Ač některé podniky už mají digitalizaci za sebou a jiné jsou v plném proudu, další teprve začínají - a už mají na čase, doba, kdy už bude příliš pozdě, se kvapem blíží.
Podle odhadů inovačního studia Pixelmate investuje v českém prostředí do digitalizace až 15 % netechnologických firem, což je ovšem stále číslo nedostačující. Valuace společností, které prošly digitalizací, každoročně roste o jednotky až menší desítky procent.
ČR zaostává, ale situace se zlepšuje
Z dat průzkumu Going Digital vypracovaného Harvardovou univerzitou dále vyplývá, že investice do digitalizace dosáhnout v roce 2020 téměř 2 bilionů dolarů. V ČR je postup digitalizace pomalejší, ale firmy si uvědomují, že pro jejich konkurenceschopnost jde o důležitou firemní strategii.
“Digitalizace ve smyslu ochoty inovovat u nás probíhá pomaleji než v zahraničí. Firmy ji totiž chápou jen jako nutné zlo. Tím se od zahraničí hodně lišíme. Firmy, které si včas uvědomily tlak na digitalizaci, mají výhodu. U nás v současné době digitalizuje asi jen 15 % středně velkých společností, a dokonce méně než 10 % korporátů, přičemž je k tomu většinou nutí samotný trh nebo konkurence. Nejblíže k zavádění nových technologii mají pochopitelně startupy. Z korporátů se nejvíce digitalizuje v bankovním a finančním odvětví, naopak nejvíce zaostávají přepravní firmy a gastro. Z naší zkušenosti také vyplynulo, že malé firmy z výrobních oborů nebo dopravní společnosti si neuvědomují, že potřeba digitalizovat se vztahuje také na ně,” říká spoluzakladatel Pixelmate Matyáš Mandík.
V příštím roce má podle IDC 30 % firem vyčlenit 10 % z příjmů pro naplnění své digitální strategie. U nás bude počet takových podniků přibližně poloviční.
Zajímavý je i údaj od Digital marketing institute, podle kterého se 60 % pracovníků změn souvisejících s digitalizací obává.
“Na otázku financování digitalizace není možné pohlížet v úrovni celkové investice. Je třeba si uvědomit, kolik peněz je potřeba na to, aby firma mohla například začít vydělávat v onlinu, a spočítat si profitabilitu takového kroku. Naše konkrétní zkušenost s jednou velmi známou sportovní značkou, která 20 let neřešila online, to potvrzuje. Když jsme této firmě automatizovali proces pro objednávání zboží od velkoodběratelů, hned po prvním měsíci jsme podíl online aktivit na celkových tržbách zvedli ze 4 % na 17 % a od té doby číslo neustále roste. U velkoodběratelů jsme zvedli nákupy o 6 %, což považuji za vynikající číslo,” doplňuje Mandík.