Nokia má ve své nabídce kromě známějších Lumií také telefony nesoucí označení Asha, které jsou určené pro méně náročné uživatele. V minulém týdnu společnost zveřejnila čtvrtletní výsledky a z nich vyplývá, že telefonů Asha a Lumia se během posledních tří měsíců loňského roku prodalo dohromady 14 miliónů. Jenže Lumie se na tomto počtu podílely pouhými 4,4 milióny prodaných přístrojů.
Podle všeho jde o vzestupný trend. Ian Fogg, hlavní analytik IHS, dokonce očekává, že v roce 2016 budou low-endové smartphony představovat již 31 % globálního trhu s telefony.
Pořizovací cena těchto telefonů se ve srovnání s některými dražšími modely může lišit až o desítky tisíc korun, což je samozřejmě něco, na co slyší významná část spotřebitelů. Nižší ceny výrobci obvykle dosahují použitím starších procesorů, menších displejů s horším rozlišením nebo méně kvalitního fotoaparátu. Na provádění základních operací jde však o výbavu více než dostačující.
Podobně jako Nokia, také ostatní výrobci zařadili levné smartphony do své nabídky. Výjimkou je v tomto směru Apple, o kterém se však již proslýchá, že o podobném kroku rovněž uvažuje. „Apple se stále soustředí na dražší část trhu. Otázkou je, jestli se mu z hlediska ziskovosti vyplatí zůstat v tomto neustále se zmenšujícím prostoru. Kvůli nákladům z rozsahu možná bude muset rozšířit pole své působnosti,“ myslí si Fogg.
Apple je sice znám výrobou vysoce kvalitních produktů. „To však vůbec nevylučuje možnost, že by mohl vyrábět levný iPhone, který by přesto obsahoval kvalitní komponenty. Skvělým příkladem je iPod. Ten byl na trh uveden jako prémiový produkt, ovšem Apple později přidal verze mini, nano nebo shuffle, jejichž pořizovací cena se velmi liší,“ říká Fogg. Uupozorňuje také na fakt, že v současné době si mohou spotřebitelé za různé ceny koupit iPhone 4, 4S nebo 5. Je zkrátka přesvědčen o tom, že širší nabídka chytrých telefonů by Applu jen prospěla.