Unicorn – Cesta k manažerskému pohodlí

19. 1. 2013

Sdílet

 Autor: © Nmedia - Fotolia.com
Nástroje současných firemních manažerů se příliš neliší od těch před deseti lety – stále převládají telefon, tabulkový kalkulátor a především e-mail. A právě to chce Unicorn změnit.

Nynější produkty už podle zakladatele a současného předsedy představenstva Unicornu Vladimíra Kováře nejsou pro řízení firmy nebo projektu dostatečné, ale jen málokdo je ochoten ze zaběhnutého stereotypu vystoupit. Různé metodiky řízení sice na stovkách stran popisují správné postupy, avšak manažeři pro ně nemají žádný odpovídající nástroj.

Podobné problémy s řízením různých činností měl i sám Unicorn – systémy na řízení firmy byly orientovány zejména na účetnictví, ale žádné, které by se zaměřovaly na řízení lidské práce, komunikace a sdílení informací.

Vlastní vývoj
Unicorn samozřejmě nedostupností speciálních řešení sám trpěl. V roce 1998 ale nastal zlom. „Tehdy Vladimír Kovář rozhodl, že si vlastní systém pro všechno uděláme sami. Základem bylo, že uloženy budou všechny informace a jejich vazby včetně vývoje v čase a že k informacím budou přímo připojeny všechny úkoly, schůzky, přístupová práva odvozená z organizační struktury, kterou půjde měnit pouhým přetažením jednotek ve stromu... A ať prý vymyslím, jak se to dá naprogramovat,“ vzpomíná David Kimr, tehdejší ředitel softwarového vývoje Unicornu a současný ředitel Unicorn Universe.

„Řekl jsem mu však, že hardwarové ani softwarové technologie, které by to za rozumné peníze dokázaly, zatím neexistují. I přesto se ještě ten večer sešli a sepsali celkem sto vlastností, které by takový informační systém měl mít. Dalších 400 přibylo průběžnou evolucí," dodává Kimr. "I přes počáteční zjednodušení to vypadalo, že řešení bude mimo naše možnosti."

Po řadě prototypů a slepých uliček byl záměr doplněn o sadu technologických rozhodnutí – systém bude centralizovaný, výhradně s tenkým klientem a dostupný přes internet. Takové rozhodnutí přitom padlo v době, kdy internetu vládl Internet Explorer 5 a většina firem používala pro propojení poboček dedikované pronajaté linky, pokud si je vůbec byla schopna dovolit. Použití internetové aplikace pro podporu firemních procesů si nikdo nedovedl představit.

První verze systému byla spuštěna v roce 2001. „Věřil jsem, že internet bude brzy dostatečně rychlý, stabilní a dostupný všude. Investovat do tehdy obvyklých replikačních řešení nebo off-line technologií mi připadalo jako ztráta času i peněz. Prostě to vydržet a až ta doba nastane, budeme mít náskok," dodává Kovář.

Přechod na komerční provoz
Po několika letech užívání a postupného rozvoje se ukázaly dvě věci: Systém řízení podpořený novou technologií byl natolik zajímavý, že se o ni začali zajímat i zákazníci, partneři a dokonce i konkurence. A také to, pokud by se měl z interního informačního systému udělat komerční produkt, musí se znovu přepsat.

„V roce 2006 jsme spustili novou verzi, která byla postavena na stejných ideových základech, ale byla stavěna s myšlenkou, že pro budoucí zákazníky bude dostupná pouze jako internetová služba typu SaaS (Software as a Service). A v roce 2008 jsme představili službu Unicorn Universe. Cloud v té době představoval stále ještě pouhý mrak,“ říká Kimr.