu k funkcím, některé vlastnosti jsou stále skryty, i když mohou výrazně usnadnit práci.

Ne všechny funkce kancelářského nástroje MS Word 2010 lze objevit pouhým pohledem na ikony implicitně umístěné do pásu karet. Některé často velmi užitečné vlastnosti jsou ve skutečnosti skryty v rozbalovacích menu či dialogových oknech, některé naleznete pod nepříliš známými klávesovými zkratkami.

Používáte často některé speciální znaky a chtěli byste je umístit do pásu karet, či byste si například přáli doplnit slovník o specifické výrazy používané ve vaší společnosti? Podívejme se na několik užitečných triků, jež práci s programem MS Word zpříjemní.

 

1) Vytvořte linky pro položky formuláře

Pokud tvoříte formulář, do nějž budou po vytisknutí doplňovány údaje ručně, můžete použít tabulátory pro snadný zápis tečkované (či jiné) čáry, jež bude podtrhovat prostor vyhrazený pro doplnění údajů.

Na novém řádku zapište požadovaný údaj (například Jméno:), jenž bude uživatele vyzývat k doplnění textu. Za daný údaj volitelně vložte mezeru a následně v pásu karet přepněte na kartu Domů a u kategorie Odstavec otevřete dialogové okno (skrývá se pod šipkou v pravém dolním rohu).

MS Word 2010 - odstavec

Tlačítko Tabulátory vyvolá další dialogové okno, v němž můžete nastavit horizontální umístění tabulátoru (zarážky, do jejíž úrovně se přesune kurzor po stisknutí klávesy Tab), a níže v sekci Zarovnání zvolte požadovaný typ čáry. Vše potvrďte tlačítkem OK.

MS Word 2010 - tabulatory

V dokumentu klikněte na místo, od nějž si přejet vytvořit zvolenou čáru. Stiskněte klávesu Tab a následně se zobrazí čára v délce závislé na nastavení vzdálenosti tabulátoru. Stejným způsobem můžete pokračovat na dalších řádcích. Jakmile se budete chtít vrátit k normálnímu editování, stiskněte klávesovou zkratku Ctrl+Shift+N (nebo v kartě Domů klikněte v sekci Styly na styl Normální).

Výsledek pak může vypadat například nějak takto:

MS Word 2010 - formular

2) Tisk stránek v opačném pořadí

Jestliže jste zjistili, že se vám při tisku listy řadí v opačném pořadí, než potřebujete, můžete přizpůsobit i tohle nastavení. Klikněte na kartu Soubor, vyberte Možnosti a v pravém panelu zvolte Upřesnit. v okně vyhledejte sekci Tisk a zaškrtněte možnost Tisknout stránky v opačném pořadí. Potvrďte tlačítkem OK.

ICTS24

MS Word 2010 - tisk

V příštím díle si ukážeme, jak označit položky automatickým sekvenčním číslováním za pomocí polí.