Víme, kdo má našlápnuto k ovládnutí podnikové rozšířené reality

23. 3. 2022

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Nová verze AR brýlí od společnosti Magic Leap nabízí funkce, které je činí ideálními pro pracovní využití.

Společnost Magic Leap představila pokročilý prototyp headsetu Magic Leap 2 a reakce jsou zatím veskrze pozitivní. Ještě před čtyřmi lety, po vydání prvního modelu, jehož se prodalo jen pár tisíc kusů, se zdálo, že společnost nepřežije. Ten aktuální však naznačuje, že by firma mohla bok po boku s Applem dominovat firemnímu AR trhu.

Jak o AR trhu uvažovat

Pro snazší pochopení je dobré si firemní AR trh rozdělit do pěti hlavních kategorií:

  1. AR, bez brýlí – Chytré telefony sice umí se základy rozšířené reality pracovat, jejich „nenositelnost“ však činí tuto kategorii nezajímavou.
  2. Brýle, bez AR – Glass Enterprise Edition 2, dříve známé jako Google Glass, jsou příkladem nositelné elektroniky umisťující kontextuální informace do zorného pole nositele. V zásadě tak jde o náhlavní displej zobrazující informace vázané na pohyb hlavy, nikoliv na pozorované objekty.
  3. Plnohodnotné AR brýle – Do této kategorie spadaly jak první Magic Leap brýle tak HoloLens 2 od Microsoftu, zobrazující virtuální objekty či informace navázané na reálné objekty.
  4. AR/VR brýle – Tato kategorie zahrnuje VR hardware s AR schopnostmi, kdy uživatel vidí nikoliv přímo reálné prostředí, ale jeho video, do něhož jsou vsazeny virtuální objekty.
  5. AR brýle vypadající jako běžné brýle pro každodenní použití – Svatý grál AR, jehož nalezení je stále otázkou budoucnosti.

Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?

Očekávám, že v nadcházejících letech Apple ovládne kategorii 4), k čemuž mě vede fokus firmy na rozšířenou realitu umožňující setkávání v rozšířené realitě, v níž budou mít uživatelé namísto té reálné podobu hologramů, a rozvoj projektu Apple Reality. 

Za daným účelem si firma zažádala o několik nových patentů či aktualizovala ty starší a předpokládám, že nejpozději příští rok se od Applu dočkáme představení zatím nejdůležitějšího produktu v kategorii rozšířené reality, který může dominovat jak firemnímu, tak běžnému uživatelskému segmentu.

Dvě skvělé novinky Magic Leap

Zatímco v minulosti se Magic Leap zaměřoval na firmy i běžné spotřebitele, nová verze headsetu už je určena výlučně pro firemní trh – zejména armádu, zdravotnictví a výrobní průmysl. První recenzenti Magic Leap 2 hovoří o zásadních vylepšeních ve všech ohledech – dvojnásobné zorné pole, delší životnost baterie, přesnější zobrazování, až trojnásobně výkonnější procesor i nižší a variabilnější váha (dle rozměru a umístění baterie). A navíc, jako první headset přichází s funkcí inteligentního zatmívání.

První AR temný mód

Funkce zatmívání ze setu dělá prakticky sluneční brýle, když zatmí okolní svět, ale virtuální objekty ponechá jasné. Tento kontrast významně zlepšuje viditelnost a umožňuje používání brýlí i na přímém slunci. A co víc, brýle dokážou selektivně zakrývat jen části zorného pole, přičemž uživatel může zatmívání ovládat i manuálně. Na rozdíl od Apple Reality brýlí, které jsou technicky vzato VR brýlemi fungujícími primárně jako AR brýle, zatmívání umožňuje Magic Leap 2, které jsou AR brýlemi, fungovat jako VR brýle. Setkávání ve virtuálním prostředí pak působí přirozeněji díky prostorovému audiu, které dokáže umístit zvuk nejen vpravo, vlevo, nahoru či dolů, ale také blíže či víc do dálky.

Pište pro Computerworld

 

Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři Computerworldu?

Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu.

Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz

Druhým důvodem, proč jsou Magic Leap 2 unikátní, je open-source. Jejich operační systém vychází z googlovského Android Open Source Projektu, přičemž výrobce doufá, že se mu tímto podaří získat pro projekt vývojáře, kteří vytvoří robustní ekosystém pro firemní uživatele. Což je podle mě myšlenka zcela správná. Magic Leap tak může využít výhod neproprietárního operačního systému a posloužit jako vítaná alternativa světu Applu.

ICTS24

Proč věřím dominanci Applu a Magic Leap

Jestliže snahy Microsoftu vydobýt si vůdčí pozici na firemním AR trhu dostávají značné trhliny, jsem přesvědčený, že za čtyři roky bude světu AR brýlí vévodit Apple, podobně jako dnes vévodí světu chytrých telefonů. Ovšem Magic Leap má momentálně solidně nakročeno k tomu, aby na trhu koexistoval bok po boku s Applem. Na rozdíl od něj totiž nabízí skutečnou rozšířenou realitu, kdy uživatel sleduje reálný svět přes sklo, místo toho aby se díval na video skutečného světa, což je pojetí, které dle všeho představí Apple.

Jinými slovy, třebaže Apple může celkově dominovat, Magic Leap mu nebude přímým konkurentem. Nabídne skutečné AR, zaměřené exkluzivně na firemní klientelu a nabízející open-source operační systém. Taková kombinace jej jistě mezi řadou zájemců učiní atraktivnějším. Microsoft tápe, Samsung do této oblasti nejspíš výrazněji nepromluví, Google zaostává a Meta je až příliš posedlá VR. Z této rovnice Apple a Magic Leap vycházejí pro firemní AR jako celkem jednoznační favorité.

 

Získejte pro svůj produkt či službu ocenění IT produkt roku! Soutěž „IT produkt roku“ vyhlašuje redakce Computerworldu s cílem vyzdvihnout výrobky disponující vlastnostmi, které je významně odlišují od konkurenčních produktů stejné kategorie. Může přitom jít jak o celkově inovativní pojetí produktu, tak o jednotlivé funkční zdokonalení, výrazně zjednodušené ovládání nebo třeba o výjimečně příznivou cenu.

Soutěž probíhá ve třech samostatných kolech v kalendářním roce a každý postupující produkt či služba do jednoho ze tří finálových kol získává právo na titul IT produkt roku.

Máte-li zájem účastnit se soutěže IT produkt roku, neváhejte. Kontaktujte nás prosím na itprodukt@iinfo.cz.

O přihlášku a více informací si můžete napsat nebo zavolat na telefonech 776 204 420 nebo 604 266 707 či 725 326 893, případně na také na adrese itprodukt@iinfo.cz.