Hlavní navigace

Trh se smartphony se už pomaluje stabilizuje

31. 1. 2024

Sdílet

 Autor: Honor
Podle průzkumu společnosti Canalys zaznamenal globální trh s chytrými telefony ve 4. čtvrtletí 2023 meziroční růst o osm procent a dosáhl 319,5 milionu kusů, což dále naznačuje známky stabilizace a oživení.

Celkové dodávky za celý rok 2023 dosáhly 1,14 miliardy kusů, což znamená 4% pokles oproti roku 2022. Přestože se společnost Apple potýká s problémy na hlavních trzích, poprvé si v roce 2023 vydobyla první místo s 20% podílem na trhu a 229,2 milionu dodávek.

Koupili jste si letos smartphone?

Těsně za ním následoval Samsung, který si zachoval ziskovost jako svou strategii, dodal 225,4 milionu kusů a získal 20% podíl na trhu. Společnost Xiaomi si upevnila třetí pozici a s celkovými dodávkami 146,4 milionu kusů si udržela 13% podíl na trhu. Na čtvrtém a pátém místě se umístily společnosti Oppo a Transsion s 9 %, resp. 8 % podílem na trhu.

„Oživení na rozvíjejících se trzích vedlo v druhé polovině roku 2023 k oživení, které snížilo pokles,“ komentuje Sanyam Chaurasia, senior analytik společnosti Canalys.

Latinská Amerika, Afrika a Blízký východ, které těží z dalšího strategického zaměření a zdrojů prodejců, kteří uvedli na trh řadu modelů pro masový trh, vykazovaly od 3. čtvrtletí 2023 silnou dynamiku oživení. Mezitím, jak se zlepšovaly makroekonomické podmínky v regionu APAC, se ke konci roku výrazně zvýšila spotřebitelská poptávka.

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Společnosti Transsion a Xiaomi těžily z tohoto silného oživení masového trhu a ve čtvrtém čtvrtletí dosáhly pozoruhodného meziročního růstu. Vyspělé trhy, včetně pevninské Číny, Evropy a Severní Ameriky, však stále čelí silným protivětrům v důsledku utlumených spotřebitelských výdajů a snížených investic do prodejních kanálů. V roce 2024 zůstanou rozvíjející se trhy strategickým bojištěm pro většinu prodejců chytrých telefonů usilujících o růst.

„Prodejci chytrých telefonů byli v roce 2023 svědky výrazného zlepšení ziskovosti navzdory poklesu trhu,“ poznamenal Toby Zhu, senior analytik společnosti Canalys.

V reakci na pokles trhu byli prodejci opatrní při svých obchodních operacích, když zefektivnili výdaje a zaměřili se na své klíčové trhy. Mezitím se v prvním pololetí 2023 do značné míry snížil celkový objem nevyřízených zásob, což zvýšilo provozní tlak na prodejce, aby se zbavili zásob. 

A konečně, ceny komponent a čipových sad byly v uplynulém roce relativně nízké, což prodejcům umožnilo zvýšit ziskové marže a vyvinout konkurenceschopné produkty. Prodejci se cítí finančně jistější při zachycování případné vznikající poptávky a podporují pružnější motivační opatření.

„Investice do umělé inteligence v zařízeních pro high-end segment a rozšiřování dodávek v segmentech střední a nižší třídy se stanou dvěma strategickými směry pro prodejce smartphonů v roce 2024,“ řekl Zhu.

bitcoin_skoleni

Kvíz: Jste znalci Windows 11? Přečtěte si také:

Kvíz: Jste znalci Windows 11?

AI bude sahat od diferenciace na úrovni produktů až po provozní a firemní strategii, přičemž se bude u jednotlivých společností lišit. Společnost Samsung zahrne generativní AI do své dlouhodobé produktové strategie. Zároveň čínští prodejci, jako jsou Xiaomi, vivo, Oppo a Honor, již na svých domácích trzích uvedli na trh vlajková zařízení s funkcemi generativní AI.

Na druhou stranu se prodejci budou i nadále soustředit na zvyšování objemu a rozsahu, aby si udrželi svůj podíl na peněžence a úroveň priorit v maloobchodních kanálech a dodavatelských řetězcích i v nestabilním prostředí. Segment masového trhu bude pro prodejce středem zájmu, zatímco nabídka hodnoty za peníze a cenová dostupnost jsou v krátkodobém horizontu hlavními produktovými strategiemi.

 

Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.