Tom Tom Go 910

30. 11. 2006

Sdílet

Go 910 je vyspělý navigační přístroj s evropskými a severoamerickými mapami, hands-free, přehráváním muziky v MP3 a vůbec celkově dosti kvalitně navrženým hardwarem. Provází ho však také řada chyb v mapovém podkladu nemluvě o problémech s lokalizací.

bitcoin školení listopad 24

Go 910 je vyspělý navigační přístroj s evropskými a severoamerickými mapami, hands-free, přehráváním muziky v MP3 a vůbec celkově dosti kvalitně navrženým hardwarem. Provází ho však také řada chyb v mapovém podkladu nemluvě o problémech s lokalizací.


  • Přehledový článek o navigacích najdete tady.



Go 910 je spíše obtloustlý (hloubka 66 mm) a těžší (340 g) s citlivou interní anténou; externí můžete dokoupit, ale ani jsem si nevšiml, že ji nemám. Uvnitř najdete i 20GB pevný disk (větší obrázek).


Hardware je rozhodně impozantní – Go 910 (18.490 Kč) má zabudován kvalitní displej s výbornou reakcí na dotyk, trasu počítá velice rychle a stejně tak rychle – pokud je to zapotřebí, například při objížďce – si ji dokáže i automaticky přepočítat.

Fajnšmekry potěší možnost zadat cílový bod pomocí souřadnic, výběr přes PSČ, což někdy může být překvapivě příjemné, ale u nás nefunguje.

Jednoduché ovládání

Ovládání je většinou velmi jednoduché, tlačítka na softwarové klávesnici jsou rozměrná, takže nepotřebujete žádnou pomocnou tužku a i sama navigace se přes dotykový displej pohodlně ovládá bříškem prstu nebo – jak mají v oblibě zejména ženy – nehtem. Většinou příjemně se pracuje i s řadou zájmových bodů jako jsou restaurace, muzea atd., které si můžete nechat vyhledat i vzhledem ke své pozici. Např. restaurace v okolí do řekněme 5 km se vyhledají snadno, s jinými body zájmu to může trvat o něco déle.

Ani u Go 910 nenajdete jiné (hardwarové) tlačítko než zapnuto/vypnuto, což je škoda, protože kupříkladu přímý odskok do plánování trasy jako to mají jiné GPS, by se určitě hodil.

Jinak tu najdete ještě mikrofon zabudovaného hands-free pracujícího přes bezdrátové Bluetooth. Není příliš citlivý a tak mě při umístění navigace do tradičního místa na palubní desce, což zhruba představuje vzdálenost natažené ruky, bylo při telefonování prý hůře rozumět. Naštěstí velmi bohatá výbava obsahuje i externí mikrofon…

Přehnaný marketing

„Přehnaný“ je možná slabé slovo. No řekněte, jak na vás působí slova „Go 910 nejinteligentnější přenosný automobilový navigátor“, nebo „navigace mezi dvěma adresami kdekoli ve vašem regionu/zemi“. Na mě by to působilo dobře, kdyby to platilo, protože i když firma sebejistě mluví o zabudovaných mapách „celé Evropy“ pokud se více začtete, zjistíte, že ani zdaleka to není pravda. Nepokryty totiž zůstávají zejména země evropského regionu bývalého SSSR, chybí ale také pro našince důležité Chorvatsko, které konkurenční Navteq (Tom Tom používá mapy TeleAtlas) nabízí. Jinak jsou na pevném disku ve 4 GB předinstalované i kompletní mapy USA a Kanady.

Nejinak jste na tom s tvrzením, že Go 910 u nás zvládá navigaci od čísla popisného do čísla popisného. Je třeba zdůraznit, že to zvládá jen někde, a to zejména ve velkých městech a zdaleka ještě ne všude – a to vůbec nemluvím o nových či třeba pět let starých domech. Navíc ve velkém městě to ani zdaleka není tolik zapotřebí, jako například na vesnici, kde často chybí názvy ulic a čísla popisná se přidělují ad hoc.

Průměrné mapy

Při kvalitách o kterých byla řeč výše, potíž představovaly pouze mapové podklady. Ty v okolí Prahy vykazovaly poměrně časté výpadky, objevovaly se neexistující křižovatky zatímco jiné opomíjely a nejkurióznější bylo, že mě Go 910 v Davli při příjezdu od Prahy naváděl na levou stranu přímo do Vltavy, zatímco nájezd na most už léta letoucí směřuje do prava. Takovýchto drobností je pak v Praze a jejím okolí celá řada, včetně výpadků hlasové navigace v okamžiku, kdy se křižovatka na mapě zobrazuje správně.

