V oblasti inovací je podle průzkumu Innovation Index 2023 celkem 62 % respondentů skeptických ohledně toho, zda jejich organizace bude ještě relevantní v následujících 3–5 letech.
Má vaše firma dostatečnou úroveň inovací?
Za důležité faktory pro inovace považují organizace přitom to, aby se věnovaly vzdělávání zaměstnanců, kteří by mohli přispět k vytváření budoucího směřování organizace. Největšími překážkami pro inovace jsou přitom nedostatek času a znalostí digitálních technologií.
Devět z deseti organizací uvádí, že zaměstnanci pracující zcela na dálku či hybridně mají stejnou šanci inovovat jako ti, kteří pracují v kanceláři, avšak pouze 67 % respondentů se shoduje na tom, že vzdáleným zaměstnancům poskytují inteligentní technologie pro hladký průběh jejich práce.
Pouze 10 % IT manažerů se navíc dokázalo úspěšně postarat o potřeby zaměstnanců pracujících v kanceláři i vzdáleně. Více než polovina IT manažerů se necítí komfortně, když zaměstnanci mohou pracovat z jakéhokoli místa.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
Na paškálu je i zabezpečení – jen 44 % respondentů má plnou důvěru v kybernetické zabezpečení zabudované do svých technologií a aplikací.
Mezi hlavní výzvy v oblasti kybernetické bezpečnosti patří složitost moderního počítačového prostředí, neustále sofistikovanější hrozby, zaměstnanci, kteří neberou kybernetické hrozby vážně, a bezpečnostní týmy, které nespolupracují se zainteresovanými stranami z oblasti podnikání.
Většina podniků také zatím nepoužívá architekturu Zero Trust. Panuje tu mimo jiné nejistota ohledně toho, jak ji implementovat, aniž by byla ohrožena produktivita podniku.
Průzkum také rozdělil firmy do pěti skupin podle úrovně, jak dokáží pracovat s daty. Žádná z dotázaných českých organizací se nedostala do kategorie „datoví lídři“, která znamená nejvyšší úroveň, a pouze 27 % se prohlašuje za běžné uživatele, kteří se soustředí na těžbu hodnoty ze sesbíraných dat.
To znamená, že pouze menší část firem využívá datové poznatky jako zdroj pro inovaci a růst.
Kromě toho pouze čtvrtina těch, kteří zakládají své inovační úsilí na datových poznatcích, má platformu AI/ML propojenou s datovým skladem, které umožňuje prediktivní analýzu a prognózování. To může vést ke ztrátě konkurenčního náskoku.
Dalším problémem je nedostatek kvalitní IT infrastruktury pro sběr a zpracování dat v edge (resp. na okraji, v decentralizovaných místech), což uvedlo 30 % respondentů jako hlavní výzvu pro podporu inovací.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.