V rámci konference Symposium/ITxpo, která proběhla ve francouzském Cannes, vystoupili analytici společnosti Gartner s vizemi budoucího vývoje v oblasti telekomunikací, přičemž do roku 2012 čekají v tomto segmentu řadu zásadních proměn.
Podle Gartneru nastala doba, kdy se tradiční telekomunikační společnosti budou muset začít rychle měnit, pokud nechtějí zaniknout. Již nelze spoléhat na tradiční obchodní strategie jako snižování cen, masovou reklamu či vytváření zvýhodněných balíčků služeb. Na trh totiž noví hráči v oblasti telekomunikací, jakými jsou třeba Apple či Google, přinášejí nové obchodní modely. Ty vychází z aktuálních potřeb dnešních uživatelů a jsou pro tradiční telekomunikační společnosti výzvou k tomu začít se také měnit. Nicméně podle Gartneru pouze 20 % takových společností tuto přeměnu zvládne úspěšně.
Na straně zavedených telekomunikačních společností spočívá výhoda ve vlastnictví telekomunikační infrastruktury, jež se ale stává stále méně rozhodující. Noví hráči tento handicap nahrazují atraktivitou svých služeb, které jsou přizpůsobené na míru uživatelům a dynamicky reflektují jejich požadavky.
Tradiční společnosti tedy budou postaveny před důležitá strategická rozhodnutí začít se orientovat i na jiné než dosavadní služby. Podle analytiků společnosti Gartner se nejvýznamnější telekomunikační společnosti do roku 2012 pokusí orientovat i na multimediální zábavu, reklamu či speciální uživatelské služby, ale víc než polovina z nich s touto nabídkou nebude úspěšná. K úspěchu na takových trzích bude potřeba inovovat způsob plateb, zlepšit autentizaci uživatelů a kvalitu produktů, stejně tak jako uzavřít nová partnerství. |
Gartner navrhuje tři obchodní modely, které by tradičním telekomunikačním společnostem měly pomoci obstát v konkurenci. Prvním možným řešením je vstoupit na mediální trh a zaměřit se na inovaci obsahu, spíše než na jeho samotný přenos. Druhým modelem je stát se agregátorem služeb, který se místo na obsah soustředí na jejich distribuci. Množství tohoto obsahu bude možné přebírat přímo z internetu a šíře služeb a jejich dostupnost se stane důležitým měřítkem úspěšnosti. Třetí strategií je pak podle Gartneru zaměřit se v prvé řadě na zprostředkovávání kvalitního připojení a přenos dat. Společnosti, které zvolí toto řešení, by pak mohly snížit počet svých zaměstnanců a soustředit se na co největší automatizaci a uživatelský komfort tohoto procesu.
V následujících pěti letech nedojde jen ke změnám v telekomunikacích. Podle analytiků společnosti Gartner se transformuje i celý trh s IT a ke slovu také zde přijdou alternativní modely jako nutný důsledek technologických změn. Gartner předpovídá, že služby v této oblasti se rozdělí do následujících 14 modelů: utility pro obchodní procesy, infrastrukturní utility, ukládání jako služba, grid computing, komunikace jako služba, utility computing, kapacita na vyžádání, služby vzdálené správy, software jako služba, webové platformy, community source, software streaming, softwarová zařízení a uživatelská zařízení.
Uvedené modely reflektují změny ve využívání IT služeb a měly by nahradit tradiční metody akvizice v této oblasti. Místo klasického procesu vývoje nebo nákupu technologie (hardware či software), instalace a podpory, kdy organizace sama koupí, spravuje a konfiguruje určitou technologii, dojde k alternativním způsobům získávání, distribuce a využívání IT služeb formou netradičních modelů. Během následujících pěti let by se tyto modely měly stát na trhu dominantní, a díky dnešním trendům virtualizace, mobility a zvyšování výpočetního výkonu se jim otevírá cesta k široké podpoře.
Článek lze v kompletní podobě nalézt v tištěném Computerworldu č. 20