Bohužel v podobném duchu, byť s méně výpadky (zkoušeno ovšem jen krátce při jedné cestě) fungovala navigace i po Vídni. Obvyklá námitka výrobců GPS typu „ČR ještě nemáme dopracovanou“ neobstojí.

Občasné komplikace také působí někdy opožděná hlášení, takže sjezd zaregistruje až v okamžiku, kdy jste pomalu už za jeho úrovní, ale to je také určitě věcí praxe.
V této souvislosti je ale třeba si uvědomit, že žádná navigace, nemá mapové podklady dokonalé, nebo alespoň se dokonalosti blížící (alespoň o ní na našem trhu nevím). Obvykle udávaných 99 nebo dokonce 100 % berte tedy opravdu s rezervou.


Lokalizace není příliš dobrá a vůbec nejde například o háčky. Podstatně větší problém představují – a to i modelu Go 510 – do češtiny nepřeložené názvy zahraničních měst. A než si to uvědomíte, může uplynout i dosti dlouhá doba... (větší obrázek).


Obtížné zadávání míst v zahraničí

Pokud jde o plánování trasy, je možné zvolit si z několika obvyklých variant typu nejrychlejší, či varianty bez placení silničních poplatků a navigace se v tomto případě vždy snaží pomoci (a to dělá výborně!) tím, že operativně nabídne výběr z posledních míst a nechybí ani dnes obvyklá volba „domů“ či na oblíbená místa. Poslední varianta by zasluhovala jen trochu přítulnější obsluhu, i když se – obecně vzato – Tom Tomy ovládají snadno a jednoduše i naprostému laikovi. Ovšem zejména až na výběr města v zahraničí. To je totiž problém, na který v českých reáliích u mapového podkladu narazíte hodně brzy.

Řekněme, že chcete třeba do Vídně… Ale ouha – i když do GPS napíšete „Víden“ (abych citoval použitou češtinu), což zadáte bez problémů, už vám v tomto městě – ať se snažíte, jak se snažíte – Go 910 nenabídne žádné ulice! Abyste se jich dočkali, musíte vědět, že je třeba zadat slovo „Wien“.

Pokud by mapa jednoduše oznámila, že zadané město nezná, bylo by vše o poznání jednodušší! Nemluvě o tom, že by firma měla lokalizaci dotáhnout alespoň na tuto úroveň!

Je také zvláštní, že mě navigace při cestě z Jílového u Prahy na Nové Butovice (část Prahy ležící ve směru na Plzeň) žene přes dálnici D1. Na takovéto „drobnosti“ si však musíte u dnešních navigací zvyknout. Na cesty které znáte, je nepoužíváte a tam kde to neznáte, jste zkrátka za každou pomoc vděční a pár kilometrů navíc vem čert… Hlavně že se GPS chytne hned za další neplánovanou objížďkou…

Jaké jsou?

Samotný systém hlasové navigace většinou vyhovoval (škoda, že je k dispozici zatím pouze jeden hlas), tu a tam se u mě sice projevovala snaha minout odbočku při umístění dvou za sebou (hlášení byla někdy opravdu na poslední chvíli), ale nejspíše jde jen o zvyk a potřebu větší praxe. A protože hardware je výtečný, jedinou výraznou slabinou jinak prakticky bezchybně navržených systémů je jen průměrný mapový podklad s řadou drobných chyb a hlavně velmi špatná práce se jmény zahraničních měst. Doufejme, že se s tím Tom Tom, resp. TeleAtlas, vypořádá rychle. Tyhle jinak velmi příjemné navigace si to určitě zaslouží.

A ještě poznámka na závěr: Pokud by se vám cena Go 910 zdála přece jen neúnosně vysoká a model One Regional zase příliš omezený v mapovém podkladu, což je ostatně svatá pravda, podívejte se na Go 510 (14.990 Kč), který s mapami značné části Evropy na SD kartě, představuje zlatý střed nabídky. Zkoušel jsem ji také a i když problémy s mapami jsou obdobné, představuje určitě tu nejlepší kombinaci cena/výkon v současné nabídce Tom Tomu pro ČR.



Foto: Tom Tom

- - Bohumil Herwig, IDG on-line