Hlavní navigace

Vietcong 2

22. 10. 2005

Sdílet

Brněnští vývojáři z týmu Pterodon Software s akčním Vietcongem a jeho datadiskem kdysi pořádně zaváleli. Dokáží se prosadit i s chystaným pokračováním? Čím chtějí hráče překvapit? O tom se můžete dočíst v našem podrobném preview.

Jaký bude Vietcong 2? Můžeme se těšit na intenzivní singleplayerovou kampaň? Budeme si moci zahrát konečně i za druhou stranu? A co nového přinese multiplayer?



Brněnští Pterodon Software patří k těm několika málo českým vývojářským týmům, kterým se podařilo prosadit i za hranicemi naší vlasti. Jejich Vietcong se před dvěma a půl lety po boku Mafie a série Hidden & Dangerous od Illusion Softworks zařadil mezi špičkové hry v celosvětovém měřítku. Oceňovaná byla především dokonalá atmosféra, kterou dotvářelo množství detailů (například slovníček základních frází ve vietnamštině, aby hráč věděl, jak na nepřítele správně řvát), uvěřitelné reálie (tábor Nui Pek působil opravdu funkčním dojmem) i pestrý design misí a v neposlední řadě samozřejmě napínavý a výborně podaný příběh. Směs realistické válečné akce a romantické hry na hrdiny dokázala hráče velmi rychle vtáhnout do hry a připoutat jej ke čtyřem virtuálním hrdinům, s nimiž se brodil bažinami, plazil tunely i prchal potmě z nepřátelské vesnice. Ale proč vám to koneckonců vykládáme, určitě se mezi našimi čtenáři sotva najde někdo, kdo tuto skvělou hru nehrál.

I když ve světě přece jen Vietcong nezískával jen bezmeznou chválu (častou výtkou byly úrovně vtěsnané do koridorů), nejen v našich luzích a hájích se stal pro spoustu hráčů akcí doslova kultovní – zejména díky multiplayeru se neválí na dně šuplíků, ale stále si drží své pozice na pevných discích. Hladové fanoušky se na chvíli ještě pokusil zasytit předloňský datadisk s podtitulem Fist Alpha, ale už od chvíle, kdy Pterodoni oznámili pokračování, bylo jasné, že veškerá očekávání se upírají právě k němu.



Zpátky do Vietnamu! Pochopitelně, kam také jinam. Leč ve druhém díle se podíváme do historie vietnamské války o kousek dál. První Vietcong končil počátkem ledna 1968, kdy byli hrdinové donuceni pod tlakem Severovietnamské armády opustit tábor Nui Pek na hranicích s Kambodžou. Již při vývoji původní hry však autoři plánovali další Hawkinsovo dobrodružství. Vietcong 2 začíná krátce po událostech prvního dílu, na konci ledna 1968, v předvečer rozsáhlého severovietnamského protiútoku známého jako ofenziva Tet. Jenže vývojáři se nakonec rozhodli Hawkinse nahradit jiným, zbrusu novým hrdinou, a tak se tentokrát setkáváme s kapitánem Danielem Boonem – vojenským poradcem americké armády. Fanoušky ale jistě potěší, že s některými postavami z prvního dílu i ve dvojce uvidíme jako NPC – například zrovna Hawkinse najdeme v baru, jak nasává whisky, kapitán Rosenfield bude ostatním vysvětlovat, že válka ještě zdaleka neskončila, a snad se dočkáme i dalších.

