Tomb Raider: Anniversary

2. 7. 2007

Sdílet

Deset let po vydání prvního dílu Tomb Raidera se v jeho remaku vracíme do roku 1996 do indické Kalkaty. Právě tehdy a tam si archeoložku Laru Croft najala proradná obchodnice Jacqueline Natla, aby odhalila tajemství Potomka Atlantidy...

Deset let po vydání prvního dílu Tomb Raidera se v jeho remaku s podtitulem Anniversary znovu vracíme do roku 1996 do indické Kalkaty. Právě tehdy a tam si britskou archeoložku Laru Croft najala proradná obchodnice Jacqueline Natla, aby odhalila tajemství Potomka Atlantidy...



Klíčovým slovem, se kterým je předělávka původního a veleúspěšného Tomb Raidera úzce spojena, je „nostalgie“. Po deseti letech se na monitory vrací ta Lara, jakou ji všichni chtějí mít, aby opět hledala bájný artefakt Scion. A navíc se vrací do důvěrně známých, ač vizuálně nesrovnatelně atraktivnějších a detailně vykreslených lokalit, jež ji opět zavádějí do rozvalin peruánské vesnice, katakomb antického města nebo do komnat egyptských pyramid. Navzdory stovkám levelů, které příznivci Tomb Raidera za deset let odehráli, si totiž každý pamatuje, jak se za Larou poprvé zavřely dveře skalního chrámu a ona se rozběhla dlouhou úzkou chodbou, kde ji ohrožovaly automaticky vystřelované šipky a vzápětí na ni zaútočili netopýři. Autoři remaku si toho byli dobře vědomi a některé sekvence imitují takřka záběr po záběru (viz scéna, ve které Lara z výšky bezmocně sleduje, jak se na jejího průvodce vrhnou vlci). Přitom je však doplňují novými působivými a někdy dokonce interaktivními ingame animacemi (ve „ztraceném světě“ plném raptorů musíte ve správný čas stisknout směrové šipky, aby Lara unikla dinosauřímu chřtánu).



Inovace hry běžící na enginu sedmé části série Tomb Raider: Legend jsou spjaty hlavně s pohyby, jež Lara v původní hře ještě neovládala (ale které se naučila během dalších dílů). V Tomb Raideru ročník ’96 hraběnka z Abbingdonu uměla běhat, skákat, plavat, střílet a sbírat nebo manipulovat s předměty. V aktuální hře se rejstřík jejích kousků obohatil především u akrobatické veletoče na tyčích, používání háku (díky němuž běhá i po zdech), šplhání po sloupech, lanech nebo žebřících a v neposlední řadě i o balancování na malých plošinách na vrcholcích úzkých sloupů či kůlů. Protože se Lařina gymnastická choreografie rozšířila, pozměnila se i podoba říms, ramp či sloupů, přes které vede cesta k hledanému přepínači, klíči či artefaktu. Úkoly sice zůstávají v zásadě stejné, při řešení prostorových hádanek však musíte využívat jiné postupy a cesty než kdysi. Narozdíl od původní hry si můžete navolit automatické zachytávání Lary na okrajích říms i objektů, celou hru si tím ale pokazíte.



Akční pasáže respektive přestřelky jsou stále nejneohrabanější a tentokrát i nejnepřehlednější součástí hry, ačkoli i u nich došlo k několika inovacím. Klíčovou novinkou jsou úhybné adrenalinové manévry. Reagujete jimi na útoky rozzuřeného protivníka, při kterých nastává jakási varianta „bullet-time“, aby měla slečna Croft dost času zacílit na hlavu nepřítele (zlikvidovat bez tohoto triku například T-Rexe je prakticky nemožné). Protivníci Lary mají v duchu originální hry většinou čtyři, nikoli dvě nohy, jejich AI je však i na zvířata prachbídná. Hra ale není postavena na žádném bezhlavém střílení, ale hlavně na prozkoumávání ztemnělých koutů, překonávání zákeřných pastí, rozhýbávání ozubených mechanismů, louskání zapeklitých puzzlů a časově limitovaných (a v závěru již pekelně frustrujících) akrobatických „sestavách“, při nichž se Lara musí – bez možnosti ukládání! – dostat z bodu A do bodu B.



Arzenál Lařiných zbraní je omezen jako v prvopočátcích: kromě bezedných pistolek má k dispozici brokovnici, dvě pistole ráže 50 a dvojici automatů Uzi. Novinkou je jen již zmíněný kovový závěsný hák, díky němuž se fešná dobrodružka může (podobně jako Indiana Jones na svém biči) přehupovat přes propasti. Kupodivu ve svém inventáři Lara již nemá světlice, které prvním dílům Tomb Raidera dodávaly nezaměnitelné „pohádkové“ kouzlo.



Navzdory mnohonásobně efektnější grafice lokací i vzhledu samotné Lary (která teď vypadá jako klon Angeliny Jolie zkombinovaný s Evangelinou Lilly aneb s Kate ze Ztracených) není remake vzrušivější než originál. Zčásti proto, že hra dnes nepůsobí zdaleka tak převratně jako kdysi, a částečně také vinou „zmatenějšího“ ovládání Lařiných pohybů (s nímž má celá série problémy od šesté části The Angel of Darkness). Původní Tomb Raider je však jako první láska, na niž se nezapomíná – a která se vám nyní po letech zase vrátila zpátky do života.

bitcoin školení listopad 24



Hodnocení: 8,1
Žánr: Akční adventura
Výrobce: Crystal Dynamics
Vydavatel: Eidos Interactive
Distributor pro ČR: Cenega Czech
Lokalizace: titulky, manuál
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ne
Internet: www.tombraider.com/anniversary

Autor článku