Twitter představuje obchodní model. Firmy uvidí, co o nich píšete

11. 9. 2009

Sdílet

Spoluzakladatel společnosti Twitter Biz Stone tento týden novinářům v Mexico City oznámil, že ve čtvrtém čtvrtletí bude mít firma hotový svůj obchodní model.

Do konce roku by totiž měla spustit prémiové služby pro firemní klientelu: na mikroblogovací síť přibude funkce, která platícím klientům bude dodávat různá statistická data mikrobloggerů. Firmy díky tomu budou mít přímo pod nos doručeny informace o tom, co uživatelé o nich píší.

Mezi první dostupné funkce bude patřit "Analytics dashoboard" se statistickými údaji o tweetech týkajících se dané společnosti. Je to ale jen první krok v budování řádného obchodního modelu služby, která se ve světě těší čím dál větší oblíbenosti. Jen ve Spojených státech ji používá více než 20 milionů lidí.

O možných způsobech generování příjmů analytici a komentátoři spekulovali už dlouho. Twitter přesto, že je tak navštěvovaným serverem, na stránkách nezobrazuje ani žádné bannerové či kontextové reklamy.

První verze komerční nabídky pro firmy bude zpočátku co do možností pravděpodobně omezená, řekl Biz Stone. Nesdělil ale žádné bližší informace a ani neupřesnil, kolik firmám za služby bude účtovat nebo jaké úhrnné příjmy Twitter očekává.

Stone se nechal slyšet, že Twitteru nahrává fakt, že ho zná daleko větší počet lidí, než je skutečný počet uživatelů. V tom se podle něj skrývá velký potenciál Twitteru pro další růst.

Firma chce letos zaměstnat i více lidí: V současnosti má asi 65 zaměstnanců a do konce roku jich chce mít kolem stovky. Už tento měsíc se ji podařilo získat Dicka Costola, bývalého manažera Googlu.

Obchodní model nespěchá
V rozhovoru pro Computerwolrd na jaře letošního roku Stone uvedl, že Twitter disponuje dostatkem kapitálu a že nemá důvod s přípravou obchodního modelu spěchat. "Nic nás nehoní, protože máme dost peněz v bance a také trpělivé investory i představenstvo," řekl v dubnovém interview.  Tehdy ještě prohlásil, že Twitter se chce soustředit na expanzi své sítě, zvýšení uživatelské základny a také že na stránku přidá další funkce.

Před několika týdny Biz Stone oznámil, že jeho tým pracuje na tom, aby uživatelé mohli odebírat tweety na základě své zeměpisné polohy. Mohli by tedy být v obraze, co se děje, co bylo tweetnuto, v jejich městě; bylo by jim ale také umožněno ve vybrané oblasti sledovat například události spojené s živelnými katastrofami a podobně.