To ale není vše – Vietcong 2 hráčům totiž umožní podívat se na věc i z druhé strany, konkrétně z pohledu příslušníka Severovietnamské armády Mai Van Minha. Po dohrání americké kampaně se vám tak otevře možnost narazit si na hlavu bambusový klobouk a se zrezivělým Mosin-Naganem na zádech a Ho Či Minovou fotkou v památníčku zahučet do uzounkých podzemních tunelů s cílem zatápět nepřátelům rudé revoluce. Tedy jen těm jihovietnamským, na Američany možná ani jednou svou slonobijku (nesmějte se, puška na slony je opravdu jednou z novinek) nenamíříte – zřejmě z důvodu prodejnosti hry v USA. Kampaň za opačné strany je určitě zajímavou možností a nepochybně hru zpestří, otázkou je, zda to nebude na úkor intenzivního zážitku z identifikace hráče s jedním jediným hrdinou.
Paradoxní je, že ačkoliv se první díl odehrával takřka výhradně v džungli, Vietcong 2 by měl být situován převážně do městského prostředí. Hlavním dějištěm (především americké kampaně) bude starobylé císařské město Hue, v němž se právě během ofenzivy Tet odehrávaly jedny z nejtěžších bojů. Ani tak se ale nemusíte bát, že byste chodili pořád jen po městských ulicích, v Hue totiž najdete jak džungli, tak i předměstské chudinské čtvrti s chatrčemi, kanály i chrámy a paláce.



Multiplayeru byla tentokrát věnována ze strany autorů patřičná pozornost. Možná to bude znít pro většinu z vás překvapivě, ale hru pro více hráčů udělali Pterodon v minulém dílu spíše jen tak „do počtu“ – možná je to trochu nadnesené, ale prý opravdu s takovým úspěchem multiplayerového hraní nepočítali. Ve druhém dílu se už autoři rozhodli neponechat nic náhodě a na multiplayeru pořádně zapracovat. A že se jim to docela podařilo, jsme si mohli vyzkoušet v betaverzi i multiplayerovém demu. Kromě klasických DM, TDM, CTF a dalších módů se můžete těšit i na kooperativní hraní, ovšem jen na zvláštních mapách, kampaň hrát kooperativně nepůjde. Oproti původním šesti specializacím jich bude v druhém díle osm (přibude mariňák a komando), jenže zpočátku si budete moci vybírat jen ze dvou. Další se vám otevřou až s rostoucím skóre čili s úspěšnou likvidací protihráčů, získáváním bodů za vlajky a podobně.

V multiplayeru také plně využijete rozsáhlý arzenál, který čítá přes padesát kousků. Velkou část jich sice už znáte z minula, ale objeví se i řada novinek. Mezi nimi především těžké zbraně jako RPG-7 nebo LAW – ty nebudou ve hře jen tak pro srandu králíkům, ale proto, že v multiplayeru budete používat i vojenskou techniku! Nečekejte ale, že by Vietcong 2 aspiroval na post nástupce Battlefieldu. Autoři se nechávají slyšet, že vozidla budou jen zpestřením pěchotního boje, který stále hraje prim.



Při testování multiplayerové verze nás zaujala konfigurace postavy, která je nyní mnohem propracovanější (nakonec si ale stejně většina hráčů natáhla plynovou masku). Vietcong 2 se v multiplayeru na první pohled velmi podobá svému předchůdci – tedy žádné bezhlavé pobíhání, ale spíše opatrný postup a využívání okolí ke krytí a maskování, což platí dvojnásob v džungli. Maskování je ale dvojsečná zbraň – americké světlé khaki uniformy nejsou od šedozelených vietnamských nijak zvlášť dobře odlišitelné, a tak se nám občas stávalo, že jsme do nebožáka v našich barvách nasypali pár kulek a museli pak psát omluvné zprávy. Naštěstí jsme nikoho nezabili, protože hra samozřejmě trestá friendly fire a team kill vykopnutím ze serveru, popřípadě banem.

Už se také nemůžete dočkat, až se znovu vydáte do nepřátelské džungle, ať už proti živým, nebo počítačovým protivníkům? V tom případě máme dobrou zprávu, čekat nebudete muset nikterak dlouho, Vietcong 2 je už ve finální fázi vývoje a objevit by se měl už v říjnu.



Poznámka: Tento článek vyšel v říjnovém čísle GameStaru. Vydání Vietcong 2 je plánováno na 25. října 2005.