S nárůstem práce z domova rostly také prodeje počítačů. Nárůst ve druhém kvartále letošního roku zaznamenaly společnosti Gartner a IDC, ačkoliv jejich čísla se s ohledem na odlišnou metodologii liší. Zatímco dle první zmíněné prodejnost PC meziročně vzrostla o 2,8 %, dle druhé to bylo dokonce o 11,2 %. Rozdíl je dán tím, že IDC do svých výpočtů zahrnuje také Chromebooky.
Dle Gartneru se za druhé čtvrtletí letošního roku prodalo celosvětově 64,8 milionů počítačů. Z výrobců zaznamenali největší nárůst Acer (23,6 %) a Asus (21,4 %), ačkoliv jejich pozice mezi ostatními se nezměnila – Acer je pátým nejprodávanějším výrobcem počítačů, Asus šestým. Na špici zůstává značka Lenovo.
„Dané období znamenalo krátkodobé vzpamatování se z výpadku dodávek z Asie,“ říká analytička Gartneru Mikako Kitagawová, podle které obzvlášť silný zájem vykazoval region EMEA, tedy Evropa, Blízký východ a Afrika. Díl na tom mají prodejci a distributoři, kteří po výpadku způsobeném pandemií koronaviru ve velkém doplňovali zásoby.
Jakmile tak obchodní subjekty doplní ještě nedávno nedostupné zboží, dá se očekávat, že zájem opět o něco padne, zejména v oblasti notebooků.
„Poptávka po nich rostla, jelikož lidé byli nuceni pracovat či vzdělávat se z domova. Déle než po letošní rok tento růst ale nepotrvá,“ odhaduje Kitagawová. Ve Spojených státech ze zvýšené poptávky nejvíc těžily společnosti HP a Microsoft. HP meziročně poskočila o 20%, Microsoft o 15,2%.
IDC ve svých průzkumech vyzdvihuje zejména Apple, firma prý ve sledovaném období prodala o 36 % více počítačů než loni, HP je na tom lépe o 17,7 %.
„Síla poptávky hnané potřebou práce a studia z domova předčila očekávání a učinila z počítačů opět střed zájmu,“ hodnotí za IDC Jitesh Ubrani. Ohledně budoucnosti je však i on spíš skeptický. „Jestli tato poptávka a využívání počítačů v takové míře přetrvá i během očekávané recese a ve světě po koronaviru, teprve uvidíme, ale školy i pracoviště začínají znovu otevírat a rozpočty se zmenšují.“