Sociální sítě bojují o své místo na slunci a jejich doba života je často vskutku jepičí. A uživatelé se znovu i se svými kontakty přesouvají na místa nová a momentálně zajímavá. Realitou ale je, že jedinou stálicí v jejich uživatelském životě, o kterou se mohou opřít, je právě e-mailová komunikace. Registrace na sociální sítě, ale i všechny ostatní internetové služby jsou na ni vázané.
E-mailem využívání služby nejen začíná, ale často i končí, i když je bohužel spíše smutným faktem, že e-mailová komunikace opuštěnou služby často přežívá a vnucované informace uživatelům nadále přicházejí. A ostatně uživatelé, jejichž internetový život je takříkajíc disjunktní, zkrátka, kteří navštěvují zcela odlišná místa, zůstávají propojeni zase e-mailem... Podle jedné z mnoha statistik je na internet 2,4 miliardy uživatelů, z toho 2,2 miliardy používá e-mail.
Nové e-mailové služby jsou navíc natolik inovované a propojené s dalšími systémy, že někdy ty hranice lze jen těžko rozeznat a samotný e-mail často splňuje i charakteristiky sociální sítě, pokud tedy už nějakou rozumnou a srozumitelnou definici dokážeme nalézt.
Inovace se snaží především lépe zohlednit, jak uživatelé svůj e-mail používají. Google tento týden ohlásil přepracování Gmailu, s maximálním důrazem na automatické třídění zpráv do kategorií, jako jsou Primary (skuteční lidé), Social (zprávy ze sociálních sítí), Promotions (legální komerční obsah), Updates (automatická servisní komunikace různých služeb) a Forums (zprávy z diskusních skupin). Další filtry je samozřejmě možné přidávat a průběžně cvičit a zlepšovat jejich chování.
Microsoft nedávno ukončil provoz Hotmailu a všechny uživatele přesunul na outlook.com, cloudovou alternativu e-mailové aplikace Outlook. Stejně jako Google se Microsoft snaží jít cestou integrace služeb a k Outlooku postupně přidal videokonference Skype a instantní komunikaci (dokonce kompatibilní s Google Chatem). Nechybí podpora úložiště SkyDrive a automatické aktualizace stavu kont v různých sociálních sítích.
Velmi úspěšná je nová mailová aplikace Mailbox firmy DropBox, která se snaží o maximálně jednoduché, ale současně intuitivní a inteligentní rozhraní pro až pět mailových účtu Gmail. Tempo, s jakým se prosazuje na platformě, která je zdánlivě přecpaná různě propracovanými klienty, hodně naznačuje.
Ale funkce e-mailových platforem především překračují různá rozšíření a zásuvné moduly pro stávající řešení, které dokáží možnosti e-mailu zcela transformovat. A to v době, kdy nerozšířenější sítě trochu ztrácejí svou přitažlivost, především díky nárůstu automatizovaného zužitkovávání uživatelů, kteří ztrácejí i tu poslední kontrolu nad chováním svých účtů. A jak již bylo řečeno, zatímco uživatelé přecházejí od sítě k síti, e-mail zůstává v jejich životě průběžně modernizovanou stálicí.