Aby podniky takovou transformaci zvládly, musejí přehodnotit své IT strategie a plány a pochopit přínosy propojení umělé inteligence se systémy pro plánování podnikových zdrojů (ERP). Tyto technologie jdou ruku v ruce, protože pokrývají stejné spektrum.
ERP řešení rozšířená o umělou inteligenci budou mít nutně výrazný dopad na každodenní provoz. Rovnováha lidí, procesů a technologií se změní. Řešení s umělou inteligencí (AI) převezmou v komplexním modelu podnikových procesů rutinní úlohy, které dnes vykonávají lidé. Konkrétně tato změna je stimulována neustálou potřebou snižovat provozní náklady. Jde o nevratný proces: „Buď sami zavádíte a šíříte zásadní změny, nebo vás k zásadním změnám přinutí vnější faktory.“
AI zároveň dokáže rozšířit možnosti lidí a zvýšit efektivitu organizace jako celku. K tomu může dojít posunem těžiště lidské práce na nerutinní, analytické a kreativní úlohy. Takový posun je však možný pouze v případě, že bude podnik řešit AI a ERP současně.
Vývoj ERP řešení v uplynulých dvou desetiletích vedl k tomu, že podniky získaly velké objemy strukturovaných dat. Neustále však bojují s přetavením dat do smysluplných informací, rozhodnutí a akcí. V posledních pěti letech situaci komplikuje strmý nárůst objemu nestrukturovaných dat, která podniky shromažďují bez jasné představy, jak je vhodně využít.
Veškeré ingredience pro recept na řešení této situace jsou k dispozici a průběžně se zdokonalují:
- ERP řešení, která podnikům umožní úsporný a efektivní provoz
- Řešení pro velká data, která zpracovávají strukturovaná i nestrukturovaná data
- Analytická řešení, která prezentují informace uživatelsky přívětivým způsobem
- Cloudová infrastruktura, která zajistí širokou dostupnost podnikových řešení
- Výpočetní výkon, který podnikovým řešením umožní zvládat rozsáhlé soubory dat a složité algoritmy
- Paměťové databázové technologie, které dokážou zkoumat velké objemy dat v reálném čase
- AI řešení, která se umějí učit, mluvit, číst, reagovat, předpovídat a dělat transakce
- Technologie internetu věcí (IoT), které zachytávají údaje o provozu a výkonu v reálném čase
Příkladem funkční oblasti, kde nalézá umělá inteligence uplatnění, jsou služby zákazníkům. Letecká společnost KLM před nedávnem zavedla AI řešení, jehož smyslem je zlepšit reakci na dotazy klietnů kladené prostřednictvím sociálních médií.
Řešení, které je schopné hloubkového učení a zpracování přirozeného jazyka, pro KLM vyvinula společnost DigitalGenius. Zvládá přes 60 000 zákaznických otázek a odpovědí a počet stále roste, protože „inteligentní řešení“ se neustále učí a zdokonaluje. Když pracovník zákaznické podpory přijme dotaz, AI řešení navrhne odpověď. Na uvážení pracovníka je, zda se bude návrhem řídit, či nikoli. S klientem tedy stále ve výsledku komunikuje člověk, protože to zákazníci považují za důležité. KLM je první leteckou společností, která AI řešení v zákaznických službách zavedla.
Celý text můžete najít v magazínu CIO Business World č. 2/2017.