Ryze exkluzivních titulů pro tu kterou konzoli v poslední době ubylo. Vývojáři a vydavatelé se své projekty snaží koncipovat jako multiplatformové za účelem co největšího zisku. Ovšem čas od času se výrobcům konzolí přece jen podaří získat pro sebe exkluzivitu v případě některé z velmi očekávaných a nadějných her. Podařilo se to i Sony, které podepsalo studio Naughty Dogs s jejich nesmírně atraktivním kouskem Uncharted, jenž vznikl pro Playstation 3. Ten ze všeho nejvíce připomínal film v herní podobě, a to film dobrodružný, který si nezadá s Indianou Jonesem. Nakonec se dostavil i velký prodejní úspěch (3 miliony kusů) a není tedy důvod, proč bychom se neměli dočkat pokračování.
Uncharted 2 bude opět dobrodružnou hrou se vším všudy. A takové nesmí chybět vynikající příběh a především jeho bezchybná výprava. Autoři se poučili z chyb, které udělali v prvním díle, ale nejen to. Aby se ve svém řemesle opravdu zdokonalili, vydali se do Hollywoodu na filmové semináře. Postupy, které využívají filmoví scénáristé, se tak představí ve videohře. A mělo by to být poznat.
Tvůrci vsadili prakticky vše na úžasnou výpravnost a napětí, které v hráčích vzbudí netradiční, historií propletený děj. Na rozdíl od jiných dobrodružných her nebude vyprávění nijak komplikované. Má sdělit hlavní informace, podat je formou, aby hráče strhla a pak zase zmizet do ústraní. Hlavní slovo totiž má mít právě hráč, nikoliv hra samotná. Nemusíte se tedy bát pokusů o nějaký interaktivní film.
Ve hře se opět vžijete do role sympatického hrdiny Nathana Drakea, jenž si získal ostruhy v minulém díle a dnes už je to ostřílený dobrodruh. Tento vývoj se mu promítl nejen do ošlehanější tváře. Zároveň by měl být o poznání cyničtější, kousavější, ale budou tu i momenty, kdy zvážní, pokud se to zrovna bude hodit. Každopádně by neměl být problém se s ním znovu sžít. Je to zkrátka sympatický a férový chlápek, kterého by chtěl mít každý za kamaráda.
Také tentokrát má zápletka co do činění s historií. Konkrétně se motá kolem slavného mořeplavce Marca Pola, který svého času nashromáždil obrovské bohatství v Indii. O tom skutečně existují nejrůznější záznamy. Ovšem když se vrátil do rodné Itálie, připlul jen s jednou lodí, na které přivezl jen hrstku tohoto pokladu. Od té doby se spekuluje, kde zůstal zbytek. Tolik jakás takás realita. Autoři na ní samozřejmě staví své vlastní fantazie a nechávají Nathana, aby tajemství rozlousknul a poklad, v němž se má ukrývat i tajemný artefakt, našel.
Kdyby ale jen hledal, nebyla by to ta správná zábava. Proto bude mít velmi nepříjemného soupeře, jímž je diktátor ostrovního státu a tvrdý obchodník v jedné osobě. Ten neváhá použít jakýchkoliv prostředků, aby se k pokladu dostal sám, dříve a jako jediný. Samozřejmě tak na Drakea poštve spoustu nepřátel. Kromě jejich vybíjení ale budete muset zvládat i nejrůznější honičky s nimi. Dojde však i na uvážlivější chvíle, jež strávíte řešením (docela jednoduchých) hádanek, případně zdoláváním toho, co před vás postaví matička příroda.
V Naughty Dogs si uvědomují, že videohry jsou stále docela nedokonalým médiem. A to zejména v otázce vytváření iluzí uvěřitelných světů. Ono, když na vás každých pět minut vybafne loadingová obrazovka, atmosféru to přinejmenším naruší a rozkouskuje, když ne rovnou úplně zničí. Proto si autoři vytyčili cíl: zcela se nahrávacích obrazovek zbavit. Povedlo se jim to díky síle technologie Playstation 3, ze které podle vlastních slov dokázali vymačkat mnohem více než minule. A tak jediné nahrávání uvidíte tehdy, když se do hry dostáváte. Poté už půjde jen o maximálně plynulé přechody.
S tím se ostatně pojí i skloubení herních pasáží a neherních animací. Více bude samozřejmě hry, ovšem pro zmíněnou výpravnost je třeba navodit atmosféru dramatickými nájezdy, krátkými filmečky, rozhovory apod. To vše by mělo být maximálně včleněno do hry, aby vás to z ní nevytrhávalo. Rozhodně tak herní okamžiky nebudou působit tak odlišně jako připravené scénky. Ostatně, oba formáty by do sebe měly plynule přecházet. Na tomhle si tvůrci velmi zakládají a jsme hodně zvědaví, jak se jim to povede.
Uncharted 2 ale zůstává především akcí, i když ne takovou, jako třeba Call of Duty či Gears of War. Nepřátel je o poznání méně, zato toho ale více dovedou a jsou chytřejší. Pak se nemůžete divit, když vás třeba obejdou a vpadnou vám do zad. Ve hře ale jistě objevíte výhody specifického krycího systému, jenž vám umožňuje maximálně využít výhod překážek. Za nimi se dá buď mířit, nebo střílet naslepo, případně přebíhat za jiné apod. Když přebíháte, vyplatí se hodit kouřový granát, jenž zajistí, aby nepřítel neviděl, kam jste se hnuli. To je výhoda, která se pak dá krásně zužitkovat. Na akční pasáže se velmi těšíme, protože už v prvním díle byly intenzivní a záživné. Dvojka přitom v tomto směru slibuje výrazné zlepšení.
Uncharted 2: Among Thieves tak slibuje opravdu hodně. Má to být pokračování opravdu strhující dobrodružné akce, což není vůbec snadná pozice. Cíle jsou vysoké - nabídnout ničím nerušenou hratelnost, jako byste neseděli v obýváku a nedrželi v ruce gamepad, ale seděli v kině a ani nedutali. Pokud se tohle podaří naplnit, bude Uncharted 2 dalším velkým úspěchem.