Velký přehled nových grafických karet – úvod

16. 1. 2008

Sdílet

Téma grafických karet hýbalo celým předvánočním trhem tak mohutně, že v naprosté většině byly nově uvedené modely nedostupné. Nyní s odstupem několika týdnů se pokusíme otestovat všechny nové grafiky podle nové metodiky a porovnat je navzájem.

V několika následujících článcích se vám budeme snažit zprostředkovat recenze jednotlivých grafických karet. Čekat tak můžete modely ATI Radeon HD 3850, 3870, nVidia GeForce 8800 GT, GTS a GS, přičemž koncem měsíce plynule navážeme recenzemi nových modelů, zastupujících střední třídu, prezentovanými ATI Radeon HD 3600 a nVidia GeForce 9600. Porovnávat budeme verze standardní i nestandardní, a to lišící se jak chlazením, tak i pracovními frekvencemi.


Než si však ukážeme a popíšeme první kartu, seznámíme vás s testovací konfigurací a metodikou, s jakou jsme karty měřili.

Pro testy jsme si vybrali ty nejnovější počítačové hry podporující DirectX 10 rozhraní, ve kterém jsme také všechny testy prováděli. Výjimku tvoří starší FutureMark 3DMark 2006, který testuje výkon grafických karet v DirectX 9.0 c – ten jsme do testů zařadili pouze z nostalgických důvodů do doby, než vyjde jeho nástupce 3DMark Vantage.

Testy novou metodikou probíhají v rozlišení 1 280 x 1 024 (běžné rozlišení 17“ a 19“ LCD displejů), 1 680 x 1 050 (LCD displeje v rozmezí 19“ až 22“) a nakonec 1 900 x 1 200 (typické pro LCD displeje 24“ a více). První sada testů proběhla při nastavení střední kvality a bez celoobrazovkového vyhlazování, druhé kolo testů jsme pak zopakovali s vysokou kvalitou obrazu a s dvojnásobným celoobrazovkovým vyhlazováním. Jak bude patrné z dalšího popisu, je tento test koncipován na výkonnější grafické adaptéry, střední třída počínaje ATI Radeon HD 2600 a nVidia GeForce 8600 na vyšší rozlišení prostě nemá a proto budeme testovat výkon těchto adaptérů na nižším rozlišení.

Nyní přikročme k testovaným hrám a aplikacím.

-------------------------------------------------
Tento článek patří do velkého přehledu grafických karet.

Velký přehled nových grafických karet – úvod
ZOTAC GeForce 8800 GT 512 MB (ZT- 88TES3P-FSP)
SapphireTech Radeon HD 3850 (11121-00-20R)
MSI NX8800GT-T2D512E-OC
SapphireTech Radeon HD 3870 (11122-03-20R)
Gigabyte GeForce 8800 GTS 512 MB (NX88S512H-B)
Asus GeForce 880 GTS 512 MB OC (EN8800GTS TOP/G/HTDP/512M)

FutureMark 3DMark 2006 – syntetický test, který testuje grafické karty veskrze rozhraní DirectX 9.0c. Jeho přítomnost je pouze do té doby, než bude k dispozici nová verze nazvaná Futuremark 3DMark Vantage, která bude obsahovat testy pouze pro DirectX 10 rozhraní. Výsledkem tohoto benchmarku jsou body, čím více, tím lépe.




První reálnou hrou je Crysis vyrobená společností CryTek a vydaná Electronic Arts. Crysis je počítačová hra s mnoha efekty maximálně využívající současný potenciál grafických karet. Testujeme ji pomocí tz. Crysis Benchmark Tool (www.guru3d.com) ve výše popsaných rozlišeních a nastaveních. Výsledkem je průměrný počet snímků za sekundu, který se tvoří průměrem ze tří po sobě spuštěných testů. Výsledky ověřujeme pomocí programu Fraps, který zaznamenává minimální, průměrné a maximální hodnoty snímků za sekundu. Všechny testy proběhly v aktualizované verzi Crysis pomocí patche verze 1.1, který byl vydán 8.1. 2008.



Druhou počítačovou hrou je akční střílečka Unreal Tournament 2007. Stejně jako v předchozí hře je k dispozici již první opravný patch verze 1.1, na kterém jsme také grafické karty otestovali. Tuto hru testujeme pomocí aplikace ut3bech (www.guru3d.com) na mapě DM_Biohazart_bot opět v uvedených rozlišeních a nastaveních. Výsledkem je stejně jako v předchozím případě průměrný počet snímků za sekundu, které skládáme průměrem ze tří průběhů testu.



Poslední testem je hra World In Conflict, aktualizovaná pomocí update verze 005. Test probíhá ve vestavěném benchmarku při již zmíněných rozlišeních a nastavení. Výsledkem je opět průměrná hodnota snímků za sekundu braná ze tří po sobě jdoucích testů.



Jen pro informaci připomínáme, že pokud ve hře klesne zobrazovaný počet snímků pod hranici 30 snímků za sekundu, obraz se zdá uživateli trhaný a tudíž vyvolává nepříjemný pocit. Hranice 30 snímků za sekundu je obecně stanovená jako hranice, kdy ještě oko, potažmo mozek, stihne rozpoznat a uvědomit si prodlevy mezi jednotlivými snímky. U každého je tato hranice individuální.

Ještě než si povíme o testovací konfiguraci, zmíníme se ještě o významu testů a testovaných hodnot. I přesto, že pro uživatele by bylo výstižnější uvádět minimální počet snímků za sekundu, neboť právě tyto hodnoty jsou důležité pro plynulost hraní, rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami by byly velmi malé a tudíž by bylo obtížné vynášet jakékoliv posouzení výkonu grafického adaptéru. Proto uvádíme v testech průměrný počet snímků za sekundu, kde se lépe ukazuje výkon jednotlivých GPU.

Testovací konfigurace:

Mikroprocesor: Intel Core 2 Extreme X6800, @ 3 460 MHz, 1 066 MHz FSB, LGA775

Základní deska: Abit IX38 QuadGT, čipset X38, DDR2 paměti (verze BIOSu 11)

Operační paměť: 2x 1024 MB A-Data, 1 066 MHz, 5-5-5-15

Pevný disk: WD Raptor 150 GB SATA WD1500ADFD, 150 GB, 10 000 ot/min, 16 MB, NCQ

Chladič CPU: Arctic Cooling Freezer 7 Pro

Přídavné ventilátory: COOLERMASTER Case Fan 80mm - R4-S8R-20AK-GP

Napájecí zdroj: Akasa AK-P100FG BKEU, 1 000 W výkon, 4x napájecí kabel pro VGA

Počítačová skříň: Apevia X-Jupiter- Jr BK

Ovladače:
Intel INF Update Utility 8.4.0.1016
ATI Catalyst 7.12
NVIDIA ForceWare 169.25

Operační systém MS Windows Vista Ultimate 32bit ENG, kompletně aktualizován pomocí služby Windows Update

Za zapůjčení komponent děkujeme firmám:

100MEGA Distribution s.r.o. , www.100mega.cz
Bostar s.r.o. , www.bostar.cz
Abacus electric, s.r.o. , www.abacus.cz
TN TRADE spol.s r.o. , www.tntrade.cz