Her, ve kterých by se létalo, a teď je celkem jedno s čím, bohužel příliš nevzniká. Přitom ještě v devadesátých letech minulého století byly simulátory všeho druhu oblíbeným žánrem. Pak se do nich začaly implementovat nejrůznější arkádové prvky, aby nakonec letadla herní scénu takřka opustily. Ostatně, už ani oblíbený Flight Simulator od Microsoftu pravděpodobně nebude vznikat v takové podobě jako dosud, případně v takové frekvenci. Firma totiž rozpustila jeho vývojářský tým.
Důvod úpadku žánru je vcelku jednoduchý: hráči baží po co nejpřístupnější zábavě, a tou simulátory při vší úctě nejsou. Renesance by se však mohl dočkat žánr arkádových polétání, v němž je v poslední době velmi aktivní Ubisoft. Uvedl na trh dvojici leteckých arkád Blazing Angels a nyní mnohem ambicióznější titul Tom Clancys HAWX. Jak vidno, hra je zaštítěna jménem slavného spisovatele, který svou „značku" prodal Ubisoftu za neuvěřitelných šedesát milionů dolarů. Proto jí chce firma co možná nejvíce využít a staví pospolité univerzum, do kterého zapadá také HAWX.
Ve hře se vžijete do pilota, který zprvu létá pro armádu, konkrétně pro její speciální složku Ghost (znáte z Ghost Recon Advanced Warfighter - obě hry jsou dokonce propojeny první misí, kde pěšákům pomáháte ze vzduchu). Nicméně následně pilot odchází do důchodu, aby vzal lukrativní nabídku od jisté žoldnéřské firmy, která provádí letecké operace nad Latinskou Amerikou. Občas dokonce s americkou armádou spolupracuje, takže se jedná o zajímavý džob. Ale jen do chvíle, kdy se žoldáci rozhodnou zaútočit na samotné USA. Tehdy samozřejmě pilot opět mění strany. Příběh zní zajímavě, bohužel v něm ale konspirace stylu Tom Clancyho dostávají jen minimální prostor. Většina je vyplněna víceméně nudnými briefingy, které vám prozradí základy a zbytek je pouhopouhý balast.
To by ale nevadilo, pokud by štymovala hratelnost. A tady jsme si od Tom Clancys HAWX slibovali opravdu velké věci. Přece jen, mít k dispozici ultramoderní stroj (mimochodem s nejrůznějšími pomocníky zjednodušujícími ovládání), zavání pořádnou dávkou adrenalinu a vzdušných soubojů. Autorům se však tento potenciál zcela nepochopitelně nepodařilo naplnit. Ze svých zbraňových systémů pálíte většinou na příliš velkou vzdálenost na to, aby šlo o napínavou záležitost. A když už kolem vás nepřítel proletí, je to takovou rychlostí, že sotva stačíte zareagovat. Když už vývojáři dělají arkádu, mají ji upravit tak, aby se u ní hráč především bavil. A je jedno, že přitom poruší další realistický zákon.
HAWX navíc trpí neduhem posledních her Ubisoftu. Úkoly ve hře jsou si příliš podobné a vypadá to jako by vám autoři dávali prostor, abyste si dělali co chcete. Zkrátka, hra není zdaleka zaplněna obsahem, jak bychom si představovali. Mise se točí většinou kolem ochranu určitých objektů, ať už ve vzduchu nebo na zemi. Nepřátelé útočí právě na tyto objekty, nikoliv na vaši stíhačku, což hru docela ztěžuje, jelikož se jim cíl často podaří zničit, aniž byste s tím napoprvé mohli cokoliv dělat, jelikož nevíte co čekat. Ovšem na rozdíl od Assasins Creed či Prince of Persia, což jsou také poslední hry Ubisoftu, nedisponuje HAWX kromě obsahu ani kdovíjak kvalitními herními mechanismy. Jistě, hra na nějakou dobu pobaví, ale nijak náramně a více než pár hodin, než ji znuděně vypnete, nečekejte.
Tím nejlepším je jistě grafické zpracování, které místy dosahuje takřka dokonalosti. Zejména provedení země je parádní. Ovšem kochat se budete jen chvíli, potom na povrch opět vytane stereotyp a zjeví se před vámi hra, která měla potenciál být skvělou, dokonce jsme to od ní čekali, ale která nakonec spadá jen do mírného nadprůměru a časem i do zapomnění.
Plusy: na chvíli letecké souboje pobaví, parádní grafika, přístupné ovládání
Mínusy: příliš stereotypní, souboje nejsou tak napínavé, jak bychom si představovali, občas frustruje
Verdikt: Od Tom Clancys HAWX jsme čekali hodně, bohužel jsme ale výsledkem zklamáni. Není to sice vysloveně špatná hra - na nějakou dobu se u ní pobavíte. Ale u takového projektu jsme zkrátka čekali mnohem více.
Hodnocení: 65%