Turok je prostě legenda! Je to první hra, která nám ukázala krásy 3D akcelerované grafiky, i když trochu na úkor hratelnosti. Jaký bude zbrusu nový next-gen díl? Překoná jeho hratelnost vizuální stránku? Vše se dozvíte v preview.
Turok je prostě legenda! Podle mnohých jediná graficky next-gen hra, která kdy vznikla. Bodejť by ne, vždyť herní dějiny se dělí na rozkostičkováno před Turokem a krásně filtrováno po Turokovi. Ovšem musíme si nalít čistého vína, nebýt tehdy zaslepeni tou opravdu dech beroucí grafikou, dnes už by si na tuhle záležitost nikdo ani nevzpomněl. Nicméně série se narodila, chytla za srdce a nebyl důvod neždímat pěněženky hráčů napříč platformami. Doposud vyšlo úctyhodných šest dílů, povětšinou lehce nadprůměrné kvality nepřekonávající první kapitolu, avšak pořád je to málo a nová generace konzolí a hráčů nemůže být bez svého Turoka. Takže do sedmera všeho dobrého i zlého mašinka Turok - táhnoucí sedm vagónků - brzy vjede do stanic PC, Xbox 360 a PS3.
Hlavní linku příběhu můžeme přirovnat ke Coppolově Apocalypse Now, stejně jako kapitán Willard honí plukovníka Waltera E. Kurtze po džungli, budete v kůži Josepha Turoka honit Rolanda Kanea, taktéž převážně po džungli. Oba nahánění mají společné to, že byli dobří vojáci a nikdo neví, proč jim najednou ruplo v kouli. Vámi naháněný ptáček nečeká, až si pro něj přijedete někam do Caracasu, ale zdrhne rovnou na jinou planetu. Jelikož je Joseph voják každým coulem, na nic se neptá a rozkaz Kanea chytit bere za slovo boží. Protože je členem elitní jednotky s názvem Whiskey Company, sbalí svých tucet špinavců a vyráží na vzdálenou planetu. Kde nejvíce času strávíte broděním vysokou travou a schováváním za vysoké stromy džungle, neboť právě ona je nejčastějším povrchem planety. Džungle bude tedy vaším denním chlebem a snad dokonce lepší než v Crysis, což je docela odvaha tvrdit, ale třeba tomu tak bude. Ovšem nebudete se brodit jen zeleným peklem, v Propaganda Games nám slibují i jiné prostředí: hory, jeskyně, továrny či vesmírnou loď.
Alfou a omegou celé série Turok jsou bezesporu dinosauři a výborná grafika. Z té už sice nebudete trpět divokými sny o nikdy neviděném, ale díky použití Unreal 3.0 enginu bude určitě vynikající. Dinosaury malé i velké nemůže nejnovější pokračovaní samozřejmě vypustit. Ovšem nehrají absolutní prim; jsou na planetě doma a vědomi si své absolutní převahy nejsou první, kdo vyvolá konflikt. Neslouží ani vám ani nepříteli. Jednají podle hesla padni komu padni. Popudíte si je proti sobě - vaše smůla, naštve je nepřítel - jeho smůla a vaše štěstí. Rozdat si to na férovku s pět metrů vysokým Tyrannosaurem není nejlepší nápad a chce to dobrou strategii jak ty velké ještěří bestie poslat k zemi. Jakmile takovou vhodnou strategii najdete, bude nejlepší, když ji použijete, protože tvůrci slibují udělat z laškovaní s dinosaury velmi akční zážitek, který byste si neměli nechat ujít. Ještěry budete moci využít ve svůj prospěch - poštvete jednoho do tábora vojáků a potom, až tam rozdupá na co přijde, už to jen dočistíte - dorazíte přeživší.
Velká planeta, hustá džungle, na všechno nakonec sám, všude dinosauři a nepřátelští vojáci. To bude chtít buď Ramba kříženého Dutchem Schaeferem nebo křížence Garretta a Sama Fishera. Pravda je taková, že od každého něco. Měli byste zažít jak drsnou akci, kde mají střelné zbraně hlavní slovo, tak tiché plížení, před kterým najíst se fazolí může celou situaci pěkně vyhrotit. Celá hra se ponese v duchu volby a neměla by proto být absolutně lineární. Stealth prvky jsou velkou novinkou, nikdy dříve nebylo potřeba se nikde plížit, takže jak to bude vypadat? Pomalounku polehounku se přikradete k vojákovi, zmáčknete jediný čudlík, šmik a už stříká krev z krční tepny na blízký strom. Jenže ouha, vojáci se rádi vykecávají přes vysílačku a ti ostatní u vysílaček nejsou hloupí, tudíž náhlé přerušení slov divným chrčení jim bude více než divné a vydají se minimálně podívat, co je s kolegou, nebo rovnou spustí alarm. Řešení je jednoduché: počkat, až se budoucí nebožtík vykecá a teprve potom ho pohladit ostřím dýky.
K pohodlnému plížení na velké vzdálenosti vám bude sloužit speciální běh, který vás rychle přenese za další oběť, bez toho, aniž by vás kdokoliv spatřil. Ponechme stranou, že je to hloupost, protože právě rychlý pohyb ponejvíce zaujme pozorovatelovo oko. Ale je to elegantní způsob, jak se vyhnout nudě, při plazení se za větším počtem nepřátel. Nůž není jediná tichá smrtící zbraň, další je luk. U něj si budete muset dát pozor, jak moc napnete tětivu, pokud málo, šíp sova doletí k cíli, a když moc, bude to vypadat, jak když střílí parkinsonik a sotva trefíte původně zamýšlený cíl. Ale co by to bylo za Turoka bez pořádných zbrání, které si navíc můžete vzít do každé ruky jednu a střílet stereo.
Jestli nejnovější Turok konečně vystoupí ze stínu svého otce ukáže až čas, ale naděje jsou celkem velké. Během první poloviny února bychom již měli být chytřejší.
Žánr: akce Výrobce: Propaganda Games Vydavatel: Touchstone Multiplayer: ano Datum vydání: únor 2008 Internet: www.turok.com