Jak to tedy vlastně je? Pokud si prohlédnete obchod firmy Borland, najdete v
kategorii vývojářských nástrojů tři nové produkty: Delphi 2006, C++ Builder
2006 a C# Builder 2006. Podrobnějším prozkoumáním popisu však zjistíte, že
obsah je stejný! Všechny tři obsahují jedno vývojářské prostředí, označované
jako Borland Developer Studio (BDS) ve verzi 4, a k němu všechny tři jazykové
verze - Delphi vulgo Pascal, C++ a C# (každý ve své nejnovější verzi). A aby to
nebylo jednoduché, je potřeba rozlišovat, pro jakou cílovou platformu je která
jazyková verze určena.
Asi nejjednodušší záležitostí je verze C#, která je pokračovatelem C# Builderu
1 a je určena pro platformu .NET. Vzhledem k tomu, že Borland nestihl
implementovat .NET Framework 2.0, jehož uvedení se téměř krylo se zahájením
výroby Delphi 2006, zůstalo v případě samotného C# vlastně všechno při starém.
To situace okolo C++ je mnohem zajímavější. Jeho kořeny sahají někam do roku
2002 a jenom skalní fanoušci si pamatují jeho přímého předchůdce - C++ Builder
6. Vzhledem k tomu, že se jedná téměř o zmrtvýchvstání, není divu, že zůstal
zatím určen pouze pro platformu Win32 (která však díky zpoždění systému Vista
bude určitě ještě nějaký pátek aktuální). I tak způsobilo C++ nemálo komplikací
a do výroby šlo koncem listopadu kvůli několika nepříjemným chybám pouze jako
"Technological Preview". Nicméně již na konci prosince byl na webu k dispozici
bezplatný update, který jej v očích výstupních kontrolorů i uživatelů povýšil
na plnohodnotného člena rodiny BDS.
Pokud jde o novinky, určitě bude pro "céčkaře" největší změnou celé vývojářské
prostředí studia. Až tento přechod vstřebají, určitě si všimnou i speciálních
novinek, třeba vylepšení podpory sestavení aplikací (možnost přepínání mezi
více konfiguracemi, definice událostí během sestavení), běhových knihoven
Dinkumware nebo integrace technologie CodeGuard do ladicích prostředků studia.
Pascalská (Delphí) jazyková verze je určena pro obě platformy a jakožto
vlajková loď prochází nejplynulejším vývojem. Ze speciálních novinek mě zaujala
možnost deklarovat parametry u konstruktorů, deklarace nevirtuálních metod,
statické metody a vlastnosti nebo přetěžování operátorů.
Samotné vývojářské prostředí bylo na všech frontách vylepšeno. Potěší zejména
nový správce paměti, který slušně zrychlil start i odezvu prostředí. Projeví se
to zejména tehdy, pokud startujete pouze konkrétní jazykovou verzi, nikoliv
celé studio. Precizní návrh formulářů usnadní funkce Design Guidlines, která
zobrazují vodicí a zarovnávací čáry během pohybu vizuální komponenty po ploše
formuláře. Jakousi náplastí na nářky vývojářů, že se v prostředí se spoustou
oken nedají navrhovat velké formuláře, je Form Positioner, který zobrazuje
polohu zobrazovaného výřezu vůči celému formuláři.
Slušná řádka vylepšení potkala editor kódu: vylepšena byla navigace mezi
metodami uvnitř třídy či unity pomocí horkých kláves, doplněna byla funkce
dokončování bloků (např. závorek), zlepšila se čitelnost textu a editor umí
pomocí barevných pruhů po levé straně odlišovat řádky, které se změnily a byly
či nebyly uloženy. Velmi příjemnou novinkou jsou živé šablony, kdy lze pomocí
tabelátoru procházet šablonou a doplňovat proměnné na příslušná místa. Můžete
používat šablony dodávané výrobcem (pro všechny jazyky) i své vlastnoručně
vytvořené. Editor umí "zabalit" podle vybrané šablony také blok textu.
Doslova mílovými kroky kráčí vpřed technologie ECO i modelování aplikací jako
takové. Plně integrovanou součástí studia je nyní plnohodnotné modelovací
náčiní Together s podporou celé škály UML 2.0 diagramů a návrhových vzorů
(dodávaných i uživatelských), vybavené generováním dokumentace i analytikou a
metrikami kódu. ECO Framework, dodávaný v rámci studia, podporuje nově stavové
stroje pro modelování chování tříd a rozšiřuje vlastnosti jazyka OCL o ECO
Action Language, používaný právě ve stavových diagramech. Navíc část ECO
Frameworku pronikla i do nižších variant studia, takže se stává dostupnou i pro
normální smrtelníky. Mnoho novinek také najde vývojář databázových aplikací -
například podporu Connection Pooling v ovladačích BDP.NET nebo Reconcile Error
Dialog, umožňující uživateli řešení konfliktů při mazání, přidávání či
opravování položek v databázích, podporu Unicode a návratových hodnot procedur
MS SQL serveru a mnoho dalších.
V neposlední řadě nemohu opomenout ani stále těsnější integraci dalších
vývojářských nástrojů. Velice mě zaujala možnost navázat požadavek ze systému
CaliberRM 2005 přímo na konkrétní místo ve zdrojovém kódu, nebo použití
vyhledávacích a vizuálně porovnávacích funkcí Starteam 2005 přímo v prostředí
studia.
Tolik stručný přehled nejvýznamnějších novinek nejnovějšího vývojářského počinu
firmy Borland. Celkový dojem z objemného balíku je skutečně impozantní a
pozitivní. Práce s prostředím se citelně zrychlila - a to je snad ještě
důležitější - zdá se, že Borland konečně začal preferovat kvalitu před
kvantitou, takže prostředí pracuje stabilně a bylo odstraněno mnoho chyb a
problémů předešlých verzí. Vadou na kráse zůstává tedy zejména cena, která
navzdory gigantické konkurenci od minule ještě vzrostla.
Borland Developer Studio 2006
K recenzi poskytla firma: Borland, http://www.borland.cz
Cena: viz shop.borland.cz