Vanguard: Saga of Heroes

15. 7. 2006

Sdílet

Stále oblíbenější žánr MMORPG se rozroste o další přírůstek. Vanguard slibuje obrovský fantasy svět, propracovaný herní systém pro hardcore fanoušky žánru a pochopitelně úchvatné grafické zpracování.

Zavřete oči a představte si fantastický svět plný ušlechtilých elfů, krvelačných barbarů a udatných rytířů. Svět, ve kterém stojí ruku v ruce hrubá síla i magie a ty nejtajnější sny se stávají skutečností.



Podobných prostředí již bylo vytvořeno takové množství, až z toho jde hlava kolem. Najdete je v knihách, v celovečerních filmech, v televizních seriálech i v herních titulech a stále jich nemáte dost. V kobce týmu Sigil Games Online v současné době vzniká fantasy MMORPG Vanguard: Saga of Heroes. V čele této neznámé vývojářské skupiny stojí Brad McQuaid a Jeff Butler, kteří se kdysi dávno podíleli na tvorbě legendárního EverQuestu a chystaná novinka je jeho pomyslným nástupcem. Zapomeňte na World of Warcaft a jemu podobné „rychlokvašky“ a připravte se na hardcore dobrodružství, proti němuž působí EverQuest II jen jako slabý odvárek.



Za devatero horami a devatero řekami leží tajemný svět jménem Telon. Po lesích zde pobíhají rusalky, malebnou vesničku ohrožuje vlkodlak a v nedalekém království se zatoulala princezna. Třeba zase laškuje se sedmihlavou saní nebo jen usnula pod šípkovým keřem – odmalička je to holka neposlušná. A možná čeká právě na vás, abyste ji vysvobodili, získali její srdce a půlku království navrch. Tak jednoduše to nakonec ale rozhodně neproběhne. Než se ve Vanguard: Saga of Heroes proslavíte a místní smetánka vás poctí i tak důležitými úkoly jako zachraňováním královských dcéreček, budete se muset pořádně ohánět. Autoři se totiž snaží, aby postup nebyl tak přímočarý a triviální jako v případě World of Warcaft.

Jako první vás čeká výběr rasy, kterých se zde vyskytuje skutečně požehnaně. Přestože si plnou verzi údajně vyzkoušíte ještě letos, vývojáři stále nemají k dispozici finální seznam. Určitě však ve hře najdete klasickou nabídku, doplněnou několika originálními kousky. Na kontinentu Thestra, který se prostředím nejvíce podobá středověké fantasy, narazíte například na trpaslíky, půlčíky, vznešené elfy či menší druh obrů, ale vyskytují se zde i thestrani (obyčejní lidé), varanjaři (barbaři) nebo vulmani (vlčí lidé). Kontinent Qalia je jako vystřižený z arabských pohádek a plný temných elfů, gnómů, dvou dalších lidských ras (ahramun a mrodebi) nebo podivných kočkovitých bytostí zvaných kurashasa. A nakonec souostroví Kojani – domovina goblinů, půlelfů, lesních elfů, dalších lidských ras a raki (kříženci lidí a lišek).

Jakmile tedy zvolíte původ a upravíte vzhled vašeho alter ega pomocí mnoha ukazatelů (jako například v EverQuestu II), nemine vás ani výběr povolání, jenž zatím rovněž nedospěl do konečného stadia. Nikoho jistě nepřekvapí čaroděj, bojovník, zloděj, paladin, mnich, druid, nekromant nebo berserker, ale takový psionicist, blood mage nebo dreadknight již stojí za zvážení.



Hrdinové a hrdinky se ve Vanguard: Saga of Heroes vyvíjejí rovnou ve třech sférách. První je sféra dobrodružství, týkající se klasického plnění stovek úkolů, prozkoumávání rozsáhlého světa a zabíjení rozmanitých nestvůr. Druhou sféru tvoří řemeslo, které není v současné době také ničím výjimečným. Zatímco ve World of Warcaft najdete tzv. pasivní craft, v EverQuestu II se na tvorbě předmětů musíte aktivně podílet. V případě novinky od Sigil Games Online si zvolíte specializaci, které se chcete dále věnovat (např. sběr bylinek, kovařina, krejčovské umění, práce se dřevem či s kamenem), a s pomocí ostatních hráčů si časem postavíte třeba i baráček. Různé gildy tak založí vlastní usedlosti s hospodou a obchody. Nutno však zmínit, že každý může vlastnit pouze jednu nemovitost. Jakmile vám tedy přestane vyhovovat útulná chaloupka a zatoužíte po něčem větším, musíte starý majetek prodat a začít se stavbou znovu od píky.

