UFO: Afterlight

16. 4. 2007

Sdílet

Bitva s mimozemšťany neskončila. V dalším dílu české strategické série UFO se lidští kolonisté Marsu nemusí potýkat jen s nástrahami záludné planety, ale i s inteligentními nepřátelskými entitami.

Herní název UFO je nejspíš známý jak protřelým pamětníkům, tak relativně čerstvým příznivcům počítačové zábavy. Zatímco těm prvním se nejspíš vybaví legendární série X-Com, ti druzí si možná vzpomenou na zajímavé, i když ne zcela masově pojaté tituly od české společnosti Altar interactive. A právě na ty navazuje – dějově poměrně přímo – další počin našich statečných chlapců, strategie s podtitulem Afterlight.



Zatímco mezi prvními dvěma díly – Aftemath a Aftershock – byly zejména ve zpracování rozdíly spíše jen kosmetické, Afterlightse od svých předchůdců liší poměrně zásadně. Konec konců už úvodní intro naznačuje, že tentokráte nebudeme tak docela bránit matičku Zemi. Líbivý filmeček nám odkryje další část příběhu exodu lidstva z planety Země po uzavření mírové dohody s mimozemskými Reticulany. Zatímco ve druhém díle jsme se dozvěděli, že část emigrantů se usadila na obrovské vesmírné lodi na orbitu Země, nyní se seznamujeme s osudem dalších uprchlíků, které reticulanské lodě transportovaly na Mars. A na této planetě se také bude odehrávat celé vaše nové dobrodružství...



Základem světlých zítřků je domovská základna vybudovaná kolem velkého sarkofágu s hybernovanými pozemšťany, kteří mají být probuzeni ve chvíli, kdy bude Mars připraven k osídlení. Vy coby velitel stanice ovšem bude mít k dispozici jen hrstku vybraných, kteří tvoří tým průkopníků a osadníků. Jenže nic není tak snadné, jak se zdá. Hned v první misi totiž budete konfrontováni s roboty, které na Marsu nejspíš zanechaly původní obyvatelé planety, starodávná vyspělá civilizace. Poté se objeví podivní agresivní beastmani, a ani Reticulané, kteří žijí ve vašem sousedství, nemusí být navždy vašimi přáteli... Koncept hry je tedy jasný, a už mnohokrát vyzkoušený – stavění základny, zabírání území, vyvíjení nových technologií, obrana vlastních teritorií...



Hra je opět rozdělena na dvě základní části - strategický režim s mapou celé planety a taktické mise na relativně malých bojištích. Obě doznaly od předchozích dílů změn, a podle našeho názoru vesměs k lepšímu. Na hlavní mapě si samozřejmě můžete prohlédnout, jaká území ovládáte, a také to, jaká teritoria můžete zkusit obsadit. Každou lokalitu je možné probádat pomocí geosondy, a následně v daném místě postavit důl, nebo se třeba pustit do vykopávek artefaktů po ztracené civilizaci. Samozřejmě, že každé území nabízí jinou výhodu. Zpočátku budete těžit tři základní suroviny, ale později k nim s potřebnými znalostmi přibudou i další.



Vaším nejdůležitějším kapitálem jsou lidské zdroje. Rekrutace nových vojáků, vědců a techniků je poměrně vzácná, takže si jednak budete své svěřence opatrovat jako oko v hlavě, a také si časem zapamatujete, kdo je specialistou na kterou činnost. Je fajn, že někteří jedinci mají kombinované povolání, třeba voják / vědec. A ještě lepší je systém vývoje jednotlivých chlapíků a žen. Klasickým RPG způsobem získávají zkušenosti za úspěšné mise (vojáci), ale i za civilní činnosti, třeba práci s geosondou (technici) nebo výzkum v laboratoři (vědci). Vojáci jsou trochu speciální tím, že s každým novým levelem si mohou zvýšit jednu z bojových vlastností (síla, obratnost a podobně), na jejichž růst se váže vylepšování různých dalších atributů (střelba, uhýbání, manipulace s předměty, charisma...). Všechny tři profese pak navíc s každým novým levelem získávají tréninkové body, za něž se v příslušné budově učí různým specializacím. A ty nejsou zdaleka jen o různých bonusech, ale vyloženě i o možnostech, které bez daného tréninku postava nemá. Jde třeba o schopnost navléci na sebe těžké brnění, tahat raketometné zbraně či používat psionické vybavení.



Když jsme ale u těch psioniků – nemyslete si, že si z týmu snadno uděláte partu, která usmaží nepřítele silou myšlenky; psioniky se mohou stát jen Retikulané, které v případě aliance můžete do svých řas také pozvat. Aliance můžete postupně tvořit s různými frakcemi, diplomacie totiž zůstala zachována. Respektive doznala jistých vylepšení, takže se spojenci můžete třeba měnit i technologie či dokonce území. I jednotlivých stran je více, takže vztahy jsou o něco bohatší než v minulém díle.



Alfou a omegou vašeho snažení vedoucího k celkovému vítězství je samozřejmě územní expanze, jelikož těžba bude vaším hlavním zdrojem surovin. A ty potřebujete třeba k rozšiřování základny. A nebo k výrobě. Stavění a produkci musí samozřejmě předcházet příslušný výzkum, který je rozčleněn do různých oblastí... Je toho zkrátka hodně, a coby velitel základny se budete muset setsakramentsky ohánět. Přesto více času nežli na strategické mapě budete trávit na bojištích, ať už přímo v nehostinné krajině rudé planety, či na různých těžebních stanicích nebo třeba nepřátelských základnách. Výsadek do akce může tvořit maximálně sedm jedinců, ať již lidských bojovníků, mimozemských spojenců či třeba mechanických droidů.



Bitvy probíhají klasicky v reálném čase s možností kdykoliv zapauzovat hru; akce se navíc automaticky pozastaví i v předem definovaných okamžicích, jako je například spatření nepřítele, zranění jednoho z vašich svěřenců a podobně. Volby jsou v tomto ohledu poměrně bohaté. Vaši borci mají samozřejmě mnoho možností, jak nepříteli zatopit – kromě tradičních i netradičních palných zbraní můžete využít třeba granáty, miny a jiné výbušniny, nebo se pokusit nepřítele ovládnout pomocí psionického přístroje. Vycvičení vojáci mohou v lehčích brněních i zakleknout či zalehnout, u většiny zbraní lze pochopitelně nastavit různé režimy palby (rychlá střelba, mířená střelba, střelba dávkou...), vaši technici mohou přímo na bojišti opravovat svým kamarádům poškozené brnění, samozřejmostí jsou i lékárničky a různé posilovací drogy...



Graficky se jedná o krok kupředu, i když s úplnou špičkou se titul stále rovnat nemůže. Nicméně pro strategické účely je technické zpracování naprosto dostatečné, výhrady můžeme mít jen k občasným problémům s kamerou. Zlepšilo se i zdlouhavé nahrávání, které otravovalo fanoušky minulého dílu, i když i zde mají autoři určitě jisté rezervy. UFO: Afterlight není hrou pro každého, nicméně pro příznivce taktických strategií a sci-fi žánru jde o velmi povedený kousek.



Hodnocení: 8,0
Výrobce: Altar interactive
Vydavatel: Idea Games
Distributor pro ČR: Cenega Czech
Lokalizace: titulky
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ano

ICTS24



Hru si můžete zakoupit na serveru Hry.sw.cz za cenu 822 Kč s DPH.