Tržní kapitalizace 10 největších AI společností vyrostla od debutu ChatGPT o 5 bilionů dolarů

5. 6. 2024

Sdílet

 Autor: Accenture
Jedním z názornějších způsobů, jak demonstrovat boom umělé inteligence, je tržní kapitalizace deseti největších společností, které se touto technologií intenzivně zabývají. Trhu však dominují jen tři z nich.

Podle výzkumu společnosti Finbold vzrostla tržní kapitalizace deseti největších firem v oblasti AI od 3. prosince 2022 do 5. června 2024 o 5,4 bilionu dolarů.

Největší vítězové zlaté horečky umělé inteligence

Zavedení AI vyneslo vybrané firmy na nebývalá maxima, přičemž jen málokterá z nich uspěla tak jako výrobce čipů Nvidia, jehož tržní kapitalizace vzrostla z relativně skromných 420 miliard dolarů na 2,8 bilionu dolarů.

Nicméně bez ohledu na to, jak působivý byl její vzestup, nebyl polovodičový gigant jedinou společností, která zaznamenala masivní růst v důsledku boomu umělé inteligence, a zdaleka není největší.

Zakažte Facebooku, aby si na vašich příspěvcích vytrénoval svou AI Přečtěte si také:

Zakažte Facebooku, aby si na vašich příspěvcích vytrénoval svou AI

Microsoft učinil strategický krok, když se v roce 2019 stal podporovatelem a partnerem OpenAI, což výrazně posílilo jeho schopnosti v oblasti AI a vedlo k výraznému růstu tržní kapitalizace.

Růst AI zůstává znepokojivě koncentrovaný

Zajímavým trendem vyplývajícím z údajů o růstu společností zabývajících se AI je neuvěřitelná míra koncentrace přílivu na trh.

Společnost Nvidia, která ve zkoumaném časovém rámci vykázala růst ve výši 2,4 bilionu dolarů, se na celkovém růstu deseti největších společností podílí zhruba 45 %. Navíc většině zbývajících 55 % růstu dominují pouhé tři firmy: Microsoft, Alphabet (Google) a Meta Platforms (Facebook, Instagram).

Rozeznáte fotografii od obrázku vytvořeného umělou inteligencí? Přečtěte si také:

Rozeznáte fotografii od obrázku vytvořeného umělou inteligencí?

Situace je velmi podobná, pokud jde o celkovou tržní kapitalizaci deseti největších společností v oblasti umělé inteligence k 5. červnu 2024.

Tři největší firmy, Microsoft, Nvidia a Alphabet, mají dohromady tržní kapitalizaci 8,1 bilionu dolarů, což představuje 78,64 % z celkových 10,3 bilionu dolarů. Započtením společností Meta a Tesla se tento podíl zvyšuje na 95,77 % s celkovou tržní kapitalizací 9,8 bilionu dolarů.

Naproti tomu poslední tři společnosti tvoří pouhých 0,81 % s 83,32 miliardy dolarů.

Módní slovo, ale ne stříbrná kulka

Přijímání terminologie související s umělou inteligencí a integrace této technologie – ať už se po ní volá, nebo ne – se stalo oblíbenou strategií společností, které se snaží přilákat a zaujmout investory.

Finbold analýza růstu deseti největších společností působících v tomto odvětví však ukazuje, že přes veškerou popularitu a příslib umělá inteligence zdaleka není stříbrnou kulkou zaručující růst churavějícím společnostem.

Odemkněte maximální výkon kolegů pomocí špičkových technologií Přečtěte si také:

Odemkněte maximální výkon kolegů pomocí špičkových technologií

Navzdory úspěchu společností, jako jsou Nvidia, Meta a Palantir, některé akcie poklesly, přestože se podílejí na špičkových technologiích.

Ukázkovým příkladem je společnost Tesla Motors Elona Muska, která navzdory svým inovacím v oblasti elektromobilů (EV) nedokázala čelit širšímu poklesu průmyslu.

ICTS24

Přestože pracuje na umělé inteligenci zaměřené na poskytování plně autonomních vozidel – a přestože miliardář a majitel firmy slíbil v srpnu představení „kyberkabiny“ – tržní kapitalizace společnosti Tesla klesla o 48 miliard dolarů od doby, kdy vydání programu ChatGPT odstartovalo boom umělé inteligence.

Také Mobileye – dceřiná společnost Intelu a další firma pracující na asistenci řidičů řízené umělou inteligencí – zaznamenala od konce roku 2022 pokles tržní hodnoty akcií.

 

Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.