Absolutní novinkou je ovšem sféra třetí – diplomacie. Ne všechny problémy se vyplatí řešit hrubou silou, a ke slovu se tak dostane umění komunikace. Pokud dokážete zapůsobit na lidi kolem sebe, využijete svého umění třeba k odhalování tajných informací. I v samotných dungeonech přece není nutné při všech zádrhelech používat pouze brutální sílu či pekelná kouzla. Takový „sociální souboj“ vypadá podobně jako klasický boj a každý diplomat se musí naučit využívat speciálních schopností, které se liší dle zvolené specializace – například filozof, byrokrat, duchovní, demagog, aristokrat nebo šarlatán. Při jednání s protivníkem se rozhodnete mazat mu med kolem pusy, nebo jej raději zastrašíte?



Co se cestování týče, rovnou zapomeňte na pohodlné teleportování či jednoduché přechody mezi jednotlivými instancemi. Ve Vanguard: Saga of Heroes nejspíš nenajdete vůbec žádné instance a rovněž nebudete obtěžováni častým nahráváním. Pomyslně oddělené budou pouze jednotlivé kontinenty, mezi nimiž se můžete plavit na transportních lodích nebo si pořídíte svoji vlastní bárku. Aby vás po několika hodinách hry neustálé pobíhání neotrávilo, už na desáté úrovni (levelový strop by měl v době vydání dosáhnout padesátky) si pořídíte poníka, který zrychlí pohyb po světě a současně poslouží jako dodatečný inventář. Máte-li strach, že tím odpadne usilování o prestižní mounty (výraz pro dopravní prostředek v MMORPG), nemějte obavy. Koně se liší několika vlastnostmi, a pokud chcete toho nejlepšího, musíte sáhnout pěkně hluboko do kapsy. Někteří se hodí k rychlým přesunům, jiní zase unesou spoustu nákladu. Pro opravdové fajnšmekry autoři připravují létající mounty (třeba dráček nebo gryf) a v plánu je rovněž boj v sedlech vašich miláčků (například rytíři s válečnými koňmi).

Vývojáři dále prohloubili samotný boj, jenž se v zásadě podobá starému známému EverQuestu II. Postavy disponují mnoha útoky, kouzly a speciálními schopnostmi, které jednoduše aktivujete prostřednictvím přehledné nabídky. Skvělou novinkou jsou tzv. reactive abilities (reakční schopnosti), protože vám umožní přímo reagovat na aktuální situaci v boji. Když nastane vhodná příležitost a vaše postava ji dokáže využít, začne vám na obrazovce problikávat ikonka určité reakční schopnosti a vaším úkolem je okamžitě reagovat. Kouzelníci tak mohou vyčarovat protikouzlo ještě předtím, než nepřátelský mág zaútočí, válečníci dokáží blokovat výpady na své spolubojovníky a zloději spojí vlastní útoky ve smrtonosná komba.



Na závěr je třeba zmínit i postihy za smrt. Pro mrtvolu postavy se budete muset bezpodmínečně vracet, jelikož na místě skonu necháte i veškeré vybavení, o něž jistě nechcete přijít. Rovněž vás čeká klasický zkušenostní dluh, a tak si dáte veliký pozor, abyste někde nezemřeli. Vývojáři ze Sigil Games Online nechtějí smrt v onlinovkách nijak bagatelizovat a snaží se jí dodat na vážnosti. Ve World of Warcraft jde o přesný opak a většině hráčů je srdečně jedno, zda jim hrdina zemře, či nikoliv. Otázkou ovšem zůstává, zdali zkušenostní postih a nutnost vracet se pro výbavu nepředstavuje spíš rušivý prvek. To se však dozvíme až z finální verze hry, které se už nemůžeme dočkat.

Autor článku