UI nestačí, firmy hledají experty na UX

20. 1. 2013

Sdílet

 Autor: © Alexander Santander - Fotolia.com
Alespoň v jedné disciplíně dochází k neuvěřitelnému převisu poptávky nad nabídkou – tomu odpovídají pracovní podmínky specialistů UX (User eXperience – snadnost ovládání).

Pohled uživatelů do dat v digitálním světě se v několika posledních letech zásadně změnil. Přesněji řečeno, jejich pracovní „průzor“ se změnil ze stále zvětšujících se stolních monitorů na maličká okénka mobilních zařízení. I ta pochopitelně čeká růst, jak dokazuje nadcházející generace chytrých telefonů s 5palcovými obrazovkami a rozlišení Full HD, tedy se již nelišící od pracovního prostředí většiny stolních počítačů. Kromě nároků na ostrost zraku uživatele.

To nic ale nemění na tom, že i nadále miliardy uživatelů budou pracovat se zařízením, kde zobrazovací i ovládací část má malé rozměry. Řadu společností tento vývoj nachytal na švestkách – stačí se podívat, kolik let (nebo spíše jakou část ze svého krátkého života) byl Facebook bez vlastního řešení pro mobilní svět.

Firmy zjistily, že u mobilních aplikací je nutné klást mimořádnou pozornost ovládacímu rozhraní a prezentaci výsledků. Čím menší obrazovka, tím větší nároky na propracovanost GUI. Z tohoto pohledu není překvapením obrovský úspěch Apple, který od samotného počátku na toto pole kladl maximální důraz (po léta na úkor stability systému a ostatních „terciálních požadavků uživatelů“. Apple tak trochu vrazil nůž do zad konkurenci – uživatelé začali očekávat od mobilních aplikaci jistou formu dokonalosti.

Softwarové domy zjistily, že zoufale potřebují experty na UI (user interface) a UX (user experience). Ideální kandidát musí zvládat řadu extrémně vzdálených disciplín, od psychologie lidského chování, přes schopnost grafického návrhu, po alespoň chápání problematiky programování v řadě jazyků. Jak říká Donna Farrugiová, výkonná ředitelka The creative Group: „Ideální je hybrid stavějící na své levé i pravé hemisféře, „high tech“ a „high touch“.“

Poptávka po návrhářích AU vzrostla mezi rokem 2011 a 2012 o 70 procent a dále roste, platy se zvýšily o 6,2 procenta a v roce 2013 porostou o dalších 4,8 procent. A co je podobnému týmu v jedné osobě nabízeno, tedy pokud jej firma nalezne? Podle personálních oddělení je startovací plat v USA v rozmezí 70 – 110 tisíc dolarů, horní mez stávajících pracovníků překračuje hranici 150 000 dolarů ročně. A pokud hledající společnost sídlí někde mezi městy San Francisco a San José, musí být připravena přidat „lokální příplatek“ – 30 procent navíc.